• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Maken och E körde sen hem och jag och bebisen stannade en natt på BB. Allt var toppen med oss, men jag hade riktigt mkt ont av eftervärkar och fick en hel del smärtlindring. Igår lämnade maken E på dagis och kom sedan till BB för bebisens läkarkontroll. Vi hade även utskrivningssamtal eftersom vi ville åka hem. Jag mådde mkt bättre och vid tiotiden så åkte vi hem. Där tog vi det lite lugnt innan det blev en del besök. E fortsatte vara så gullig mot sin lillasyster och vi är så stolta över våra två underbara och fina döttrar. Sammanfattningsvis så känns förlossningen ändå perfekt, för E sov och fick inte se mig ha ont ( hon brukar alltid bli ledsen om hon ser mig ha det minsta ont). Svärmor kom snabbt och jag var riktigt trygg med det. Vi hann in till förlossningen och både jag och bebisen mår toppen. All personal var underbar och just nu så känns det knappt att jag fött barn. Hoppas detta håller i sig och att man kan fortsätta må bra. Vi är trötta och visst är det full fart med två små barn. Men nu är ju maken hemma en tid och E får vara på dagis och få lite egentid där medan vi får chansen att lära känna bebisen. Och fundera på namn, för det är inte det lättaste!

• ingenjörsbruden
    Fru Bygg skrev 2011-09-22 13:01:11 följande:
    Maken och E körde sen hem och jag och bebisen stannade en natt på BB. Allt var toppen med oss, men jag hade riktigt mkt ont av eftervärkar och fick en hel del smärtlindring. Igår lämnade maken E på dagis och kom sedan till BB för bebisens läkarkontroll. Vi hade även utskrivningssamtal eftersom vi ville åka hem. Jag mådde mkt bättre och vid tiotiden så åkte vi hem. Där tog vi det lite lugnt innan det blev en del besök. E fortsatte vara så gullig mot sin lillasyster och vi är så stolta över våra två underbara och fina döttrar. Sammanfattningsvis så känns förlossningen ändå perfekt, för E sov och fick inte se mig ha ont ( hon brukar alltid bli ledsen om hon ser mig ha det minsta ont). Svärmor kom snabbt och jag var riktigt trygg med det. Vi hann in till förlossningen och både jag och bebisen mår toppen. All personal var underbar och just nu så känns det knappt att jag fött barn. Hoppas detta håller i sig och att man kan fortsätta må bra. Vi är trötta och visst är det full fart med två små barn. Men nu är ju maken hemma en tid och E får vara på dagis och få lite egentid där medan vi får chansen att lära känna bebisen. Och fundera på namn, för det är inte det lättaste!
    Åhhh vilken fantastisk berättelse! TACK, Fru Bygg för att du ville dela med dig! Va skönt att du inte behövde sys o att ni alla mår bra! KRAM!
  • Fru Bygg

Jag tänker på er alla och lovar att logga in och kommentera allt, så snart vårt internet funkar igen, men nu är ni lite uppdaterade. Sorry om mina inlägg är uppdelade och kanske inte lite svamliga, men jag vågade inte skriva in allt på en gång i mobilen. Jag har säkert glömt bort en hel del frågor, men de får vi ta sen. Kramar

• Daa

*andlös* Wow, fru Bygg! STORT och varmt grattis till er.

Tack för att du delar med dig och skönt att höra att allt gick bra och att ni mår bra. *hjärtar gulliga storasyster E*

Många kramar.

• Daa

Leksi: stackars lilla A. Hoppas att han snart får må bra igen.

lanovia: så jobbigt med all värk. Förstår att det känns jobbigt att ta sig vila när ni har mycket att stå i. *kramar om*

Blommis: håller tummarna för såld vagn å det snaraste.

Ingis: *hojtar att jag inte kan se dina rabatter*

Solde: helt rätt att söka nya tjänster när chefen har den attityden.

• Daa

Muggles: äntligen kom jag ihåg att kolla i ditt galleri. *hjärtar de sötaste prinsessorna*

Fälga skrattar ofta åt Axel, han besvarar det och jag smälter varendaste gång. Ibland är brorsan jobbig: när han håller hårt i leksaken Fälga gärna vill ha och när han rycker nappen ur hennes mun. Givetvis gäller även det omvända. Idag undersökte Axel undersidan av en babysitter och Fälga lyckades, fråga mig inte hur, preja in honom så att han fastnade där under. Axel blev ganska sur och jag fick fnissande hjälpa dem ur trångmålet.

• Daa

Alltså, BT beter sig väldigt märkligt när jag ska kommentera. Märkte just att jag inte kan använda smiliesarna som finns i menyraden här ovan, för då blir det fel på scriptet tycker datorn.

Har fått skriva om alla dagens inlägg både en och två gånger innan de till slut hamnat i tråden.

Tur att maken är ute och promenerar med parvlarna i det härliga (inte) höstvädret så att jag kan sitta här i lugn och ro.

• Daa

Heja Busan!

ingenjörsbruden skrev 2011-09-22 11:18:50 följande:
    Idag är jag en synnerligen stolt mamma.

Busan har börjat sitta på pottan på morgonen o på kvällen. O nu 3 dagar i rad så har hon gjort både nr 1 o 2 där. Gäller att man har en bra bok så hon gärna sitter en liten stund.
  • Villemoa

TACK Fru Bygg för att du delar med dig av din fina berättelse! Skönt att höra att ni mår bra och att du inte behövde sys. Fick tårar i ögonen när jag läste om hur gullig lilla E var mot sin lillasyster

• Villemoa

Leksi; stackars lilla A! Hoppas han kryar på sig snart!

Daa; vad härligt att höra att du kunnat vila middag utan tabletter!

Ingis; duktiga Busan som går på pottan!

lanovia; så jobbigt med all värk, hoppas du kan vila bort den även om det inte är så lätt med all renovering ni har hemma

mugglan; hoppas Moa kryar på sig snart och att Ada & Beda slipper bli sjuka! 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård