• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi

Fru Bygg, vilken underbar förlossning!! Grattis igen! {#emotions_dlg.flower}
    Tack för att du tog dig tid och skriva för oss.

Ja det är svårt med namn! Har ni några förslag som ni väljer bland eller står ni helt blanka?

• Leksi
    Ninnnis skrev 2011-09-22 16:04:31 följande:
    På det stora hela tycker jag att han blir lättare och lättare att ta hand om. Han är piggare och gladare och jag är nog mer trygg i mammarollen också. 
    Härligt!

Hoppas allt går bra imorgon när ni ska på konsert!

Vi ska också ha barnvakt för första gången på kvällstid på lördag då vi ska fira svärmors 65-års dag. Det ska bli väldigt spännande att se hur det går...
  • Leksi

Tack för alla krya på-hälsningar till A. Han är mycket bättre nu.

• Fru sy

Precis hemkommen från mitt första träningspass på typ 10 år... (jag kan faktiskt inte komma ihåg sist jag tränade...men mannen sade att jag inte tränat medans vi varit tillsammans) Och det var faktiskt riktigt roligt!! Körde ett pass med afropower, jag orkade mycket mer än vad jag trodde och längtar tills nästa veckas träning   

• Fru sy

Fru Bygg, vad roligt att få läsa om förlossningen!! Tack för att du delar med dig. Ska bli spännande att få veta vad hon ska heta sen när ni bestämt er.

• Fru Bygg

Lanovia, du måste lyssna på din kropp! Håller med din make, det är ju ert barn som du bär och det är inte alltid en lätt uppgift! Du är precis som Leksi skriver fantastiskt och absolute INTE värdelös! Stor kram till dig!

• Fru Bygg

Sitter just nu uppe med lilla pricken och försöker få henne att sova. Hon sover bra om dagarna (fast helst i famnen), men om nätterna är det oroligt och då duger bara famnen. Maken har precis varit uppe i dryga timmen medan jag fick sova, så nu är det makens tur att sova lite. Har lyckats förtränga hur jobbigt det är att inte sova om nätterna. Jag vet att det är som mest jobbigt nu i början när bebisen är så pass liten, så det är bara att bita ihop och njuta av att ha världens goaste bebis i famnen. Synd bara att man är så dålig på att sova om dagarna när man har möjlighet. Man planerar gärna i en massa annat då, men nu är det sova som gäller!

• muggles
    Daa skrev 2011-09-22 13:45:44 följande:

Muggles: äntligen kom jag ihåg att kolla i ditt galleri. *hjärtar de sötaste prinsessorna*

Fälga skrattar ofta åt Axel, han besvarar det och jag smälter varendaste gång. Ibland är brorsan jobbig: när han håller hårt i leksaken Fälga gärna vill ha och när han rycker nappen ur hennes mun. Givetvis gäller även det omvända. Idag undersökte Axel undersidan av en babysitter och Fälga lyckades, fråga mig inte hur, preja in honom så att han fastnade där under. Axel blev ganska sur och jag fick fnissande hjälpa dem ur trångmålet.

HAHA!

Aha, det var du som tipsade om den fina dopsången.  Vi får se om kantorn vill lära sig den (el redan kan den). Om inte så har jag iaf visat lite engagemang... (prästen frågade om vi hade ngn sång vi ville ha).

Vad skönt med framgång på sömnområdet!
  • muggles

Ninnnis: jag har fått bra ordning på dagsömnen nu känner jag. Det underlättar dock att mån-tors (Moa ska lämnas på dagis) ser likadant ut, så rutinerna faller på plats lättare. Får jag fråga hur länge han sover när han sover korta pass - 20-30 min?

Du låter ganska trygg i din mammaroll redan tycker jag. Jag kommer ihåg det som att jag var mer osäker i början.

Sist jag skrev innan mitt lilla uppehåll så hade ju tjejerna sovit en hel natt. Sedan gick det bara utför... De började äta runt 3-tiden ist f 4-5 och körde dessutom en massa uppvak innan dess. Vi har haft ett par veckor som varit riktigt jobbiga, och de har krönts med 19v-fasen som pågått ca en vecka nu (man vet ju aldrig säkert förrän fasen är över men det passar in både i tid och deras uppförande som inte alls varit som brukligt). I natt fick jag iaf sova hela natten till kl 5.30. Så skönt!!! Jag behövde det. Har nog inte sovit en hel natt sedan gravidkisseriet på natten började för snart ett år sedan.

Fru Bygg: låter som en drömförlossning!

Lanovia: du är INTE värdelös för att du har ont, inte blanda äpplen och päron här nu Även om det känns svårt nu så är det ju övergående. Kram!

• muggles

Ninnnis: hoppas det inte låter skrytsamt. Jag har jobbat med det av och till i över en månads tid...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård