• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Syrinx skrev 2011-10-12 14:59:49 följande:
    Ja herregud, jag vet inte var jag ska ta vägen! Jag är så pirrig att det inte är sant! De hade tydligen varit iväg hos barnmorskan tidigare idag efter att hon (alltså tjejen, inte barnmorskan) haft teckenblödning, och barnmorskan hade sagt att det verkade vara på gång men att de kunde gå hem så länge. Jag hoppas lillbebisen kommer ut nuuuu så jag kan få något gjort igen! *hoppar upp och ner av förväntan*

Det är ju det jag säger, 14/10!
  • Soldemor
    Fru sy skrev 2011-10-12 18:42:12 följande:

Jag försöker titta in här varje dag och tänker mycket på er, bara så ni vet!!   

Och vi tänker helt klart på dig och lille Orvar!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-10-12 19:19:16 följande:

Hahah! Jag måste bara hojta ut att idag nådde jag ett jämnt kilo igen! exakt 14 kg är jag nu lättare än på min födelsedag i januari. Och sedan 22 augusti är det 4,8 kg, så det är bara hekton kvar till ett nytt helkilo där med. Dessutom är jag nu väldigt nära att kncka en hel tiokilossiffra, så det byter nuffra längst fram på vågen. DET är ju inspirerande! Och när jag väl gör det, då är det bara 3 kg kvar till mitt gränsvärde för normalviktigt BMI.

Och då är det en stor del avverkad, och hälsofaktorn räddad så att säga.

Jag skryter och skryter, men jag är så glad! Och TACK för allt ert beröm och pepp! Det är så GÖTT!

Och vet ni? Idag var det en tjej som hoppade in på min sida på Dumbbell.se och kommenterade min framgång med "keep up the good work" och så, Jag blev skitglad!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jaa, verkligen - jättegrattis! Har inte hunnit läsa ifallt allt än, men förstår vilken hjälteinsats du gjort för dig själv och ditt välbefinnande. Bara kämpa på!
    Heja, heja!
  • lanovia 08

Syrinx, grattis! Vad kul med en liten bebis!!!

Grattis till Solde också och den fina titeln.

• lanovia 08

Oh vad jag blir träningssugen när ni pratar om all träning här. Börjar krypa i kroppen. Men det får vänta några månader till, jag är glad över att jag klarar av de promenader jag gör. Och de är defintivt inte något överdrivet långa längre. Kan inte fatta att jag för bara en månad sedan var i Oslo och promenerade så tante blev paff. Vi gick ju hela dagar och hon fattade inte hur jag kunde orka. Nu är jag glad när jag tar mig runt ett 30 min varv. Igår var jag först ute 1½h med E på lekplats (blir några lyft) sedan gick vi en promeand som ivanligt fall tar 45 min när maken kommit hem (tog längre tid igår). Väl inne igen kändes det som jag gjort ett helt träningspass.

Heloise, tackar som frågar. Magen är mycket bättre än vad den var för några veckor sedan. Men så har jag nog blivit bättre på att lyssna på kroppen och ta det lugnt innan det blir alldeles för tokigt. Men visst känns den av, men det är ju så det skall vara. Idag var det dock riktigt jobbigt att gå, fick riktigt ont i ligamenten så det får bli en lugnare dag i dag.

• Soldemor
    lanovia 08 skrev 2011-10-13 11:10:09 följande:
    Syrinx, grattis! Vad kul med en liten bebis!!!

Grattis till Solde också och den fina titeln.
    Tack och bock! Hon är så duktig, fröken svart! Nu blir det utställningspaus till Malmö i april, bara en liten kattens dag utan klämmande, kännande domare, bara folk som säger att hon är fin och klappar henne. Då är det mycket bra!
  • Soldemor

Varmt tack för alla era omtankar och sympati! Önskar verkligen att det fanns något att söka, men jag får göra det bästa möjliga av situationen så gott det går. Skall iaf vara ledig fre-tis och i morgon bitti åker vi till Göteborg, för att fira min födelsedag och vår 18:e bröllopsdag. T yvärr innebär den här ledigheten att det blir jagigt när jag kommer tillbaks, allt som jag inte hinner förbereda idag, måste göras klart sedan. Just nu förbereder jag en begravning t nästa vecka, sedan är det läger för konfirmanderna som avslutas med mässa som de skall göra och sdan fn-gudstjänst på måndagen 24/10.   *hyperventilerar lite*

Tror jag återgår till begravningen en stund, skall dessuotm iväg på en sådan efter lunch.

• lanovia 08

Går idag in i v34. Skall till BM sedan, tycker det är skönt med dessa kontroller så man får kollat att allt är bra, även om jag inte är ett dugg orolig.

• lanovia 08

Flamman är så underbart att läsa glädjen som börjar stråla ifrån dig. Och du all gymnastik och träning är bra träning-

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård