• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Daa: Jag håller med Blomman i allt hon skriver. VAR INTE SÅ HÅRD MOT DIG SJÄLV!!! Du är världens bästa mamma till Parvlarna Att de sover på olika tider och att din ork tryter för att du drabbats av sömnstörningar gör väl inte dig till en dålig mamma?! *skakar på huvudet* Nej, du är alldeles för hård mot dig själv... *kramar om länge, länge* Du är världens finaste medmänniska, vän, fru och mamma!! Glöm ALDRIG det !! Hjärta

Blomman, HÄRLIGT att ha dig tillbaka här med intressanta, kloka inlägg som ger substans åt tråden Hjärta
    Allt du skriver är sant, rätt och riktigt, och jag behöver höra det. Men jag vill bara inflika, så att alla förstår det, jag talar ALDRIG illa om barnens pappa inför dem. Är aldrig ironisk eller visar konstiga grimaser, ni vet snörper på munnen eller himlar med ögonen när han kommer på tal. Klart att de ser att det gör ont i mamma när pappa kommer på tal, jag kan ju inte utplåna alla mina känslor. Men jag anstränger mig VERKLIGEN för att prata om pappa med en vänlig uppmuntrande ton och bejakar dem när de säger att de älskar pappa och att pappa är så snäll osv. Min egen ilska och galla spyr jag ut hos mina allra närmaste i familjen och bästa vänninorna och er. Inte på stan, inte till kreti och pleti, framför allti inte till barnen.
    Jag är ytterst noga med det. Men självklart fattar barnen att mamma är ledsen och besviken på pappa.
    Och när de ställer de där kniviga frågorna, precis som du tog upp, så svarar jag precis så. "Jag vet inte. Jag kan inte säga. Ni får fråga pappa. Pappa vet nog inte själv riktigt..." Precis så. Jag målar inte upp någon rosa bild av att allt är toppen och bra.
    Men ni känner ju mig vid det här laget, så det vet ni nog redan
    Ville bara förtydliga... Finns ju smygläsara här inne också

• Norrskensflamman

Partyt var jätteroligt. Vart först bjuden på förfest hos en manlig kollega och hans fru som jag känner lite sen tidigare. För att hon är hans fru. Och vi har jobbat ihop en kort period också. Jättetrevligt
    Sen var det hur roligt som helst på festen och mig hade de ju placerat vid den andra och enda singeln på festen... En mysig musiker som spelade i bandet. Jag har träffat honom förr. Han är yngre än mig, flera, flera år. Jag känner hans pappa väl Vi har jobbat ihop. Gud, va gammal jag känner mig... Iaf så var det flera parlekar där man skulle tävla i lag med sin "partner". Vi hade jätteskoj, och han vart väldigt bettuad i mig... om man säger så...
    Men sen så blev jag biten av en hund (ingen liten, vi talar stor stående fåglehund) rätt uppe i halsen, högg flera gånger mot strupen. Så det gick hål på flera ställen och blödde. Så det vart ilfärd till akuten och få stelkrampsspruta, men de sydde inte. Åkte tillbaka till festen, men jag måste ha fått nån efterreaktion (jag var kolugn när allt detta hände), för jag blev tvärtrött, så där så jag nästan somnade sittandes. Och migrän. KOm hem halv två och spydde ner hela toan och har legat i migrän till mitt på dagen idag
    Svullen och blå och oooont på halsen. Ser ut som att jag slagits med en vampyr. Jag kommer förmodligen få ärr.
    Tur det inte tog i själva ansiktet, eller ännu värre, kroppspulsådern !!
    Tur i oturen alltså.
    Så är det när jag är i farten... alltid händer det nåt. Drama Queen.

• Villemoa
    Norrskensflamman skrev 2011-08-14 18:33:05 följande:
    Partyt var jätteroligt. Vart först bjuden på förfest hos en manlig kollega och hans fru som jag känner lite sen tidigare. För att hon är hans fru. Och vi har jobbat ihop en kort period också. Jättetrevligt
    Sen var det hur roligt som helst på festen och mig hade de ju placerat vid den andra och enda singeln på festen... En mysig musiker som spelade i bandet. Jag har träffat honom förr. Han är yngre än mig, flera, flera år. Jag känner hans pappa väl Vi har jobbat ihop. Gud, va gammal jag känner mig... Iaf så var det flera parlekar där man skulle tävla i lag med sin "partner". Vi hade jätteskoj, och han vart väldigt bettuad i mig... om man säger så...
    Men sen så blev jag biten av en hund (ingen liten, vi talar stor stående fåglehund) rätt uppe i halsen, högg flera gånger mot strupen. Så det gick hål på flera ställen och blödde. Så det vart ilfärd till akuten och få stelkrampsspruta, men de sydde inte. Åkte tillbaka till festen, men jag måste ha fått nån efterreaktion (jag var kolugn när allt detta hände), för jag blev tvärtrött, så där så jag nästan somnade sittandes. Och migrän. KOm hem halv två och spydde ner hela toan och har legat i migrän till mitt på dagen idag
    Svullen och blå och oooont på halsen. Ser ut som att jag slagits med en vampyr. Jag kommer förmodligen få ärr.
    Tur det inte tog i själva ansiktet, eller ännu värre, kroppspulsådern !!
    Tur i oturen alltså.
    Så är det när jag är i farten... alltid händer det nåt. Drama Queen.
    Men JISSES Flamman, vad OTÄCKT!!! Förvånad Var inte hunden kopplad? Vart var ägaren? Hur mår du nu? *kramar om*
  • Norrskensflamman
    Villemoa skrev 2011-08-14 19:11:16 följande:
    Men JISSES Flamman, vad OTÄCKT!!! Förvånad Var inte hunden kopplad? Vart var ägaren? Hur mår du nu? *kramar om*
    Det var min kompis hund. De har två. De var okopplade och gick lösa i festlokalen. Den som bet mig är gammal och halvblind och halvdöv. Och uppenbarligen sinnessvag. För jag är van vid hundar så det var inte så att jag prackade mig på den. Vi hälsade på varann och den nosade mig i ansiktet. Uppenbarligen tyckte han jag såg god ut och beslöt sig för att ta sig en munsbit...
    Jag har varit lite skakig idag, skallebank, ingen matlust. Men nuhar jag ätit två stora bitar smörgåstårta hos brorsan, och känner livet komma tillbaka. Men det är jäkligt ömt på halsen och svullet. Inte alls snyggt!
  • Villemoa
    Norrskensflamman skrev 2011-08-14 19:39:47 följande:
    Det var min kompis hund. De har två. De var okopplade och gick lösa i festlokalen. Den som bet mig är gammal och halvblind och halvdöv. Och uppenbarligen sinnessvag. För jag är van vid hundar så det var inte så att jag prackade mig på den. Vi hälsade på varann och den nosade mig i ansiktet. Uppenbarligen tyckte han jag såg god ut och beslöt sig för att ta sig en munsbit...
    Jag har varit lite skakig idag, skallebank, ingen matlust. Men nuhar jag ätit två stora bitar smörgåstårta hos brorsan, och känner livet komma tillbaka. Men det är jäkligt ömt på halsen och svullet. Inte alls snyggt!
    Skönt att du mår bättre! Smörgåstårta - MUMS!!
  • Ninnnis

Men herregud, Flamman! Det kunde ju ha gått hur illa som helst

I övrigt skriver jag under på allt Blommis skriver. Försök se det som att det nu är stackars slamkryparen som får leva med hans humörsvängningar, svek och sjukdomsbild framöver. Det slipper du. *kramar hårt* 

• Ninnnis

Daa, gumman Återigen har Blommis otroligt kloka ord att komma med. Du är en fantastisk mamma och fru, och precis som Villemoa skriver så fungerar man inte utan sömn. *kramar om*

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-08-14 19:39:47 följande:
    Men nuhar jag ätit två stora bitar smörgåstårta hos brorsan, och känner livet komma tillbaka. 
    Det är otroligt vad lite smörgåstårta kan göra! *dregglar*
  • Ninnnis

Mini uppförde sig exemplariskt på gårdagens bröllop. Han åt ett par gånger och var vaken en stund, i övrigt sov han sig igenom vigseln och stort sett hela middagen. Han fortsatte till och med sova en stund när han kom hem så att mamma och pappa kunde ha lite vuxenmys

Idag har jag varit och lunchar med två väninnor. Mini var med och sov mest. Duktig liten kille

Nu är han däremot både ledsen och arg. Jättetrött men vill inte alls komma till ro. Det är bäst jag avlöser maken en stund... 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård