• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Satt och åt lunch med en god väninna idag och beklagade mig över bristen på sömn. Kom på mig själv med att jag borde inte klaga. Har ju allt man kan önska sig, båda mina underbara döttrar är friska och mår bra. Jag har ju förmånen att vara mamma till världens goaste och finaste små tjejer ( ja, förutom alla andra fina tjejer i tråden!).

• Fru Bygg

Fru E, jobbigt med makens sena kvällar! Hoppas det lugnar ner sig snart! Skånedejt, när var hur?

• Soldemor
    Fru E skrev 2011-10-11 20:52:17 följande:
    *vinkar förbi*

Känns som om jag aldrig har tid att kommentera allt jag vill här nu förtiden   jobbet har tagit nästan all min tid de senaste veckorna och när maken även jobbar kvällar innebär det att jag får ta Buster vilket inte ger mycket tid över att sitta vid datorn på kvällarna

Fick ett litet psykbryt när jag var på väg från kliniken i måndags, allt rann över och var nära till tårarna hela dagen vilket rimmade illa med deadlines på jobbet. Deadlines, makens sena kvällar, allt som ska fixas hemma, att betala för kommande försök etc börjar ligger och tynger mig lite.

Solde grattis till titel

Ninnis-vovve träff snart? Buster har växt till sig lite grann och börjar få humör så nu kan nog R få sig en match
    Jag bockar och tackar och Soldan spinner nöjt. Det var liksom en superfin avslutning på årets utställningssäsong.

Gillar din söta Buster-bild!

Känner igen dina stressmoment, har övermycket på jobb och ett hem som skriker att det vill bli färdigt, fast jag längtar in hit för att kolla läget och diskutera.
  • Soldemor
    Fru E skrev 2011-10-11 20:57:11 följande:
    Förresten hur blev det med vår Skånedejt
    OOh, hänger gärna på om jag kan!
  • Norrskensflamman

Ojojoooooj!!! Vad ni skriver    Jag hinner inte alls med!!

Iaf.
    Grattis Soldemor till utmärkelser för fina kissarna.  Hur mår du själv nu föressten?

Blomman: Ja, du är fenomenal... har också skummat lite i anonymdebatten. OCH du vet redan hur otroligt mycket du betyder för mig, vilket stöd du har varit och är, i mina "processer" Hjärta 

Och så kul med lite nytt folk här, välkomna

Och sen så vill jag bara säga till alla med sömnproblem; Man får VISST klaga, för att inte få tillräckligt med sömn är ett h-vete!!! Som tär enormt både psykiskt och fysiskt.  Rent av hälsovådligt kan det vara.  Jag får själv alldeles för lite sömn just nu... men det är pga positiva saker (är barnledig denna vecka och ägnar mig åt enormt trevliga saker om kvällarna )

Stora kramen till fru E. Skickar massor med nyfunnen styrka och hoppas, hoppas.... Fina du vad jag önskar hett att det ska bli som ni vill... ♥

Ja, det var ju fler jag skulle kommentera... Lanovia... svärmödrar... Villemoa, hur har du det? Puss...
    Hvidisen! Är ni iväg o reser?

Ninnis, DU är FANTASTISK ska du veta!! DU har också gjort enorm skillnad i mitt lilla liv och mitt "tänk". Du med din positiva, analytiska förmåga, värme, positivitet, viljestyrka. Du har peppat mig enormt ska du veta, älskade vän Hjärta   Och du är väl den SISTA man upplever som gnällig!!! Så det så. Bring it on baby, vi finns här för dig...

• Norrskensflamman

Jag kan varken sticka, sy eller virka Gjorde ett försök att sticka en tröja. Men jag blev så förbannad när jag tappade maskor, så jag bröt av stickorna i ett vredesutbrott... Sen dess har jag slutat med handarbete...

• Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2011-10-12 09:06:12 följande:
    Ojojoooooj!!! Vad ni skriver    Jag hinner inte alls med!!

Iaf.
    Grattis Soldemor till utmärkelser för fina kissarna.  Hur mår du själv nu föressten?
    Ärligt talat, inget vidare. Åkte på en lunginflammation så jag äter penicillin. Även om jag inte kräker grönt slem den här gången (och där kom kroppsvätskor, ja!) så är jag trött som en skunk. När jag berättade för chefen sa hon bara: "Ja, då var det ju inget allvarligare då!" Nej, så jag kan fortsätta ta alla begravningar typ...
    Dessutom fick jag en helt löjlig löneförhöjning, trots att mitt fack sa till att jag har lägst lön i kontraktet och inte alls följer med i den övriga löneutvecklingen. Men tydligen skall jag bara prestera mer och mer utan att få något som helst tillbaks. Visst, jag är medveten om att det inte är för lönen jag blev präst, men när alla kollegor runt om kring har mycket mer, då känns det. Dessutom har jag en man som går i pension om drygt ett år och nu vill vi (och Amaretto, han vill ALDRIG flytta mer!) bo kvar i vår älskade lägenhet. Så alla pengar behövs. Vissa morgnar låser sig käkarna och jag känner mig helt slut innan jag ens gått upp.
    Så nu väntar jag bara på att drömtjänsten skall komma ut och söka den. Jag bryter inte ihop om jag inte får den, men då skall jag mer aktivt börja söka andra tjänster. Tyvärr finns det inte supermånga att söka just nu. Jo, det fanns en jättespännande tjänst - i Rättvik - nååågot lite långt bort kanske.

Tack, nu har jag fått gnälla färdigt. Nu skall jag bråka vidare med en av våra musiker, som inte gillar något vidare att jag tipsar brudpar och sorgehus om  musik.

*önskar att jag satt i soffan hemma med en god kanelbulle, tittandes ut över Lunds takåsar och gosandes med Amaretto eller Solde*
  • Norrskensflamman

Soldemor,  hur kan man bara kläcka ur sig att det inte är så "allvarligt" med en lunginflammation?!?! Okej, nuförtiden dör man inte av det men iaf. Det tar ju enormt på krafterna!! Grrr vad arg jag blir.
    Och FY Farao vad orättvist att det ska vara sån skillnad i lönen Vadan denna diskriminering. Hur motiverar man den stora löneskillnaden???
    BRA att du söker annat jobb!! Håller tummarna.
    Kram!

• Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2011-10-12 09:40:58 följande:
    Soldemor,  hur kan man bara kläcka ur sig att det inte är så "allvarligt" med en lunginflammation?!?! Okej, nuförtiden dör man inte av det men iaf. Det tar ju enormt på krafterna!! Grrr vad arg jag blir.
    Och FY Farao vad orättvist att det ska vara sån skillnad i lönen Vadan denna diskriminering. Hur motiverar man den stora löneskillnaden???
    BRA att du söker annat jobb!! Håller tummarna.
    Kram!
    Hennes motivation är att församlingen har ont om pengar (förvisso sant) och att det är lika för alla (inte sant). Men jag förstår inte hur man tänker om man bara kräver mer och mer hela tiden (vilket hon säkert skulle vara totalt oförstående inför) och aldrig få någon sorts cred för det.

Drömmen hade ju varit att få en tjänst i församlingen som ligger på andra sidan gatan där jag bor. Hade varit toppen. Chefen där verkar kanon!
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2011-10-11 14:17:17 följande:

Syrinx, eller så kan det hända, att när man efter tillräckligt många försök, fortfarande missar rätt ton på det där förbaskade stället, helt sonka slår flöjten i bordet så den går i två bitar.

Det gjorde jag. Med min blockflöjt.Skäms

Sedan var där inga klanger alls mer. Oskyldig

Hahaha! Detta inlägg missade jag totalt! Åh vad roligt!  
    Tur att jag inte har fått lust till att göra så med min flöjt - men jag är lite (mycket) kär i den och dessutom är den alldeles för dyr för att jag skulle kunna göra så. Tyst
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård