• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2011-10-10 23:30:00 följande:
    #10541 Det missade jag för jag pussade visst på en fantastiskk rosa gris jag,just då!
    De pussarna gör att man även vågar sticka ut trynet annorstädes utan att frukta för mycket.

Nä, jag fattar faktiskt inte vad jag rimligen kan ha gjort människan, vem det nu är. Men arg är hon i varje fall.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru Bygg

Oj, oj, oj vad sömnbrist kan leda till många gräl med maken. Känns som om jag varit sur och grinig på maken nu i flera dar. Vi hade ett stort gräl igår ang hans jobb, sömn och barnen. N sover fortfarande som en kratta. Det finns bättre och sämre nätter, men de bra är alldeles för få för att man ska orka med de sämre. Nu sover hon knappt själv i sängen om dagarna heller. Det är bara famnen som gäller och nu är jag så slut. Maken är visserligen supergo och vi delar på nätterna, men det känns inte som om det ens räcker. E sover inte heller så bra just nu, utan vaknar två gånger per natt och vill ha välling. Det enda som snurrar ( hela huvudet snurrar också) i tankarna just nu är "sova, sova, sova". Hur tusan kan jag få till ens några minuters sömn extra?

• Fru Bygg

Ninnnis, skriver under vad alla andra så klokt har skrivit! Betonar dock att du är världens goaste och bästa mamma för Mini! Som jag ser upp till dig, både som person och mamma!

• passionsblomman

Fru Bygg, fy vad jobbigt! Sömn känns som riktigt hårdvaluta för många just nu. Det märks verkligen att det är småbarnstid för många i tråden.

Lyx reduceras helt till ordet "sovmorgon" och kärlek är "jag tar bebisen-sov du"

Allt annat kan, får och måste vänta...

• Fru Bygg

Usch, vad jag gnäller just nu. Trodde aldrig att man kunde må såhär dåligt av för lite sömn. Känns som om hela min kropp stejkar och det enda jag gör om kvällarna och nätterna är att gråta. Nu har jag precis varit inne hos E som vaknat för första gången inatt med en välling. Känner att vi förstör de få sovrutiner vi har för henne (hon har aldrig sovit superbra, men det har funkat ok) men man bryter allt just nu för att barnen ska ha det så bra som möjligt och att vi kan få någon eller några timmars sömn iallafall. Det bara MÅSTE ju bli bättre snart!

• passionsblomman

Fru Bygg, kommer du ihåg att jag babblade om ett TV-program jag såg rätt nyligen? Det hette "Dödstrött" och det tog upp och visade på färsk forskning på HUR allvarligt det egentligen är med sömnbrist.

Redan väldigt lite för lite, får stora och helt häpnadsväckande konsekvenser, både för hälsan och hur man fungerar och agerar. Det var oerhört intressant och har man väl fattat vad de sa i det programmet, så slutar man tycka man är gnällig bara för lite sömnbrist.
    Sömnen är verkligen ett av våra primärbehov. Funkar inte det, så funkar inte vi och inte våra liv. Vi blir sjuka, farilga och helt ur slag.
    Det finns en anledning till att man använder sömnstörningar som tortyrmetod i hemska fängelser i världen.

Det ÄR inget konstigt att du mår skit! Det är hetl naturligt och begripligt. Du har ingen rimlig chans att få vara dig själv när du inte får sova.

Killen de testade i programmet, avbröt de btw experimentet på efter några dagar-han blev så dålig och fick så usla värden på allt i kroppen att de ansåg det som en fara för hans liv att fortsätta. Och han var en übervätränad kampsportare med allt på sin sida så att säga. Inte en redan trött småbarnsmamma.

Var snäll mot dig själv! Banka kan andra göra så det räcker!

• Fru Bygg

Jaha, då var det dags för E att vakna för andra gången och vilja ha välling. Nu ligger maken och somnar henne i våra sängar. Det brukar visserligen gå fort, så det är ju bra. Maken har fått N att sova ngn timme själv i sängen, medan jag har varit helt borta. Gjorde ett försök att avlasta maken vid tretiden, men mådde så dåligt att jag höll på att ramla ihop. Underbara maken sa bestämt till mig att vila lite, men det känns ju inte så bra nu. Maken kör mkt bil i jobbet och det är ju livsfarligt om han inte sover. Tyvärr så känns det som om dessa dåliga nätter blir fler och fler istället för färre. Kan inte minnas när jag var bråkdelen av såhär trött sist. Varför vill inte mina barn sova ordentligt om nätterna? Vad gör jag för fel?

• Fru Bygg

Blomman, tack för att du alltid förgyller denna tråden! Det hade varit intressant att se det tv-programmet, för jag håller med. Det är tortyr att inte få sovq. Då är det kanske inte så konstigt att min kropp skriker av sömnbrist! Tack för dina ord, blomman. Du anar inte hur mkt de hjälper mig framåt! Du är alltid så stöttande och underbar och jag är så tacksam för att du finns i mitt liv!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård