• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi

Den senaste veckan har varit... TUNG.

Uppladdningen inför A:s förskolestart blev inte direkt optimal. Han blev sjuk innan han ens börjat skolas in...  I lördags fick han hög feber men inga andra direkta symptom så han mådde ändå relativt bra om han fick alvedon var 4:e timme. På söndagen började vi dock räkna efter hur många alvedon han fått och insåg att vi redan överskridigt dygnsdosen efter bara 16h. Då hade han 39,9 så vi ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte vi skulle åka till närakuten. Skönt att slippa åka till Danderyd nu iallafall (man får bara åka till närakuten när de är över 1 år)! Där tog de halsprov och blodprov som inte visade någonting så vi fick åka hem igen men nu med ipren. Det funkade bättre mot febern som fortsatte vara hög ända till igår fm. Han sov dock jätteoroligt inatt trots att febern var borta så jag vet inte om det är tänder på gång eller vad det kan vara. Är själv som ett vrak efter att ha sovit skitlite sista veckan, i natt bara 2½ h + 2h.

Första dagen (2h) på förskolan med pappa gick dock bra! Han hade dragit fram massa leksaker direkt och ätit frukt på fruktstunden. Glad Mammas lilla hjärta som ni går på dagis. Herregud vad fort tiden går!

Vi (läs: jag) bestämde för länge sedan att det blir bäst om mannen tar inskolningen då det ändå är han som varit pappaledig nu på slutet och jag är alldeles för blödig. Bara tanken på att låta någon annan ta hand om A får mig att krevera av oro (de har ju så många andra små att se efter också!) så det kändes som en bra idé. Nu när vi är här känner jag att det kanske hade varit bättre att vara med på inskolningen själv? Då hade jag ju fått se hur han har det  och kunnat prata mer med personalen och så. Nåväl, jag längtar verkligen tills inskolningen är över och allt det här med hämta/lämna känns helt naturligt både för honom och oss. Kan vi inte bara hoppa fram två månader i tiden?

• Leksi

Nä nu måste jag försöka samla ihop resterna av min hjärna och jobba lite... gäsp....

• Hvidbrud

Leksi; då är det på tiden att du kommer ner smart! så jobbigt med så hög feber! Skönt att han har det bra igen. Fast, många sjukdagar nöjt den nu när de börjat på dagis och hösten kommer! Blä! Men so Läkaren sa: det finns 600vorus som de ska beta sig igenom, så det är bara att bota ihop och se varje sjukdom som en mindre.

• Hvidbrud

Efterlyser tips och ider på vad vi kan bjuda på på lördag... 6vuxna och 4 barn. Lätt att förbereda och servera... Jag har hjärnstillestånd...

• passionsblomman

Hvidis, paj, som tex Västerbottenspaj med broccoli och tomater gjord i långpanna och en stor salld med vad du gillar (jag hade igår sparris och champinjoner som jag fräst i lite smör och olja, gurka och spetsparika och så lite olja, mangobalsamico och kryddor,
    Just igår serverade jag kyckling till, men annars har vi haft helgrillad fläskytterfilé-så enkelt, gott även kallt och överblivet osv.

Annars är det gott att skära ett snitt i kycklingfilé, peta i lite ihopmosat pesto och fetaostgojs, linda om bacon eller lufttorkad skinka och bara köra på 200 i 20 minuter. Till det, pastasallad, gärna med soltorkade tomater och lite peso tex. Skär upp filéerna innan servering och lägg på ett stort fat. (De flesta trycker inte i sig en hel var.) Servera även här ihop med den där stora goda salladen.

Lasange. Lasange är så himla gott och verkligen lätt att göra i förväg och bara godare nästa dag!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-08-17 12:02:25 följande:

Oh, fyller E år på fredag? Vilken tid passar dig? 
    jag vill oxå varamed och fika. Kollade precis upp tåget, tar bara typ 1,5timme för mig med tåget... så jag borde ju kunna ta med mig Orvar någon dag i höst och ta en dag i malmö med er tjejer när nere. Om ni skulle ha lust att träffa mig och Orvar?!?
  • Fru sy
    Hvidbrud skrev 2011-08-17 20:19:58 följande:
    Fru sy! Ja! Det är ju klart! Det skulle vara jätteroligt!
    Vi kan ju boka in någon dag sedan om några veckor, jag har hela denna och nästa vecka inbokade, sen tar vi oss gärna en tur till malmö.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård