• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Syrinx skrev 2011-10-07 12:39:55 följande:
    Solde, vad spännande med ny utställning! Håller tummarna för duktiga, fina och nybadade misen - BIS skulle ju vara finfint! Krya på dig, ta det försiktigt med lunginflammationen!

Ingis, mår du bättre nu? Vad bra att det "bara" var jobbet som gick (går?) i 190, men man kan behöva ta det lugnt ändå
    Och BIS bidde det, iaf på lördagen! Det mest fantastiska var, att hon slog den gamla kattanten, som alltid vinner för att hon är så fin för att vara 16 år. Men nu tog Solde henne, och sedan tog hon de korthåriga också! Jag grät, och Amarettos uppfödare grät (hon var där med Amarettos och Sienas pappa) och Soldan bara satt på min arm och var svart och cool.
     Nynnar:  *Det finns mirakel...*
  • muggles

Fru Bygg: vi har också jättejobbiga nätter nu. Moa sover bra, vaknar ytterst sällan. Och om hon vaknar är det någon mardröm el att täcket åkt av el så, hon somnar om fort. Men bebisarna... De vaknar ofta och omlott. Värsta hittills var 4 uppvak på en timme (när jag var själv med dem hos svärisarna), hann inte ens somna om mellan gångerna.

De äter endast en gång per natt men vaknar lik förbannat fast de inte är hungriga. De har åkt av kudden el behöver rent allmänt stoppas om. En lustig grej är att de inte använder napp på natten (de spottar bara ut den) utan bara på dagen när de sover. Jag undrar om det inte är det som gör att de vaknar så ofta. Men på lång sikt är det bättre att de sover utan napp för så småningom kommer de sova längre hack och då slipper man upp för att fixa napptapp. Men det är ASJOBBIGT nu.

I natt sov de till halv två. Lyckades stoppa om dem ca 2 ggr till halv tre när jag gav dem mat. Sedan efter det har jag tappat räkningen på hur många gånger de vaknade. Maken var uppe några gånger med. Och han som är programmerare får inte mkt gjort när han varit uppe så många ggr på natten...

Vi får peppa varandra till att stå ut helt enkelt...

• lanovia 08

Fru Bygg, kramar om massor. Först och främst, det är inte fel på er för att era barn inte sover. Vissa barn sover bra andra inte.
    Hade jag kunnat så hade jag kommit och hjälpt dig några timmar så du fick sova på dagen ialla fall.

• lanovia 08

Så trevligt att läsa här och se massa rosa nallar. Det gör mig glad. Hjärta

• dfk

Solde, Fin kisse du har, det är väl klart att ni ska vara stoltaSkål
    Fru Bygg, skickar styrkekramar!!
    Blomman herrejössesFörvånad har nu läst i alla dessa trådar du länkade.
    Synrix, du fick tydligen dig oxå en skopa för att du dominerade trådenFörvånad 
    Ninnis, jag kan bara instämma i allt fantastiskt de säger om digKyss

Jag skulle vilja ha en härlig grupp där man träffas någon gång i veckan och sitter o stickar,virkar,broderar eller pysslar o fikar och har det mysigt! Det skulle ju vara jättekul! Alltså på ett anspråklöst sätt, inte kravfullt. Eller en bokcirkel!! Eller...flämt... får bara mer o mer ideér nu...Tungan ute en fikagrupp där man exprimenterar med att baka muffins, rulltårtor, surdegsbröd mm! Tänk om ni alla kunde bo närmareHjärta

• dfk

Mugglan, ser att du oxå behöver styrkekramar, här kommer ett gäng!!

• ingenjörsbruden

Fru Bygg: Du, kära älskade underbara tvåbarnsmamma, du gör inte fel. *KRAMAR OM*

Blomman: Håller med dig ang anonymiteten här på BT, Anonym kan hoppa o skutta om "den" inte tål att ifrågasättas. Saknar också lite av de forna färgstarka rivjärnen som florerade här.
    Duktig, du är FANTASTISKT duktig som satt ut mål, kämpat starkt o avverkat delmål. Jag är imponerad och inspirerad! Så i morse så tog jag mig i kragen o tog mig ut o gick en halvtimme kl 0600!

• lanovia 08

Blommis har läst tråden med näsknäppan. Blir så matt att jag inte ens orkar kommentera.

• ingenjörsbruden

Hvidis: Hoppas att du fick med allt i packningen, att resan går bra o att tålamodet räcker. Sen hoppas jag att dop o fest går bra o att ni får det mysigt o trevligt på semestern!

• lanovia 08

Får läsa och kommentera lite mera senare. Hände mycket här igår. Just nu skall jag försöka hänga lite tvätt och kanske får bytt toasitsen som är sönder. Skall bara pilla lite lugnt i alla fall. Var yr hela dagen igår o på kvällen hade jag sammandragningar som gjorde ont. idag känner jag av magen o tänkte inte slita ut mig.

Drömde inatt att våran bebis föddes. Dock var det en tjej och inte en kille, vilket tog oss några dagar att reflektera över. Alltså inte att det var en tjej utan att UL hade haft fel. Sedan kunde vi inte enas om namn, skulle hon heta Frida eller Nova. (ja Fru Bygg jag tycker ni valt ett fint namn)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård