• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Leksi!!!! Det är ju rent elakt att lägga in en bild på smörgåstårta! *dreglar*

• lanovia 08

Kan snabbt konstatera att datorer är svinkonstiga. Vår mus har ju krånglat, supporten lyckades inte lösa det i första skedet åt oss utan hade en del jobbiga uppdateringar vi skulle behöva göra. Detta efter att vi avinstallerat och installerat drivrutiner på nytt. Ingen fattade något.  Maken har en identisk på jobbet, bara det att den är några år äldre så vi tänkte vi testar med den först och ser vad som händer då. Sätter i den musen allt funkar kanon, sätter i vår nya mus och allt funkar fortfarande precis som det skall. Alla bug är borta. Jublar och fattar ingenting.

• lanovia 08

Ingis vilken helg du har haft. Fullt upp. Jobbigt att gräla med maken. Härligt att systern fått sålt hus o fått en lgh.

• lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-10 09:22:33 följande:
    Lanovia: Fy för besök på akuten, skönt att han lyckades missa de viktiga atteraljerna i handen. Låter dock som att han skulle undvika vassa saker m tanke på att han skadade fingertopparna också.....
    Tradigt med dina sväron!
    Jag kan faktiskt fortfarande inte fatta hur stenlugna både jag och pappa höll oss trots att blodet sprutade. Men det var nog tackvare att pappa var chokad och lugn, hade han fått panik hade kanske jag också fått det.
    Haha om man ser det till bara den helgen så borde han defenitivt inte hålla på med vassa saker. Om man ser det till att han jobbat som snickare och där med sågar o andra vassa verktyg sedan han var 15 år (53 år) och fortfarande har alla händer i behåll och få olyckor bakom sig så är det väl inte lika allvarligt.

Vad gäller hallen har vi kommit långt i helgen i alla fall. Dock blev vi inte helt klara, men det kommer ju en ny helg snart och då kommer mina päron hit igen för att hjälpa oss med slutet.
    då skall vi även gå på Pang på Pensionatet (Stefan o Christer). Vi har köpt biljetter åt päronen också, pappa älskar dem och vi vill gärna ge dem något tack för all hjälp. Skulle vi varit tvugna att betala någon för allt detta hade inte varit billigt.
  • lanovia 08

Ingis vad gäller sväronen lever vi i spänning, de skall nämligen komma hit o hälsa på oss i veckan o se på de vi gjort i o utanför huset. Maken suckade bara och skrattade när han sa detta till mig. De har ju ännu inte bestämt vilken dag de skall komma. idag är måndag, kvar återstår tisdag, onsdag o torsdag..... Vi får väl se hur det går....

• lanovia 08

Oj måste rusa, har lunchdate om 25 min och skall hinna hänga tvätt o gå inte till centrum innan dess.

• muggles

Lanovia: det kan hända att er nya drivrutin inte startade om som den skulle förrän ni stoppade in den gamla musen. Och när den väl startat om så funkar den nya också... En trolig förklaring även om man förmodligen aldrig får veta riktigt säkert. Så där är det ofta tycker jag. Vi ingenjörer vet inte alltid vad vi gör, men man lär sig att det viktigaste är att prova en massa olika kombinationer.

Jag har haft en härlig helg! Maken tog 2 nätter så jag fick sova hyfsat (vaknar ju trots öronproppar men slapp gå upp iaf). Vi har grejat hemma en del; klippt gräs, trimmat, planterat krokus och snödroppar, ljung i kruka, lite prydnadspumpor framme vid entrén. Maken har äntligen fixat dimmers på alla lampor i köket så nu kan vi dimma vad vi vill och mysa som attan i höstmörkret. (Dimmers är nog mitt bästa inredningstips för övrigt!) Vi har hunnit träna också, och ätit gott, och hittat en ny kompis till Moa här i grannskapet (en jämnårig tjej, vilket det är ont om, finns nästan bara killar i Moas ålder).

• Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-03 10:36:03 följande:

Fru Bygg, du är en fantastisk och underbar kvinna som har en härlig sommarstuga, superfin lgh (som jag gärna vill se.....ngn gång ), en fin man o TVÅ ljuvliga o härliga små tjejer! Gör ditt beslut så att DU o NI mår bra, allt annat är ovikigt! Förkylningar kommer o går, o man kommer väldigt lång med att tvätta händer o använda handsprit. KRAAAAAAAAAM!

Ingis, det är klart att du ska få se vår lägenhet! Vi har nästan inget planerat om helgerna nu i höst, så du är välkommen när du vill!
  • Fru Bygg

Nu när jag äntligen har lite tid att logga in här, så kommer jag inte alls ihåg vad jag ska kommentera. Kan ju inte skylla på amningshjärna heller! Får skylla på sömnbrist, för det är det gott om här just nu.
    Helgen har varit toppen även här, vi har firat E:s 2-årsdag i dagarna tre. Hon har haft så skoj och fått så många fina paketer. Hade vi inte vardagsrummet fullt av leksaker innan, så har vi det definitivt nu!

Annars är allt bra här, dagarna flyter på och snart är det väl jul.

• ingenjörsbruden
    Fru Bygg skrev 2011-10-10 11:26:18 följande:
    Nu när jag äntligen har lite tid att logga in här, så kommer jag inte alls ihåg vad jag ska kommentera. Kan ju inte skylla på amningshjärna heller! Får skylla på sömnbrist, för det är det gott om här just nu.
    Helgen har varit toppen även här, vi har firat E:s 2-årsdag i dagarna tre. Hon har haft så skoj och fått så många fina paketer. Hade vi inte vardagsrummet fullt av leksaker innan, så har vi det definitivt nu!

Annars är allt bra här, dagarna flyter på och snart är det väl jul.
    Klart jag kommer, nu har jag lite fullt i oktober o november...men det SKA bli av!

Hur sover lill-princessan nu? Hur mår du? Känns det ok att flaskmata?
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård