• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Daa det låter verkligen inte fånigt för mig, det låter underbart!!! Varje steg framåt är ett steg framåt.

• lanovia 08

Har förresten fått sms från Fru Bygg idag, de är hemma nu och storasyster är mycket stolt. Hon skall försöka logga in snart o uppdatera lite. Hoppas det blir väldigt snart för oss nyfikna, men antar att de har fullt upp hemma.

• ingenjörsbruden

Usch för sjukdom när det är dopdags! Håller tumme för att det inte sprider sig!

Blommis: Hur har det gått med villavagnen? *kikar oroligt på mina fingrar o tår som hålls allt vad det kan men som börjar flamma lite mot lila*

Ninnis: Härligt med besök!

Hvidis: Hur går det med era dopplaner? Härligt med mys med mormor o kantarell-letning!

Leksi: Fyyyyy för krupp! H oppas medicinen gör nytta o ni får sova bättre inatt!

Lanovia: Jisses va ni sliter! Var rädd om dig bara!

Solde: Cyklar chefen din? Ska jag lufta däcken till henne? *moahahahaa* Vågar inte använda hela mitt register då både du o chefen jobbar "närmre" The Big Boss! Igår höll o klappade jag grannens skogis........längtade massor efter min hårboll o tänkte på dina hårbollar! Hoppas allt är bra med dem! Spännande med danmark o chans på 3e titeln! Jag lovar hålla tummarna, fast de lär nog inte behövas så mkt.....

Fru E: Hur har det gått på dagis för vilddjuret? Hur är det med dina knä? Eller var det rygg? *snurrig*

Villemoa: *smyger in o norpar en rejäl bit kladdkaka*

Dfk: Tackar för grattning! Hur är det med dig?

Syrinx: hmmm det var ngt jag skulle skriva till dig.....hmmmm....tappat det helt.... Du får en MEGAKRAM istället!

• ingenjörsbruden
    Daa skrev 2011-09-22 10:49:05 följande:

*skyndar in*

Hinner inte kommentera, såg att Ada och Beda ska döpas på söndag: Hoppas att alla tjejerna är friska på söndag.

Vi hade "vid din sida" på parvlarnas dop. Jättefin och enkel att göra om till att handla om fler än ett barn. Den är inte särskilt svår, så en duktig musiker kan lätt lära sig den om ni har noterna.

Förresten: jag har lyckats sova middag en gång. Utan sömntabletter. Det låter fånigt, men det är ett jätteframsteg.

Nu ska jag fixa mat åt hungriga (och lite förkylda :-/) parvlar.

Ohhh va härligt! Vilket framsteg! Hoppas det håller i sig! KRAM
  • ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-09-22 10:50:43 följande:
    Gah vad långsamt Internet/BT går idag.

Idag är det vila som står på mitt schema. Har så förbenat ont i magen när jag försöker gå, var ingen skön hundpromenad idag. Har fixat så E får vara en timme längre på förskolan för att verkligen ta vara på tiden. Imorgon skall hon vara hemma hela dagen så tänkte att då behöver jag nog en timme extra idag. Skulle egentligen varit till ett köpcentrum med en kompis idag men nu kommer hon hit istället, blir ju bra mycket lugnare.
    Kroppen är verkligen duktig på att säga ifrån när den behöver lite rast. Fast jag kanske är för duktigt på att pusha den till gränsen också... Men är så svårt att låta bli när det finns massor att göra.
    Sirap i ledningarna.....

Var rädd om dig! Skönt att ni har så "lite" kvar. Men jag undrar om ni kan ta det lugnt sen
  • ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-09-22 10:54:24 följande:
    Har förresten fått sms från Fru Bygg idag, de är hemma nu och storasyster är mycket stolt. Hon skall försöka logga in snart o uppdatera lite. Hoppas det blir väldigt snart för oss nyfikna, men antar att de har fullt upp hemma.
    Ohh va härligt!
  • ingenjörsbruden

Idag är jag en synnerligen stolt mamma.

Busan har börjat sitta på pottan på morgonen o på kvällen. O nu 3 dagar i rad så har hon gjort både nr 1 o 2 där. Gäller att man har en bra bok så hon gärna sitter en liten stund.

• Fru Bygg

Hej alla! Tyvärr så funkar inte vårt internet hemma, så jag får köra via mobilen. Tänkte ändå skriva ett litet inlägg! Tack för alla era grattis!

• Fru Bygg

Vår lilla prinsessa föddes i tisdagsmorse. Jag vaknade av vad jag misstänkte va en värk vid fyratiden. Jag gick upp på toa och då fick jag en till. De gjorde ont, men jag var inte helt säker på att det verkligen hade satt igång. Jag väckte maken och fick sen ännu en värk. Det var bara fem minuter emellan dem och som omföderska så bör man åka in till förlossningen då. De var helt klart hanterbara och jag var inte helt säker på att allt verkligen satt igång. Värkarna kunde ju ändå va oregelbundna. Vi bestämde oss för att ringa svärmor för säkerhetsskull och under denna tiden så kom det ännu fler värkar som nu är riktigt smärtsamma. Vi ringer till förlossningen och de märker på mig att värkarna är jobbiga. Det är inga problem att få ett "ok" att åka in (speciellt inte eftersom min första förlossning bara tog tre timmar). Maken packar ner det sista vi behöver ha med oss och jag försöker andas genom värkarna som nu är så täta att vi inte ens hinner klocka dem. Det är liksom inga pauser. Svärmor kommer och vi åker iväg med en gång. Klockan är nu fem och vi är framme på sjukhuset vid 05:10. Hela resan ber jag maken köra snabbare för värkarna är så intensiva och konstanta.

• Fru Bygg

När maken parkerar bilen står jag vid en bänk utanför entren och mer eller mindre skriker ( enligt maken) och får första krystvärken. Vi får hjälp att ta oss till hissen och väl uppe på förlossningen möts vi av en barnmorska ( helt underbar!) och vi leds snabbt in på ett rum. Jag har riktigt ont och inga pauser mellan värkarna. Jag får hjälp av med kläderna och kommer upp i sängen. Jag får lite lustgas och jag säger att bebisen är på väg och att jag känner att jag vill krysta. BM undersöker mig och jag är fullt öppen och huvudet står så långt ner redan. Tre krystvärkar senare så är vår prinsessa född kl 05.23. Även fast allt gick så fort så behöver jag inte sys ngt och både bebisen och jag mår bara bra. Sen tar det tyvärr nästan en timme innan moderkakan lossnade och det var lite oroligt och smärtsamt, men med lite lustgas så gick det. Vår prinsessa vägde 3610 g och var 52 cm lång. Hon är så vacker! Vid niotiden så blev vi flyttade till BB och på eftermiddagen så hämtade maken E på dagis ( där svärmor lämnat henne på morgonen) och E fick träffa sin lillasyster. E var helt överlycklig och så stolt. Hon pussade, klappade och myste med lillasyster i ett par timmar.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård