• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2011-10-11 12:53:02 följande:
    Dfk, de där sakerna går ju att kombinera! Man stickar samtidigt som man pratar om den lästa boken och så fikar man! Multitasking-umgänge på äkta Tantvis. Fasen också! Jag vill ha en sådan grupp!Kaffe

Kanske skulle man lära sig sticka, på allvar? Det kanske är jättebra för själen.
    Fast jag gillar de där söta virkade blommorna också. Virka istället? Också?
    Jag vill också ha en sådan grupp! Men det går att få en fuskvariant - fika framför datorn med stickningen i knäet och kika vad ni håller på med här. Kyss

Om stickning är bra för själen? JA!!! Det finns få saker som jag tycker är så rogivande som att sitta ner med stickningen och titta på hur maska läggs till maska och formar något vackert och värmande, något som jag gjort! Normalt sett tycker jag inte om att bara sitta still och inte göra någonting, men med stickningen får man den där vilan ändå - samtidigt som man gör något kreativt.

För mig som musiker är det dessutom en skön känsla att se att de minutrarna jag lägger ner på stickningen blir till någonting, att det ger resultat. För det är så med övningen ibland, med de små, små detaljerna jag arbetar med, att det faktiskt inte alltid blir bättre efter en eller två eller ens tio timmars övning. Det är ibland lite två steg fram, ett steg tillbaka. Och så helt plötsligt rasslar det till och så fattar man hur det ska vara, klangen lägger sig på precis rätt ställe i flöjten, den apsvåra passagen funkar! Men tills man kommer dit är det skönt att ha något annat som också är kreativt, men som ger resultat med en gång.

Jag antar att det är samma sak med virkning, och jag tror att många håller på med både och.
  • Syrinx
    lanovia 08 skrev 2011-10-11 13:25:09 följande:
    Svårt att inte få en bild där Truls, Busan OCH Ingis ligger på marken och snurrar runt.
    Fniss igen!
  • lanovia 08

Ja stickning är verkligen rogivande. Jag älskar sitta och sticka samtidigt som vi ser på TV, framförallt hjälper det att hålla mig vaken.
    Nu har jag tyvärr inget projekt på gång, funderar dock på ett par varma o goa lovikka vantar. Blev precis klar med en varm och skön tröja till E.

• Soldemor
    Syrinx skrev 2011-10-11 11:39:24 följande:
    Åh, duktiga fina misen! Hjärta Jag förstår att du grät! Var det den kattutställningen som var i Malmö nu i helgen? 
    Lund
  • Soldemor
    Syrinx skrev 2011-10-11 11:39:24 följande:
    Åh, duktiga fina misen! Hjärta Jag förstår att du grät! Var det den kattutställningen som var i Malmö nu i helgen? 
    Jag är en mycket stolt matte idag, som borde förbereda två begravningar istället för att vara här. HInner aldrig läsa ifatt, morr!
  • Soldemor

Har kollat igenom anonymitetstrådarna nu och kan bara säga: Jag är såå imponerad av dig, PB, att att du kan hålla dig så lugn när människan ifråga öser över dig så mycket skit! Kunde inte låta bli att hoppa till när hon (för det förmodar jag att det är) säger att den som skrev om sina kärleksproblem var ELAK för att hon lätttade sitt hjärta på BT. Snälla någon, kom och hjälp, liksom. Dina svar var så bra, så på på pricken med lugn och sans. Jag hade säkert drämt iväg något riktigt vasst, vet hur jag reagerar om jag blir tillräckligt provocerad. Är iofs inte så förvånad, du har verkligen förmågan att kunna uttrycka dig så klokt och välformulerat! Heja, heja!

• passionsblomman

Syrinx, eller så kan det hända, att när man efter tillräckligt många försök, fortfarande missar rätt ton på det där förbaskade stället, helt sonka slår flöjten i bordet så den går i två bitar.

Det gjorde jag. Med min blockflöjt.Skäms

Sedan var där inga klanger alls mer. Oskyldig

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-10-11 14:17:17 följande:

Syrinx, eller så kan det hända, att när man efter tillräckligt många försök, fortfarande missar rätt ton på det där förbaskade stället, helt sonka slår flöjten i bordet så den går i två bitar.

Det gjorde jag. Med min blockflöjt.Skäms

Sedan var där inga klanger alls mer. Oskyldig

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det var inte DU som missade någon ton här, inte alls! Du får ta fram trälimmet...
  • ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-10-11 13:25:09 följande:
    Svårt att inte få en bild där Truls, Busan OCH Ingis ligger på marken och snurrar runt.
    *rullar rullar rullar.....hemåt*

• muggles

Tack för styrkekramar! Det går ju över... någon gång.

Apropå träning så har både jag och maken kommit till det att vi gärna åker och tränar om vi får en timmes egentid. Träning ger för oss mentalt och fysiskt mer energi, man kommer bort och får tänka på annat i en timme. Så för oss har det blivit en livvstil att träna 2 ggr/vecka (3 ggr innan vi fick barn men nu får man vara glad om man hinner 2). Dessutom minskar mitt godissug av träning, förmodligen för att blodsockernivån blir jämnare.

Jag tror att om man bara tränar för att gå ner i vikt så är det inte hållbart utan då ger man upp efter ett tag, men om man verkligen får ut något positivt av det så blir det en livvstil och då prioriterar man det. ör ärligt talat så har vi alla tid med det vi prioriterar här i livet. Dvs alla som säger att de vill träna men inte har tid borde räkna på hur många timmar de sitter vid tv:n varje kväll...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård