• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Flamman: är som vanligt mållös när det kommer till vad ärkeaset hittar på. Så jag skriver bara under vad övriga har sagt. Och som Blommis sade: ta reda på vad som gäller.

Lanovia: här får du det i skrift igen: du är inte värdelös. Just nu har du en väldigt viktig uppgift och den tar alla dina krafter (det sade maken till mig alla gånger jag klagade över dåligt samvete för att han fick göra precis allt: Du har ju fullt upp med det allra viktigaste. Eller när jag beklagade mig över att inte ha gjort någonting alls när han var på jobbet: Du har ju bakat bebis hela dagen och det är jobb nog.)

Heloise: skönt att skvättens utveckling ser så bra ut.

Ska försöka reda ut våra rutiner... Som vanligt känner jag mig skyldig och dum när det pratas om dagsömn här i tråden. *försöker se viktig ut när jag nämner att tiderna är cirkatider )

6. Fälga vaknar och parvlar glatt runt i sängen.

7. Frukost: ersättning

8. Fälga blir trött och somnar efter en stunds gnäll i babysittern (medan mor i huset äter frukost), sover ca en halvtimme. Axel visar inga trötthetstecken alls.

ca 9.30 (beroende på dagsplaner) promenad. Axel somnar fort, Fälga ligger vaken ca en halvtimme.

10.30. Hemma från promenaden. Båda barnen vaknar.

11.00 Lunch: Puré.

11.45 Far i huset kommer hem.

ca 13.00. Far i huset går en promenad med barnen. Oftast sover de rätt bra större delen av promenaden.

14.30 Mellanmål: ersättning.

Lek och bus.

17.00 Middag: gröt med fruktmos. Fälga har förmodligen tagit en powernap eller gör det strax efter.

Mer lek och bus.

19.00 Kvällsmål: välling. Kvällsmys.

19.20 typ. Nattning.

Några eller flera uppvaknanden under natten för att peta in en napp som har förirrat sig någonstans i sängen.

Det är snett fördelat med matningar, så vi funderar på att göra om lite. Kanske klämma in ett mellanmål mellan frukost och lunch och ta lunchen en timme senare. Men då blir det knepigt med promenad = förmiddagssömn.

Så småningom har vi planer på att de ska äta gröt till frukost och bebisvariant av vanlig mat till middag. Ersättningsmellanmålet får bli lite gröt och/eller frukt. Eller, tja, det finns väl ganska många varianter av mellanmål.

• Daa

Oj, inläggen ser inte lika långa ut när man skriver i den där rutan...

• passionsblomman
    Daa skrev 2011-09-23 13:39:41 följande:
    Oj, inläggen ser inte lika långa ut när man skriver i den där rutan...

Nä. Det måste vara därför mina alltid blir så långa...CoolOskyldig
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

och mina... eller så kan det vara att jag skriver som jag pratar "a mile a minute" och inte speciellt logiskt

Chattade just med Brutann på FB och hon hälsar så gott till er alla!Hjärta

Daa: inte ska du må dåligt över dagsömnen, min unge är semi-narkoleptiker och dina är pigga som mörtar. Elise brås väl, borttaget sitt syndrom, på sin mor som kan sova när som helst, hur som helst och hur mycket som helst! Appropå Elise så måste jag gå och väcka henne, nu har hon sovit för länge

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-09-23 13:51:15 följande:

Nä. Det måste vara därför mina alltid blir så långa...CoolOskyldig
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hahahahahaha o garvar lite till över Hegerfors kommentar!!!!
  • Heloise

Brutann är naturligtvis Bruttans nya namn på Heloiska

• Heloise

Spammar lite till och frågar vad ni tycker om namnet Gina?

• ingenjörsbruden

Idag är en konstig dag...får inget gjort....men eg har jag nog fått en hel del gjort....logiskt eller hur!

Igår lyckades jag hitta 2 par jeans, 6 linnen o en topp på en halvtimmes shopping! Effektivt! YES!
    Sen åkte jag o storhandlade kött o basvaror, slitigt som tusan men gött att det är gjort. Makens buss fick ta en omväg så vi fick igång kvällsmaten sent, sen kom sväronen o vi kunde servera middag med äppelpaj till efterrätt. Inte dåligt kirrat för 2 småbarnsföräldrar!

• ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2011-09-23 14:02:50 följande:
    Spammar lite till och frågar vad ni tycker om namnet Gina?
    VAAAA....gina.... HOSSST....FNIIIIISS!
    Förlåt!
    Annars tycker jag namnet är fint, förutom att jag alltid har svårt att hålla minen!
  • Heloise

Ingis: jaha nu var det namnet förstört hahahahaha, det har jag aldrig tänkt men nu sitter det där

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård