• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    lanovia 08 skrev 2011-08-12 11:24:46 följande:
    Muggles vad kul med kalas imorgon. Även om jag förstår att du ångrar dig mellan varven, men med folket väl på plats tror jag ni kommer få det kalas.
    Har ni inte några som kan hjälpa er? Någon som kan komma innan och hjälpa till och någon som kan ta lite ansvar under festen så du hinner prata lite med gästerna?

Kan inte fatta att man inte får mer tid på dagis när man har tvillingar. Men hur funkar det har du 5h dagar eller 3h dagar?

Jag är så glad för att vi har 5h på vårat dagis. Känns menfullare att lämna bort E 3 nästan hela dagar, då jag kan hinna med bebis och hund. Än 3h varje dag då jag inte skulle hinna med någonting.
    På vårt dagis har man 2 dagar per vecka varannan vecka och 3 dagar per vecka varannan. 6h per dag. Så varannan vecka ska jag ha Moa hemma 3 hela dagar. Puh! Fast nu börjar jag "plugga" på halvtid om 2v så då får jag ha henne 25h/vecka och då är hon hemma på fredagar endast. Jag kommer ju inte försöka ta kurserna men det räcker att skriva in sig. Skit att behöva mygla men vad gör man - man kan ju inte betala sig till fler timmar, det hade vi gärna gjort annars. Det är inte det att jag vill slippa träffa Moa men hon blir verkligen understimulerad om man inte har en lekkompis till henne varje dag, och jag kommer att ha någorlunda fullt upp med att mata/bada/söva tvillingarna. Och då blir hon sittandes framför tv:n - inget jag gillar heller
    Bättre att hon är hemma med oss på fredagarna, då har jag en sportslig chans att hitta på något kul, typ åka till en rolig lekplats el så...
  • muggles
    Daa skrev 2011-08-14 09:26:57 följande:

Inatt, eller kanske ska jag säga i morse, somnade jag halv fem. Natten innan det somnade jag "redan" vid två-halv tre.

Tanken är att jag ska ta sömntabletter 3-4 nätter i rad och sedan vara utan lika länge. Det här var två av nätterna utan. Jag trodde i min enfald att det skulle gå bra, i alla fall ganska bra, men i själva verket är det värre än någonsin.

Muggles: om du vill får du gärna berätta mer om hur det var för dig.

Jag förstår att det tar lång tid att få ordning på allt, men jag är så himla förtvivlad just nu. Istället för att vända blir det hela tiden bara värre och värre. Min besvikelse är enorm, natt efter natt, och jag känner inte att det någonsin kommer att lösa sig.

Vi tror att det är utvecklingsfas på gång här. Dubbelt upp. Vid ett tillfälle igår var jag så trött att jag med nöd och näppe orkade sitta, men båda parvlarna var otröstliga och både maken och jag behövdes.

Om jag vore en duktigare och bättre människa och mor skulle jag ha hittat ett sätt att få parvlarna att sova samtidigt och längre tid under dagen istället för de halvtimmar här och där (och aldrig samtidigt) som det är nu. Då skulle jag hinna vila och städa och laga mat, istället för att lämna allt sådant åt maken.

Jag tål inte den jag har blivit den senaste månaden. Underbaraste parvlarna förtjänar en bättre mamma och bästa maken förtjänar en bättre hustru.

Jag tycks inte kunna göra annat än att gnälla och gorma (vilket skulle visas... )

Åh Daa, jag tror itne jag har förstått hur illa det är för dig För mig var det aldrig så illa att jag behövde ta tabletter. Så jag har tyvärr inga bra råd att ge Du ska banne mig inte ha dåligt samvete för att du inte orkar ta tag i parvlarnas sömn etc! De mår säkert bra som de gör. Vet du, jag har funderat på det där med att våra tvillingar inte sover samtidigt. Jag har börjar omvärdera det. Det kanske är bra att de sover omlott så att man hinner ägna sig åt dem en i taget?

Jag sover iaf rätt hyfsat och jag har inte heller orkat ta tag i det där än... Är det en liiiten tröst?

Men jag tror verkligen att det kommer att lösa sig men det kommer nog att ta tid tyvärr. Jag har flera kompisar som tagit sömntabletter (insomnings) pga sömnlöshet som hade att göra med utbrändhet. En av dem har kunnat sluta med tabletterna (tror hon fick ha det i några månader). Jag tror att hennes upplevelse var lite som din; att när hon skulle sluta med dem i några dagar så kunde hon inte sova. Men som sagt, efter några månader (usch vad länge detta säkert låter i dina öron!) så kunde hon sluta med dem. Den andra vännen har fortfarande sina tabletter men hon har varit deprimerad i omgångarn i flera år, så hon var mer illa däran.
  • Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-08-14 20:48:48 följande:
    Det är otroligt vad lite smörgåstårta kan göra! *dregglar*
    Ja, visst är det helt ofattbart. Hjälper mot det mesta
  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-08-14 18:33:05 följande:
    Partyt var jätteroligt. Vart först bjuden på förfest hos en manlig kollega och hans fru som jag känner lite sen tidigare. För att hon är hans fru. Och vi har jobbat ihop en kort period också. Jättetrevligt
    Sen var det hur roligt som helst på festen och mig hade de ju placerat vid den andra och enda singeln på festen... En mysig musiker som spelade i bandet. Jag har träffat honom förr. Han är yngre än mig, flera, flera år. Jag känner hans pappa väl Vi har jobbat ihop. Gud, va gammal jag känner mig... Iaf så var det flera parlekar där man skulle tävla i lag med sin "partner". Vi hade jätteskoj, och han vart väldigt bettuad i mig... om man säger så...
    Men sen så blev jag biten av en hund (ingen liten, vi talar stor stående fåglehund) rätt uppe i halsen, högg flera gånger mot strupen. Så det gick hål på flera ställen och blödde. Så det vart ilfärd till akuten och få stelkrampsspruta, men de sydde inte. Åkte tillbaka till festen, men jag måste ha fått nån efterreaktion (jag var kolugn när allt detta hände), för jag blev tvärtrött, så där så jag nästan somnade sittandes. Och migrän. KOm hem halv två och spydde ner hela toan och har legat i migrän till mitt på dagen idag
    Svullen och blå och oooont på halsen. Ser ut som att jag slagits med en vampyr. Jag kommer förmodligen få ärr.
    Tur det inte tog i själva ansiktet, eller ännu värre, kroppspulsådern !!
    Tur i oturen alltså.
    Så är det när jag är i farten... alltid händer det nåt. Drama Queen.
    Men HERREGUD!!! Vad hände med hunden? Avlivad hoppas jag. Sådana där hundar får bara inte gå lösa. Åkte tillbaka till festen... *skakar på huvudet* Du måste vara gjord av stål kvinna!
  • muggles

Flamman: usch och fy för din exman. Vad ska man skriva? Inte hjälper det dig att jag sablar ner honom heller... Men fy farao vad du måste känna dig lurad och sviken! Du verkar iaf orka vara en bra mamma för dina tjejer, det är strongt!

• Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-08-14 21:38:54 följande:
    Flamman: usch och fy för din exman. Vad ska man skriva? Inte hjälper det dig att jag sablar ner honom heller... Men fy farao vad du måste känna dig lurad och sviken! Du verkar iaf orka vara en bra mamma för dina tjejer, det är strongt!
    Ärligt talat... just nu känner jag mig inte som nån bra mamma. Har alldeles för kort tålamod med dem Snäser och har mig. Men fan, jag är ingen robot, jag är människa av kött o blod, och jag har HJÄRTESORG!!!
    Hoppas töserna inte blir alltför traumatiserade. Känner mig som en häxa ibland. Men vi har mycket skoj oxå. Kram o puss o bus o mys ♥  Så jag tror de förlåter mig.
  • Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-08-14 21:35:25 följande:
    Men HERREGUD!!! Vad hände med hunden? Avlivad hoppas jag. Sådana där hundar får bara inte gå lösa. Åkte tillbaka till festen... *skakar på huvudet* Du måste vara gjord av stål kvinna!
    Jag vet inte vad som händer med hunden. Grejen är den att jag var kolugn. Efter att den huggt mig så fortsatte jag prata lungt med den och vi blev kompisar. Jag varken skrek eller ställde till en scen. Sen bara reste jag mig och gick ut och kände att det gjorde jävligt ont på halsen och såg att jag fick blod på händerna.
    Tja, jag är ju från norr, Svenskt Stål... Seg norrlänsk fura... Hetsar inte upp mig i onödan.
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-08-14 21:52:07 följande:
    Tja, jag är ju från norr, Svenskt Stål... Seg norrlänsk fura... Hetsar inte upp mig i onödan.
  • Ninnnis

Blommis, underbart att se långa inlägg från dig igen (fast tråkigt att de behövs egentligen, i alla fall de till Daa och Flamman). Ni har haft fullt upp, ser jag. Hur har det gått med morfar? Och hur mår sambon? Stackars Blompojken som har det lite jobbigt inför skolstarten. 

Kram till hela Blomfamiljen, Truls inkluderad Han hade säkert gillat att vara med på min vovves och Fru E´s Busters lekdejt i torsdags...  

• Ninnnis

Nu sover Mini och jag hade tänkt gå och lägga mig, men vovven kröp upp och lade sig så gosigt i mitt knä så jag kan inte riktigt förmå mig att resa mig... ♥

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård