• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Mäh! Jag vill väl OCKSÅ sticka och virka fina saker med fluffigt garn!

Eller? Obestämd

Jo, det vore kul att kunna. Man kanske dessutom minimerar risken att fuläta i soffan om kvällarna ifall man har något för händerna så att säga.

Här håller vi på med projekt "Sonens olika försäljningsuppdrag."
    För klasskassan säljer han salami. För handbollsklubben säljer han New Bodys underkläder och strumpor.
    Som av en händelse, råkar det sammanfalla, både med säljveckorna och leveransen, så nu har jag stöttat honom i att våga gå till grannarna med båda kompendierna. Han har sålt ednera eller båda hos alla hittills. Fast det är ju bara fem vi varit hos, men ändå.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

God afton allesamman!

Först vill jag börja med att TACKA dig kära Blomman för att du bemödat dig att ta reda på det som min ork (och antagligen Klockarbols också) inte räckt till för att ta tag i. Stort tack!!Hjärta Nu vet vi att det går iaf att få besvärliga ex att skriva ut sig från adressen. Mitt ex planerar ju flytt utomlands dessutom så då j-a ska han då banne mig inte stå skriven här längre. Så det så!!!

Daa: bra att du får träffa kurator. Hoppas h*n kan hjälpa. Jag går ju själv hos en och man måste ge det en fem-sex gånger tror jag innan man börjar känna sig riktigt bekväm och det börjar ge en något. Nu t ex känner jag att jag ser fram emot de där samtalen och tycker det är rätt skönt att ha henne att dryfta saker med. Även om jag dryftar saker med vänner så är det en annan sak att göra det med en professionell.

Heloise: Så otroligt, underbart, härligt att höra om lilla Elise och hennes framsteg Hjärta Ni gör allt rätt du och Panzer och ni har en underbar kämpe till flicka!!

Ja, det var ju en massa annat också, men nu glömde jag det....

Nu börjar det där magiprogrammet och flickorna ropar, så jag måste avsluta här.
    Stor kram till alla!

• lanovia 08

Det var inte svärfsr utan pappa som sågade sig i tummen. Det gick ändå brs. Som tur var blev det bara djupt men inget i benet o alla nerver klarade sig. Sedan rök tre fingertoppar också men det var så lite att det inte var mer än stt plåstra om.

• lanovia 08

Är så jäklans trött efyer dagens arbete att jag orksr inte kommentera något. Nu vill jag bara bli klar med det sista så vi kan särra osd.

• Hvidbrud

Nej men fy så läskigt Lanovia! Stackars pappan din! Vaknade i natt över att kg kom på att det ju var din pappa och inte din svärfar, men glömde ändr mig.

Har fröken otröstlig i sängen. J välte henne med sin ljudövning... Han har lärt sig tjuta... Iiiihhhh!! AaIiihhhh! Skriker han och väcker hela huset. Vi blir nog populära, men det struntr jag i... han är så himla gullig, för att han blir så strålande glad när han överröstar ALLT!*hjärtar* Fast det är ju synd om systern som inte är alls br på att bli väckt. Nu nynnar hennes pappa för henne och hon börjar gråta lite lugnare, snart somnar hon om. Snuttan.

• Leksi

Ninnis, kul att ni hade ett trevligt besök på jobbet och att Mini visade sig från sin bästa sida! Måste förresten tacka för kladdkakan du tipsade om för ett tag sedan (den med dajmgrädde). Jag gjorde den förra helgen och det var banne mig den godaste kladdkakan jag ätit!! Tungan ute Det receptet kommer jag vårda ömt kan jag säga.

• Leksi
    Hvidbrud skrev 2011-10-07 22:44:53 följande:
    Bä för krupp Leksi. Det är så hjärtskärande tycker jag. Första året på dagis var det sjukdom typ varannan vecka. Inte kul, men det blir mindre sen, hoppas vi! Den flytande panodilen tog slut igår, sÅ jag fick köpa fl. Alvedon på Ica. Det var inte populärt... Första skeden gick ner (hon sov väl typ fortfarande...) men andra halvan sprutmålade hela sängen... Så det blev inhndlat den goda medecinen som gör att hon kommer med flaskan i ena handen och örontermometern i andra...

Lillkillen vaknar hela tiden i kväll. Kan det vara en uv fas på gång? Eller så vill han bara helt naturligt passa på att få lite uppmärksamhet medan klätterapan feberskutt sover och är utom räckvidd...
    Så flytande panodil är gott? Hm *antecknar för framtida bruk* Vi brukar ge Alvedon-suppar mot feber/ont i tänderna och det fungerar väldigt bra men just vid tandont tar det väldigt lång tid innan det verkar så då kanske det är bättre att ge flytande?
    Hostmedicinen är 5 ml flytande, den smakar blä tycker A så den måste vi tvinga i med spruta. Det är verkligen hemskt! Kan ingen uppfinna medicin som smakar gott?

Jobbigt med två (barn alltså), är det inte den ena så är det den andra... Vi njuter just nu av en lugn, harmonisk, frisk kille så det är en ren fröjd att vara mamma. Måtte denna fas hålla i sig länge nu!
  • Leksi

Hade ni trevligt på IKEA igår Syrinx?

Jag kan också tycka det är kul att åka dit om vi inte har varit där på länge, men vi åker ju inte dit bara för att strosa runt precis. Det blir ju när vi behöver något liksom.

• Leksi

Tada! Nu har jag äntligen fått till en ny bild. Tyckte smörgåstårta kunde passa bra här... hehe

• ingenjörsbruden

Leksi: din räliheed! inte får du ha en sådan bild!!!! *dreglar gigantiska pölar*

Helosie: Gud vilka underbara nyheter! *är tacksam över mina öron för annars skulle mina mungipor mötas i nacken så glad som jag blev*

Syrix/Hvidis/Blommis: Gu va mysigt det låter med sjal-stickning! Vill osså!

Daa: Vilka underbaringar du har. Hoppas örononda går över snarast!

*Hivar Flammans o Klockarbolls ärkeas till Hilvittet hungrigt jagade av hilvitteshundar med glödande ögon från skatteverket*

Lanovia: Fy för besök på akuten, skönt att han lyckades missa de viktiga atteraljerna i handen. Låter dock som att han skulle undvika vassa saker m tanke på att han skadade fingertopparna också.....
    Tradigt med dina sväron!

Har haft en produktiv helg, grävt inför nästa helgs häckplantering, rensat ogräs, lagat risotto, tittat på kattutställning (vilka katter, kul tyckte ballabus o hennes kusin), träffade solde o fick klappa den snyggaste katten på utställningen! Lagat 4 kilo guldig o ljuvlig äppelmos o samtidigt tänkt MKT på Blomman!'
    Varit i skogen o fikat o plockat löv o gått med vandringsstav (DET var kul tyckte busan), Städat hela huset gruuuuuuundligt, haft mastodont gräl med maken, tömt alla korgar på tvätt o ja, hunnir med massor! O hrmmm... skurit av mig en liten bit av fingertoppen på pekfingret, nästan helt, DET gjorde förbenat ont men lyckades behärska mig o inte skrämma busan som stod o delade äppelbitar på en stol sidan om mig!

Förkylningen är nästan nästan borta, bara bihålorna+snor kvar o *peppar peppar ta i trä* så här långt har övriga familjemedlemmar klarat sig. *håller tummen*

Syrran har skrivit på papper för husförsäljning o i mitten av månaden så har hon en lgh! Det är hon väl värd!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård