• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx
    Hvidbrud skrev 2011-10-11 21:54:28 följande:
    Och ja, ni är har blivit en stor del an mitt liv och betyder oändligt mycket! Blommis: jag tror att du har stort inflytande på hur My ket mer jordbunden jag blivit den jag började hänga här. Så, du betyder massor och gör en stor slimmad. Du rubbar mina cirklar och i like it, till slimmad från de där anonyma....  

Nä, nu sover barnen och jag får gå ut och vara social. Gammelmormor och gammelmorfar, mostrar och gammelmostrar och kusiner väntar! Och te!
    Mysigt dubbelt upp! Både med positivt rubbade cirklar och thé med gammelmostrarna & co! 

Skånedejt - ja vad kul! Skål Är det något bestämt än?

Fru Bygg, det är klart att man får klaga över sömnbrist fast man är lyckligt lottad i stort! Som flera sagt - brist på sömn är fruktansvärt och kan få den mest sansade person att bli ett vrak. Men det är fantastiskt att du kan fokusera på det vackra och lyckliga i livet också  

Flamman, hej! Det låter som att du har fullt upp p.g.a. trevliga saker Om sömnbrist beror på vad jag tror att det beror på kan det helt klart vara värt det  
    Förlåt, men jag kunde inte låta bli att skratta litegrann över brutna stickor... Jag blir också förbannad när jag tappar maskor, men jag har mest plaststickor. Det kanske kunde vara något, de är nog inte så lätta att bryta av?

Solde Förvånad Vilka idioter till chefer det finns ibland! Som att inte lunginflammation skulle vara något allvarligt! Och obefintliga löneökningar! *morrar* Det är så jäkla taskigt! Man tänker ju att det inom kyrkan ska vara lite högre i tak och lite mänskligare på något sätt, men svärmor (som också jobbar inom kyrkan) har råkat ut för så mycket skit också. Åh, jag håller tummarna för att du hittar en ny och bra tjänst snart! Kommer det något nytt i församligen på andra sidan gatan? 
  • Syrinx

Det verkar förresten börja bli riktig action hos fästmannens bror och hans tjej! Hon har bf 19 oktober, men har varit fixerad sedan sista veckan i september och har haft förvärkar väldigt länge. Idag hade det blivit markant mer! Så spännande!!! Lilla bebisen, kom ut så vi får titta på dig! Hjärta 

• Daa

*kikar in och vinkar* (börjar nästan ha smygläsar-status nu...)

• Norrskensflamman

Synrix... du anar rätt...

OCH... jag hade faktiskt plaststickor... och det var dem som jag bröt av Då kan du tänka dig hur j-a förb.... jag var...  

• Daa

Fru Bygg: det är klart att du får klaga när du får så lite sömn! Det är skitjobbigt även om allt övrigt i ens liv är underbart. Efter min femtioelfte 1-timmesnatt kände jag ingen glädje alls när jag tänkte på att få vara med parvlarna ännu en dag, bara tyngden av ansvar och plikt. Känslan inför en ny dag är helt annorlunda nu när jag får sova.

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er snart. Du skrev att sväronen inte vågar passa N ännu? Kanske de kan våga om de får sällskap av din make medan du vilar en natt eller två och så byter du och din make sedan. Så gjorde vi några nätter då och då när parvlarna var riktigt små och skulle väckas för matning var tredje timme: mamma och maken tog två-matningen och mamma och jag fem-matningen. Om inte mjölkstinna bröst tvingade upp mig, vill säga. *massa kramar*

Muggles: jo, det blir jobbigt med växelvisa uppvaknanden. Hoppas att det lugnar ner sig.

Solde: Finner inga ord när jag läser om din chef. Makalöst oempatisk. Håller också tummarna för att drömjobbet är på gång. *kramar Solde och klappar de fina katterna*

Syrinx: så spännande med bebis på gång! Hur var det nu, vad är det för flöjt du spelar? *skrattar åt Blommis flöjt-anekdot*

Ninnis: jag vill bara stämma in i alla fina ord som skrivits till dig. Matning av barn är oerhört laddat. *känner alltför väl igen det där med att bli orimligt frustrerad*

Flamman: det låter som om din sömnbrist har rätt angenäma orsaker just nu.

Blommis: har också skummat igenom anonym-diskussionerna och instämmer genast i "Passionsblomman for president!" Vilket tålamod och vilken formuleringsförmåga! *kramar om dig hårt* Och grattis till framgångar på vågen. Du resonerar så klokt om mål och delmål. *kramar en gång till*

Fru E: fortsätter att tänka på dig och hoppas av hela mitt hjärta och lite till.

Ingis: går det fortfarande i 190 på jobbet? *skrattar åt bilden av Truls, Busan och Ingis som rullar runt på kommando*

Hvidis: lycka till med förberedelserna inför dopet. *peppar lite till för svärmorstålamod*

• Daa

Jo tack, jag sover en hel del, men bara på konstgjord väg. I helgen gjorde jag ett misslyckat försök att halvera dosen sömntabletter. Det var ganska så nedslående att jag sov så pass dåligt. Jag vill ju inte äta sömntabletter för jämnan. Med lite distans (och tillbaka på ursprungsdosen) tror jag ändå att jag är lite bättre nu.

Maken säger att det går alldeles utmärkt för honom att ta hand om parvlarna på natten (antingen sover jag i ett annat rum eller så är jag lite tablettsnurrig nattetid). Han får när som helst säga till om han behöver sova ostört någon natt så struntar jag i tabletterna och tar parvlarnas uppvaknanden.

Ringde chefen idag och berättade att jag tänkte börja jobba igen efter årsskiftet, på halvtid till att börja med.

Annars har vi skoj, parvlarna och jag. De har börjat försöka dra sig upp på möbler, så det är lite väl spännande ibland. Intensivt, men kul.

Norrskensflamman skrev 2011-10-12 13:54:30 följande:

Daa, vinkeli-vink!! Hur går det för dig? Sover du nå'?

• ingenjörsbruden

*studsar in som en gutaperkaboll*

Imorse var jag ute o joggade mellan kl 06.00 o 06.30! Riktigt gött! o så pigg jag vart efter det!

På jobbet är det mkt, sakerna pinnar på så det är helt galet. Men roligt ändå. Skönt att vara så pass manlig att jag bara kan lämna jobbet på jobbet o inte ha dåligt samvete eller sånt..

Flammans nattliga sömnbrist låter MKT trevligt!

Blommans kloka ord o fantastiska förmåga att formulera sig är i en helt egen klass!

Daa: kloka tips med nattmatning du hade! Är det bra med dig o parvlarna annars?

Lanovia: Spännande med sväronen!

Fru E: Fika är jag gärna med på!

Fru bygg: Mysigt att träffa väninnan!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård