• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-27 08:44:59 följande:

Ninnis: jag tycker att du får helt utan att få dåligt samvete själv bestämma vilken dag den svarta faran från Skåne kör upp till Blommis. Du har ju sällskap i bilen vare sig du kör upp på fredagen eller lördagen.
    Jag känner eg att jag o Busan mest klyddar till det med bilbarnstol o så. Fru E´s sällskap har mååååång måååååånga fördelar o hon är inte i närheten av att klydda som jag!

Nej, ett sådant beslut kan jag inte ta! Hvidis, kan du någon av dagarna?

Och Heloise?

Förresten är det numera en granitgrå fara  
  • ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2011-09-27 09:41:13 följande:
    Nej, ett sådant beslut kan jag inte ta! Hvidis, kan du någon av dagarna?

Och Heloise?

Förresten är det numera en granitgrå fara  
    Asch, det är väl klart att du kan! Om du ska köra så ska det passa dig o Mini. Absolut inga hard feelings eller martyr-hittepåkänningar. Jag lööööööööövar!
    Gråa faran? Hmmm det får bli Silverpilen!

Ja vilka fler?!

Dfk: håller tummen för att det går fort o utan problem!
  • muggles
    Villemoa skrev 2011-09-26 20:59:29 följande:
    Men, jag måste säga att vi tidigt började urskilja en rutin hos E. En rutin som hon självmant valde kan man säga. Hon åt var fjärde timma, plus minus, och däremellan sov hon mycket. Hon sov sig igenom sina första tre-fyra månader kan man säga Sen har hon ju fått hänga med på M:s rutiner, de har vaknat i princip samtidigt på morgonen och gått och lagt sig samtidigt på kvällen. Väldigt smidigt för mamman som gillar att ha kontroll  

Nu sover hon två pass om dagen och hon klämmer in båda under tiden M är på dagis, hon vaknar lagom tills vi ska hämta på dagis vid 15.00. Hon är verkligen en kontrast till sin storasyster där det var svårare att få till en rutin så att säga men det gav med sig till slut också.

Vi är ju inga riktiga "rutin-freaks" så att säga utan vi strävar efter en bra vardagsrutin. När det är helg och semester kan det ju hända att den där rutinen flyger ut genom fönstret  
    Det här känner jag igen precis på pricken! Så har det varit och är för oss också Bara för att jag gillar rutiner i mitt liv (jag måste tex äta var 4:e timme annars blir jag grinig av blodsockerfall) så betyder det ju inte att jag aldrig kan ändra på något. Men vi hade mer flex i rutinerna på helgen innan vi fick barn...
  • Villemoa
    muggles skrev 2011-09-27 10:31:04 följande:
    Det här känner jag igen precis på pricken! Så har det varit och är för oss också Bara för att jag gillar rutiner i mitt liv (jag måste tex äta var 4:e timme annars blir jag grinig av blodsockerfall) så betyder det ju inte att jag aldrig kan ändra på något. Men vi hade mer flex i rutinerna på helgen innan vi fick barn...
    Ja innan vi fick barn så var det väldigt mycket flex i rutinerna och med M trodde man ju nånstans att man kunde "styra" lite så att säga även om vi visste att det är svårt med en bebis. Så inför E tänkte vi att vi tar det som det kommer men så skapade hon sig rutiner väldigt tidigt. Så det kan vara!
  • muggles

PB: nej jag tyckte inte att det gjorde ont. Hon sa till mig att slappna av i axlarna och det gjorde jag, det kanske är tricket?

Grattis Flamman!!!

• muggles

Äh dagliga sångstunder vid en viss tid är väl bara nys! Vad är det som säger att bebisen har lust med sång just då???

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-09-27 11:18:29 följande:
    Äh dagliga sångstunder vid en viss tid är väl bara nys! Vad är det som säger att bebisen har lust med sång just då???
    Precis! När Mini var fem veckor hade det inte spelat någon roll om jag så hade stått på huvudet och spelat dragspel, var han grinig/hungrig/trött så var han.
  • Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-27 10:25:50 följande:
    Asch, det är väl klart att du kan! Om du ska köra så ska det passa dig o Mini. Absolut inga hard feelings eller martyr-hittepåkänningar. Jag lööööööööövar!
    Gråa faran? Hmmm det får bli Silverpilen!
    Fast det spelar verkligen ingen roll för min del. Om det är fler som ska med så kan det kanske få avgöra när de kan?
  • Ninnnis

Nu ska jag hänga ut tvätt på torkvindan i solen. Tänk att man kan få göra det i slutet på september!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård