• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • dfk

Syrinx, ja det blev en mysig kväll.
    Vill oxå sticka i mjukfluffigt garnGlad Så sugen jag blev på att köpa härliga garnnystan!

• dfk

Har ätit kikärtsgryta och nu ska jag gå och baka lite frallor såhär på kvällskvisten. Ska dricka te och äta varma frallor med ost medans jag tittar på Hollywoodfruar.

• Syrinx
    dfk skrev 2011-10-10 20:01:59 följande:
    Syrinx, ja det blev en mysig kväll.
    Vill oxå sticka i mjukfluffigt garnGlad Så sugen jag blev på att köpa härliga garnnystan!
    Ja vad mysigt! Vi kan sitta och sticka allihop! Skål
  • muggles
    Syrinx skrev 2011-10-10 19:37:59 följande:
    Mugglan, vad kul för Moa med ny lekkamrat! Det där med dimmer tänkte jag på alldeles nyss faktiskt - lampan bredvid soffan i vardagsrummet känns ibland för svag och ibland för stark. När jag sitter och stickar är det skönt med lite skarpare belysning, men ser vi på film blir det alldeles för starkt även med 40w och för mörkt att ha den släckt. Är det svårt och dyrt att installera dimmer?
    Nja du får fråga min man för här håller vi stenhårt på könsrollerna MOAHAHAHAHAH! Nä men allvarligt, han har gjort det men jag skulle nog klara det om jag var tvungen. Men det finns olika sorter. Till en taklampa behövs en dimmer som sitter i uttaget och de är dyra. i en lampaffär kostar de ca 1500-1600 kr. På Jula hittar du en för ca 1000 kr. Men om du har en bordslampa el en golvlampa där du kommer åt sladden så kan du sätta på en sladdimmer (se bild här www.p-andersson.se/Dimmer.htm), det kostar bara ca 100 kr. Den har en liten rund ratt som du vrider på för att dimma.
  • Syrinx
    muggles skrev 2011-10-10 21:08:36 följande:
    Nja du får fråga min man för här håller vi stenhårt på könsrollerna MOAHAHAHAHAH! Nä men allvarligt, han har gjort det men jag skulle nog klara det om jag var tvungen. Men det finns olika sorter. Till en taklampa behövs en dimmer som sitter i uttaget och de är dyra. i en lampaffär kostar de ca 1500-1600 kr. På Jula hittar du en för ca 1000 kr. Men om du har en bordslampa el en golvlampa där du kommer åt sladden så kan du sätta på en sladdimmer (se bild här www.p-andersson.se/Dimmer.htm), det kostar bara ca 100 kr. Den har en liten rund ratt som du vrider på för att dimma.
    Hahaha! Men åh, det låter ju jättebra med en sladdimmer! Det passar att de inte kostar så mycket också. Jag får nog skicka ut fästmannen att leta litegrann, eftersom vi också håller så stenhårt på könsrollerna!
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-10-10 13:48:20 följande:
    Men tuggbenen han fick av dig Ninnis, dem gillar han! Han tuggar för fullt om kvällarna.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Härligt! Vad duktig du är med promenaderna! Som jag sa när vi träffades, jag är otroligt imponerad över att du gjorde upp en plan utefter dina förutsättningar och mål, och sedan genomför den. Skitbra är vad det är!
  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2011-10-10 22:27:58 följande:
    Härligt! Vad duktig du är med promenaderna! Som jag sa när vi träffades, jag är otroligt imponerad över att du gjorde upp en plan utefter dina förutsättningar och mål, och sedan genomför den. Skitbra är vad det är!
    Tack!

Jag känner mig faktiskt väldigt nöjd medmig själv på just den här punkten.

Tur det, eftersom det finns gott om andra punkter jag inte ens känner att jag har någon som helst kontroll på och som skrämmer och tyngernågot alldeles väldigt. mn får peppa sig med lite i taget och de positiva korn man ka hitta. Även som blind höna.Eller vänta nu...det var ju rosa gris! Förvånad 
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-10-10 14:46:26 följande:
    Jag är säker på, att minst hälften av allt som för FÖRÄLDRARNA är ett problem och en stressfaktor, inte alls är det för barnen.
    det är utifrån våra egna behov vi har det förlängda behovet att "styra upp" allt möjligt i barnets värld, eller komma utanför dörren på diverse äventyr osv. Jag menar inte att det är dåligt, men man kan ibland behöva komma ihåg att barnen själva antagligen inte lider. Däremot ska man ju såklart ta även sina egna behov på allvar och lägga den energi man känner att man vill och orkar på att skapa plats för dem.
    Absolut! Mini har inget behov att äta bröstmjölk ut flaska (eller något annat, för tillfället). Det är jag som skulle vilja ha möjligheten att lämna över matningen till maken ibland. Och maken vill gärna ta en del av matningen när han kan. Men Mini är såklart helnöjd om han bara får amma.

Kloka tankar om instinkt, Muggles och Blommis. Jag är övertygad om att jag hade tyckt det var mycket jobbigare om han inte ville ta bröstet. Nu är det iallafall bara flaskan han ratar. Men visst är det jobbigt när jag försöker mata honom och han gallskriker. 
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-10-10 22:31:00 följande:
    Tack!

Jag känner mig faktiskt väldigt nöjd medmig själv på just den här punkten.

Tur det, eftersom det finns gott om andra punkter jag inte ens känner att jag har någon som helst kontroll på och som skrämmer och tyngernågot alldeles väldigt. mn får peppa sig med lite i taget och de positiva korn man ka hitta. Även som blind höna.Eller vänta nu...det var ju rosa gris! Förvånad 
    Just det! Tillåt dig att vara nöjd med det du har åstadkommit, för det är inte lite!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård