• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Solde jag tycker gott din chef kan få äran att leta efter en annan lika duktig anställd som du så sök nytt jobb!!! Herregud snacka om att inte uppskatta dig!
    Hoppas utställningen med katten går bra.

• lanovia 08

Blommis håller tummarna för att villavagnen blir såld.

• Leksi

Ja då har man vabbat för första gången då, med all säkerhet inte för sista
    Nej usch vilket dygn det har varit. A har varit snorig och småhostig mån-tis men ändå pigg och feberfri så han har fått gå på dagis. Men sen vaknade han igårkväll och var superledsen och bara hostade. Sov från midnatt till 3 ungefär, resten av natten var det bara hostande och rossel i lungorna. Tycker så himla synd om honom. Fick tid på vårdcentralen 9.20. Trodde de bara skulle säga att det var en virusförkylning men jag ville ändå att de skulle lyssna på hans andning eftersom det verkar bli så varje gång han är förkyld. Det var en jättebra läkare och han ställde diagnosen krupp! Fick en ny medicin som dessutom skulle göra A trött för "det bästa sättet att bli frisk är ju att vila". Låter väldigt bra för två stapplande, övertrötta föräldrar också... Till skillnad mot ventolinet som vi fick i vintras som gjorde A till en bumbibjörn på speed. Fast när vi tvingat i honom första dosen före läggdags kom allt i retur tillsammans med middagen. Kändes ju totalt meningslöst. Och det är verkligen inte lätt att få i honom flytande medicin så usch... Fick dock i honom en ny dos vid 20.30 och nu verkar han sova lugnt. Borde verkligen gå att lägga mig nu så jag hinner få de timmar som bjuds.

• Leksi

Jahopp, och där vaknade han.

Håller tummarna för såld villavagn Blommis!!

Och byt jobb för 17 Solde! Vilken chef! Förvånad Hon har inte riktigt förstått vad som är hennes jobb va?

Åh vad ni står i Lanovia!

Kram & godnatt!

• lanovia 08

Men stackars A. Bra att ni kunde få träffa en bra läkare som förhoppningsvis gett rätt dianos därmed rätt medicin. Bra med medicin som gerctrötthet o sömn. hoppas ni också kan passa på att vila.

• muggles

Samtalet med PB igår fick mig att längta hit plötsligt, till er fina tråd!

Grattis Fru Bygg, jag förstår att du fått din dotter nu och fort gick det tydligen

Ninnnis: hur mår Mini?

EA: hur mår DU?

Daa: hur mår parvlarna? Hur länge till är du hemma med dem? Och hur går sömnbiten?

Alla ni andra: hoppas ni mår väl!

Våra små prinsessor ska döpas på söndag och lämpligt nog gick Moa och blev sjuk i feber och mystiskt magont igår. Slår väl aldrig fel att småtjejerna har feber på söndag då... Jag skulle vilja ha Vid din sida som sång på dopet (har för mig att jag fick tipset här i våras - från Heloise??) men vi får se om kantorn känner till den... Den är så fin att när jag lyssnade på den idag blev jag alldeles gråtfärdig och rörd över livets mirakel (och våra mirakeltjejer).

Kram till allihop!

• lanovia 08

Muggles vaddå "er" tråd? Den är väl din också? Trevligt att du längtade hit.
    Typiskt att Moa lyckats bli sjuk mitt i allt. HOppas småtjejerna klarar sig!
    Jag försökte lyssna på låten men fick inte något ljud. Men texten var ju så fin!!! Lika bra att jag inte kunde lyssna tror jag, hade nog blivit lite väl mkt tårar här.

• Daa

*skyndar in*

Hinner inte kommentera, såg att Ada och Beda ska döpas på söndag: Hoppas att alla tjejerna är friska på söndag.

Vi hade "vid din sida" på parvlarnas dop. Jättefin och enkel att göra om till att handla om fler än ett barn. Den är inte särskilt svår, så en duktig musiker kan lätt lära sig den om ni har noterna.

Förresten: jag har lyckats sova middag en gång. Utan sömntabletter. Det låter fånigt, men det är ett jätteframsteg.

Nu ska jag fixa mat åt hungriga (och lite förkylda :-/) parvlar.

• lanovia 08

Gah vad långsamt Internet/BT går idag.

Idag är det vila som står på mitt schema. Har så förbenat ont i magen när jag försöker gå, var ingen skön hundpromenad idag. Har fixat så E får vara en timme längre på förskolan för att verkligen ta vara på tiden. Imorgon skall hon vara hemma hela dagen så tänkte att då behöver jag nog en timme extra idag. Skulle egentligen varit till ett köpcentrum med en kompis idag men nu kommer hon hit istället, blir ju bra mycket lugnare.
    Kroppen är verkligen duktig på att säga ifrån när den behöver lite rast. Fast jag kanske är för duktigt på att pusha den till gränsen också... Men är så svårt att låta bli när det finns massor att göra.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård