• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Mugglan, ja jag hoppas verkligen få se dig och sessorna här framöver. Ni kommer när det är läge!

Lanovia. lyssna på klokheterna och ta dem till ditt hjärta på allvar. Du vet ju att du hade sagt likadant till oss andra.
    Fast jag vet hur Skuldspöket jagar en. Det fula lilla stycket.Spöke
    Logiskt eller inte, så viskar det "det är på grund av DIG din odugling som..." och så kan man fylla i med valfritt ur sitt eget liv. Jag kan skriva dit "..som ni inte har ngra pengar ...som din sambo får jobba så hårt ...som ni inte kan få fler barn ..som hunden inte är tillräcligt stiulerad och fostrad ...som du är tjock ... som du inte har någon "riktig" utbildning osv osv. Andra har sina menigar som viskas nästan ohörbart, men som tar energi och glädje ifrån en, och skickar magsyran rakt upp i strupen och lagar magkatarr, sömnlöshet, mardrömmar och misär.

Jag tror vi behöver go Ghostbusting!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ingenjörsbruden
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-23 14:06:14 följande:
    VAAAA....gina.... HOSSST....FNIIIIISS!
    Förlåt!
    Annars tycker jag namnet är fint, förutom att jag alltid har svårt att hålla minen!
    Alltså....det där är så himla jättetypiskt mig....SPECIELLT på en fredag em...... SORRY!
  • Heloise

Nedrans unge som inte vill vakna, tänkte ge henne en chans att vakna av sig själv men icke.

Ingis: Gina var bara ett upp-poppat namn som Panzer slängde ur sig häromnatten. Vi har många fler på listan, som Elvira, Beatrice, IsabellaHjärta Stella, Sigrid och Annie

• ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2011-09-23 14:08:02 följande:
    Ingis: jaha nu var det namnet förstört hahahahaha, det har jag aldrig tänkt men nu sitter det där
    Vafalls! Har du inte tittat på Austin Power? Har för mig att den hotta gangsterbruttan heter Van Gina...vilket så klart tappar ett n hela tiden....tror det är en anspelning på Bondbrutta....Pussy Galore.....eller nåt....nåja...jag spammar loss!
    Men losar man G:et så frå man ju Ina o det tycker jag är fint. Kände två systrar som hette Ina och Unni. Sparsmakat med bokstäver i den familjen!
  • Heloise

Fast det kanske blir en Julle, man vet aldrig

• Daa

Egentligen ska jag väl inte det... Men det har pratats så mycket om dagsömnen på sistone, både här i tråden och IRL, bland Duktiga Mammor i byn. Jag frågade en av dem hur man gör för att styra upp sömnen om de inte verkar behöva sova mer och hon svarade tvärsäkert att det behöver de. Sedan tittade hon på klockan och konstaterade att hennes barn skulle sova tjugo minuter till (efter att ha sovit två timmar).

Alltså undrar jag vad jag har missat. Med min livslånga ovana att jämföra mig med andra och alltid, alltid förlora på jämförelsen kan jag inte tro att mina instinkter är riktiga (dvs att mina barn får nog med sömn trots allt eftersom de oftast är pigga, nyfikna och ganska glada och att jag märker när det har blivit för lite).

Heloise skrev 2011-09-23 14:01:31 följande:
    Daa: inte ska du må dåligt över dagsömnen, min unge är semi-narkoleptiker och dina är pigga som mörtar. Elise brås väl, borttaget sitt syndrom, på sin mor som kan sova när som helst, hur som helst och hur mycket som helst! Appropå Elise så måste jag gå och väcka henne, nu har hon sovit för länge
  • ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2011-09-23 14:11:04 följande:
    Nedrans unge som inte vill vakna, tänkte ge henne en chans att vakna av sig själv men icke.

Ingis: Gina var bara ett upp-poppat namn som Panzer slängde ur sig häromnatten. Vi har många fler på listan, som Elvira, Beatrice, IsabellaHjärta Stella, Sigrid och Annie
    NAAAAAAW Isabella ääääääääär ju så vaaaaaackert! Elvira med för den delen!

Irma o Lykke finns i min bekantskapskrets!
  • Heloise
    Daa skrev 2011-09-23 14:12:49 följande:

Egentligen ska jag väl inte det... Men det har pratats så mycket om dagsömnen på sistone, både här i tråden och IRL, bland Duktiga Mammor i byn. Jag frågade en av dem hur man gör för att styra upp sömnen om de inte verkar behöva sova mer och hon svarade tvärsäkert att det behöver de. Sedan tittade hon på klockan och konstaterade att hennes barn skulle sova tjugo minuter till (efter att ha sovit två timmar).

Alltså undrar jag vad jag har missat. Med min livslånga ovana att jämföra mig med andra och alltid, alltid förlora på jämförelsen kan jag inte tro att mina instinkter är riktiga (dvs att mina barn får nog med sömn trots allt eftersom de oftast är pigga, nyfikna och ganska glada och att jag märker när det har blivit för lite).

Fast jag menar är inte det liiiite väl analt? Se nu vaknade min unge av sig själv, jag hör hur hon ligger och snackar ( antagligen med goskatten) vavavavabababamamamavavavaaaaava. Sötnöten
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-09-23 14:08:23 följande:
    Mugglan, ja jag hoppas verkligen få se dig och sessorna här framöver. Ni kommer när det är läge!

Lanovia. lyssna på klokheterna och ta dem till ditt hjärta på allvar. Du vet ju att du hade sagt likadant till oss andra.
    Fast jag vet hur Skuldspöket jagar en. Det fula lilla stycket.Spöke
    Logiskt eller inte, så viskar det "det är på grund av DIG din odugling som..." och så kan man fylla i med valfritt ur sitt eget liv. Jag kan skriva dit "..som ni inte har ngra pengar ...som din sambo får jobba så hårt ...som ni inte kan få fler barn ..som hunden inte är tillräcligt stiulerad och fostrad ...som du är tjock ... som du inte har någon "riktig" utbildning osv osv. Andra har sina menigar som viskas nästan ohörbart, men som tar energi och glädje ifrån en, och skickar magsyran rakt upp i strupen och lagar magkatarr, sömnlöshet, mardrömmar och misär.

Jag tror vi behöver go Ghostbusting!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    *GHOSTBUSTERS!!!!!! rotar fram spökhåven o jagar Blommis fula lilla stycket till skuldspöket.......bakbinder med alvtråd o kastar ner i en svartalfskista.....kutar ut o håvar in fler spögen!*
    Lyss in´t på spöget! Du är underbar precis som du är!  :-P
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård