• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Heloise, finaste du! Du är underbar! Du får mig alltid att skratta, även om det säkert inte alltid är meningen

Jag vill bara påpeka att motion behöver inte vara träning på gym, det kan lika gärna vara promenader med barnvagn eller sele, och det vet jag att du gör! Andra bra sätt att smyga in motion på ett kul sätt är Wii och andra spel där man rör på sig. Om du hatar att träna så sk du väl inte behöva tvinga dig till det? Du har väl hört den gamla klyschan "Den bästa träningen är den som blir av"

Kram på dig, finaste mamman! 

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-08-15 01:54:24 följande:
    Du o mini är så fina! Tårar i ögonen av fin berättelse!
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-08-15 10:03:35 följande:

EA och alla: för min del är det inbjudet till Sagohuset helgen som slutar med 30 september och inleder oktober. Alltså v39. Då tänker iallafall jag äta kräftor och kan, vill och ids någon av er andra komma hit då, så vore det ju hur kul som helst! Jag har ju numera dessutom kräftkontakt så jag får tag i levande så vi kan koka själva.

Det är förresten inte hugget i sten att man måste komma tll på fredagen. Här finns ju massor av folk utan det schemat nu. Själv vet jag inte hur mitt schema blir och om jag har något jag gör då, men det märker vi väl.

Jag har skrivit in det i vår familjekalender och hoppas innerligt att inte maken har något superviktigt inplanerat som krockar med det!
  • Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-08-14 23:31:15 följande:
    Du är inboxad!

Jag passade på att lägga in en bild från igår när jag ändå var inne på min profil.

God natt  
    Gud vad fina ni är, du och Mini ♥
  • Norrskensflamman

Heloise: Du är UNDERBAR min vän Hjärta  Som sagt, promenader, Wii-spel, simma, jag hoppas du hittar något som inte känns som en straffkommendering!
    Jag tycker själv spinning är urtråkigt och simning o löpning också. Men ändå så gör jag det ibland, för att det är ganska lättillgängligt. Jag liksom övervinner mig själv. Efter en stund, så glömmer jag att vara arg o sur för att det är tråkigt och så börjar tankarna flöda fritt. Då är det rätt skönt efteråt. Lite mental träning, vilket JAG behöver...verkligen. Men det bästa är ju om träning kan vara lustfyllt förstår. Men som Ninnis sa, Den bästa träningen är den som blir av!!

• Norrskensflamman

En liten tröst efter helgens misslyckade fest är att jag fått en o annan ny vän på Facebook
    Som man kan utbyta tankar och snacka musik o ditt o datt med fram på småtimmarna. Så man inte känner sig så ensam. Märkligt fenomen det här med Internet och chattar... Att man inte känner sig ensam menar jag. Fast man egentlige är det.

• dfk

Hej alla fina!
    Vill passa på att titta in efter en lång tids uppehåll.
    Jag har under våren och sommaren passat på att ta tag i saker som jag kanske inte tidigare haft ork till och har också kommit till många bra insikter. Att ta vara på livet mer här och nu.
    Jag har levt lite i en bubbla och stressat och jobbat som en galning, och försummat mig själv och mina egna behov. Att finnas tillgänglig för alla andra före mig självObestämd. Vad händer... jo man kollapsar nästan tillslut.
    Jag har nu dragit ner på arbetstempot, väljer med omsorg mina nya projekt. I äktenskapet har det under åren varit haltande och krisande i omgångar, men också underbart och lyckligt. Nu känns det som att vi båda står på samma sida och innerligt menar det båda två. Vi måste prioritera varandra annars går det åt pipan!
    Kanske har jag tagit till flykt genom att begrava mig i arbete för att inte "hinna" rota i mitt eget liv. Min man har själv engagerat sig i alla möjliga projekt, har sitt oregelbundna skiftschema på jobbet och hängivit sig åt alla idrotter han kunnat. Det beror ju till viss del av hans rastlöshet.
    Jag har inte orkat,kunnat nå honom och har då till slut nästan givit upp försöken. Det är ju inte så kul att påminna om att "hallå, du har en familj". Så har det sett ut periodvis. Men nu gör det inte det längre. 
    Nu hoppar jag bara in i tråden och bla bla....  om mig själv.....
    Jag ska leta mig bakåt i tråden och se hur ni alla mår, men något jag har lyckats förstå är att det har kommit tillskott i tråden Grattis Ninnis och Fru Sy!! Hjärta 
    Flamman, vi har ju haft lite kontakt och jag vill skicka tusen miljoner styrkekramar!!
    Daa, Heloise, Lanovia, Villemoa era små knattar är inte så små nu.
    Blomman, hoppas allt är bra med familjen och voffsingen!  
    EA, vad mysigt med en vovve! Mugglan, vinkar till dig!!
    Kram på alla, även de jag inte skrev nu!!

• dfk

Åh, ser att jag inte har nämt...
    Hvidis, Andbeyond, Leksi, Klockarbol och Ingis... Kram på er! Hoppas att jag inte missat någon mer nu, skämsSkäms.....

• lanovia 08

Här är en som inte kan sluta böla. Fy F-N vad jobbigt att lämna Skruttan på dagis och går därifrån. Hon stortrivs där så henne behöver jag inte oroa mig för, men själv klarade jag inte detta så bra. Hade intalat mig att om jag bara klarar lämna henne så kan jag böla hur mycket jag vill när jag kommer hem. HA! Det gick asdåligt, började gråta direkt jag satte mig på golvet för att säga hejdå till henne. Personalen var väldigt förstående och snäll, tack o lov dock känner jag mig så himlans fånig. Det handlar om 4,5h hon är i från mig övrig tid skall jag ju vara med henne. Ocn nu sover hon ju på förskolan också så då får jag ju bara massa vaken kvalitetstid med henne.
    Men min lilla älskling.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård