• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    muggles skrev 2011-10-11 16:12:17 följande:
    Tack för styrkekramar! Det går ju över... någon gång.

Apropå träning så har både jag och maken kommit till det att vi gärna åker och tränar om vi får en timmes egentid. Träning ger för oss mentalt och fysiskt mer energi, man kommer bort och får tänka på annat i en timme. Så för oss har det blivit en livvstil att träna 2 ggr/vecka (3 ggr innan vi fick barn men nu får man vara glad om man hinner 2). Dessutom minskar mitt godissug av träning, förmodligen för att blodsockernivån blir jämnare.

Jag tror att om man bara tränar för att gå ner i vikt så är det inte hållbart utan då ger man upp efter ett tag, men om man verkligen får ut något positivt av det så blir det en livvstil och då prioriterar man det. ör ärligt talat så har vi alla tid med det vi prioriterar här i livet. Dvs alla som säger att de vill träna men inte har tid borde räkna på hur många timmar de sitter vid tv:n varje kväll...
    Jag är av den övertygelsen, att all träning som känns roligt och motiverad, inte bara när man är klar utan även medan man håller på, är roligare och då fortsätter man längre än om man bara känner det som ett måste. Att man sedan mår bättre på köpet, är ju en trevlig och positiv bieffekt. Visst, all träning är jobbig i början om man inte hållit på på ett tag, men även jobbigt kan vara roligt samtidigt!
  • Egalia

Hej hej

Här kommer en liten smygläsare!

Jag är ganska ny här på BT och klev in här av ren nyfikenhet. Och vilken snurrig tråd! Fast jag menar det på ett bra sätt. Att den verkar väldigt dynamisk liksom och handla om lite allt möjligt. Kul det gillar jag!  Glad

Jag är lite nyfiken på er som skriver här. Är det alltid samma personer och har ni kännt varrandra länge och har ni träffats i på riktigt någon gång (eller hur man säger)? 

Allt gott!

• passionsblomman

Hej Egalia!

Jadu, här snurrar det på med allt som ryms i livets villervalla!

Vi är en brokig skara tjejer som faktiskt de flesta av oss känt varandra i flera år-och de nyaste har redan hängt med här länge de med. Nyast är väl Syrinx, som ite hunnir med så många månader än, men annars talar vi nog om antal år. Det finns de som inte längre hinner in häär så ofta, men som är desto mer välkomna när de väl kikar in egen efter lång frånvro, och så finns det snackepellar -som jag-som är inne på rätt daglig basis. Sådant som jobbsituatuion och mammaledighet spelar såklart in här.

Den här tråden startade en gång i tiden som en tråd för att komma i form inför bröllopet. Sedan började den mer och emr handla om barn och att längta, kämpa och försöka få det där plusset på stickan. Här har vi avhandlat de mest privata av ämnen och alla tänkbara kroppsvätskor och utsöndringar har mer eller mindre oblygt analyserats.
    Under årens gång har vi glatts åt graviditeter, hållit andan över dramatiska operationer, för tidiga födslar, vanliga födslar och dragit lättnadens suckar varje gång en ny stjärna änts på den mänskilga himlen.
    Vi har storgråtit över missfall och död. över uteblivna pluss över kampen med IVF:er och alla annan tänkbar skit man kan dras in i i barnkarusellen.
    Vi har följts åt genom gräl och konflikter med Ex-makar och genom separationer och husförsäljningar, mobbing i skolan, galna chefer och arbetslöshet. Vi följer hur vi har det på alla plan, kan man säga. Och delar.'

Det gör vi i Vått och Torrt. Ofta är tempot högt och stämningen förtrolig.

Ibland skrattar vi ihjäl oss och ibland gråter vi så det sprutar.

Så är det hos oss.

Och jo, visst har vi -många av oss-vid det här laget också träffats privat och IRL. Jag kan personligen säga, att det finns människor här so verkligen numera hör till min nära skara vänner. Det är hur värdefullt som helst!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08
    passionsblomman skrev 2011-10-11 18:30:11 följande:
    Hej Egalia!

Jadu, här snurrar det på med allt som ryms i livets villervalla!

Vi är en brokig skara tjejer som faktiskt de flesta av oss känt varandra i flera år-och de nyaste har redan hängt med här länge de med. Nyast är väl Syrinx, som ite hunnir med så många månader än, men annars talar vi nog om antal år. Det finns de som inte längre hinner in häär så ofta, men som är desto mer välkomna när de väl kikar in egen efter lång frånvro, och så finns det snackepellar -som jag-som är inne på rätt daglig basis. Sådant som jobbsituatuion och mammaledighet spelar såklart in här.

Den här tråden startade en gång i tiden som en tråd för att komma i form inför bröllopet. Sedan började den mer och emr handla om barn och att längta, kämpa och försöka få det där plusset på stickan. Här har vi avhandlat de mest privata av ämnen och alla tänkbara kroppsvätskor och utsöndringar har mer eller mindre oblygt analyserats.
    Under årens gång har vi glatts åt graviditeter, hållit andan över dramatiska operationer, för tidiga födslar, vanliga födslar och dragit lättnadens suckar varje gång en ny stjärna änts på den mänskilga himlen.
    Vi har storgråtit över missfall och död. över uteblivna pluss över kampen med IVF:er och alla annan tänkbar skit man kan dras in i i barnkarusellen.
    Vi har följts åt genom gräl och konflikter med Ex-makar och genom separationer och husförsäljningar, mobbing i skolan, galna chefer och arbetslöshet. Vi följer hur vi har det på alla plan, kan man säga. Och delar.'

Det gör vi i Vått och Torrt. Ofta är tempot högt och stämningen förtrolig.

Ibland skrattar vi ihjäl oss och ibland gråter vi så det sprutar.

Så är det hos oss.

Och jo, visst har vi -många av oss-vid det här laget också träffats privat och IRL. Jag kan personligen säga, att det finns människor här so verkligen numera hör till min nära skara vänner. Det är hur värdefullt som helst!
    Ja det börjar bli några år nu. Kan nog inte beskriva hur viktiga ni är i mitt liv.

Men... ??? Vaddå tråden började som en kom i form för bröllopet?? Jag var med nästan från start, kom in någon/några veckor efter start och den handlade då enbart om att skaffa barn. *blir förvirrad*
  • Fru E

*vinkar förbi*

Känns som om jag aldrig har tid att kommentera allt jag vill här nu förtiden   jobbet har tagit nästan all min tid de senaste veckorna och när maken även jobbar kvällar innebär det att jag får ta Buster vilket inte ger mycket tid över att sitta vid datorn på kvällarna

Fick ett litet psykbryt när jag var på väg från kliniken i måndags, allt rann över och var nära till tårarna hela dagen vilket rimmade illa med deadlines på jobbet. Deadlines, makens sena kvällar, allt som ska fixas hemma, att betala för kommande försök etc börjar ligger och tynger mig lite.

Solde grattis till titel

Ninnis-vovve träff snart? Buster har växt till sig lite grann och börjar få humör så nu kan nog R få sig en match

• lanovia 08

Kors i taket, svärmor ringde, de ville komma hit på torsdag em/kväll. Så nu skall jag försöka svälja all irritation och besvikelse och minnas hur trevligt vi hade sist när de var här, då hoppades jag att de skulle hålla fast vid sina ord att komma typ nästa vecka igen. Eftersom jag har ett sms kvar från denna dag kan jag lätt kolla upp att det var 28 juli de var här sist.
    Och nej vi pratar alltså inte om några som bor långt härifrån, de bor ca 3 mil bort, jobbar i stan och är inne och shoppar nästan varje helg så att åka förbi oss borde inte vara något svårt... Inte svårare än vad det är för oss att åka upp till dem när vi känner att det börjar bli dags, trots att vi aldrig är åt det hållet mer än för att hälsa på dem.
    Men nu skall jag svälja aggressionerna och börja ställa in mig på hur trevligt det skall bli. Det är ju absolut inget fel på dem.
    *börjar rabbla mantra*

• lanovia 08
    passionsblomman skrev 2011-10-11 14:17:17 följande:

Syrinx, eller så kan det hända, att när man efter tillräckligt många försök, fortfarande missar rätt ton på det där förbaskade stället, helt sonka slår flöjten i bordet så den går i två bitar.

Det gjorde jag. Med min blockflöjt.Skäms

Sedan var där inga klanger alls mer. Oskyldig

Ooops!
  • lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-11 15:21:54 följande:
    *rullar rullar rullar.....hemåt*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård