• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi
    Fru sy skrev 2011-08-17 20:48:20 följande:
    Vi kan ju boka in någon dag sedan om några veckor, jag har hela denna och nästa vecka inbokade, sen tar vi oss gärna en tur till malmö.
    Åh vad avis jag blir! *vill också*
    Kanske ska fundera på att göra en weekend-resa i vår med maken eller något. Visa honom mina gamla kvarter... Glad
  • Leksi

Indianerna har äntligen hittat hit igen! Två år och två månader sen sist så de var efterlängtade! Skönt att veta att kroppen är på banan igen även om jag gärna sluppit mensvärken.

Håller tummarna för att A ska sova lugnt i natt men har inte så stora förhoppningar. Rynkar på näsan Trots alvedon tog det en timme att få honom att somna. Han var på väg att somna flera gånger men vaknade om och om igen och grät. Så otroligt jobbigt när man inte vet vad som är fel. Gråter Just nu sover han i alla fall och jag borde gå och lägga mig för att skramla ihop så mycket sömn som möjligt.

• dfk

Leksi, hoppas att febern får vända och att nätterna får bli lugna så ni alla får er sömn!

• Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-08-17 20:09:06 följande:
    jag vill oxå varamed och fika. Kollade precis upp tåget, tar bara typ 1,5timme för mig med tåget... så jag borde ju kunna ta med mig Orvar någon dag i höst och ta en dag i malmö med er tjejer när nere. Om ni skulle ha lust att träffa mig och Orvar?!?
    Klart vi vill! När vill ni komma?
  • Ninnnis

Hvidis, min bror med familj kommer imorgon. Kan vi skjuta på det till nästa vecka, tror du? Tisdag kanske?

• Ninnnis

Leksi, stackars A med feber! Bra att han verkar trivas på förskolan iallafall.

Hur går det för E, Lanovia? Och för dig? 

• Ninnnis

Mini rullade över från mage till rygg imorse! Iofs i vår mjuk säng, så det räknas kanske inte?

Snart ska vi till BVC, sen ska jag försöka städa undan lite hemma så att det ser anständigt ut när min bror med familj kommer i helgen. 

• Ninnnis

Daa, hur har du det?

Blommis, hur har det gått med morfar?

Ingis, hur är det med dig? 

• passionsblomman

Ninnis, hittills verkar det ha gått bra med mmorfar. Det man är rädd för , förutom själva påfrestningen med ingrepp i så gamla människors kroppar, är ju att de sedan ska bli liggade och inte komma igång igen. Han har inte velat äta och dricka utan legat på näringsdropp och han har heller inte velat sitta på sängkanten. men när de hjälpte till med en lyft så gick det bra och han satt en stund. Annars är lunginflammation en mycket vanlig följd när de blir liggandes-och det dör man ofta av om man är gammal.

Men han hade visst bett om sitt snus dagen efter op, så nog är det min morfar de har där, och inte har han blivit personlighetsförändrad iaf. Och själva op gick fint. Nu hoppas jag han får bli stark igen och komma hem till sitt boende och ha åtminstone den här hösten och fira sin 95-årsdag i december.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård