• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Svägerskan har varit här i 5dagar nu. Är på väg till tåget nu. Det har varit mysigt, men rutinerna är putsväck och jag fasar lite för morgondagen... Tack och lov är det dagisdag i morgon (vi har också bara 15h fördelat på 2 resp 3 dagar varannan vecka mellan 9 och 15). Ska sooooova middag med j, så skööönt! Och välbehövt! Idag var vi på lååång promenad. Gick ner till västra hamnen idag och tillbaka genom slottsparken med de nödvändiga glasspausen, fikapausen och gungapausen. (amningspauserna tog vi samtidigt) vi var ute i nästan fen timmar och det var så skönt! Nu ska jag vila ut i soffan och hoppas på en god film i kväll och egentid med Batman! Äntligen....!

• Hvidbrud

Mugglan: du lockar mig till att prova spinning... Fast jag tror inte att jag har blivit ihopskruvad helt rätt till det heller....

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-08-16 19:07:30 följande:
    Mini och Ninnis: ni är ju bara bedårande! Har ni lust att ta en fika i veckan?

Gärna fika! Fredag? 
  • Ninnnis

Idag har Mini somnat i sin säng själv för första gången. Tidigare har han somnat i sin korg på nedervåningen, sedan har vi burit upp honom till sovrummet på övervåningen när vi har lagt oss. Men eftersom han verkar ha lättare att komma till ro i sin spjälsäng (mellan nattmatningarna är det aldrig några problem) än i korgen nere så testade vi att lägga honom i sängen efter kvällsamningen.

Han låg och knorrade/skrattade/gurglade ett bra tag, men nu har han somnat. Duktiga lilla killen! ♥ Vi använder förresten babyvakten för första gången, det blev Padwico 903 på Mugglans inrådan (väl?). 

Jag har precis bakat en dumlekladdkaka och en blåbärskaka som jag ska ta med mig till jobbet imorgon. Jag har inte varit där sedan jag gick på mammaledighet i början på juni, så det ska bli trevligt. 

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-08-16 19:16:56 följande:
    Idag var vi på lååång promenad. Gick ner till västra hamnen idag och tillbaka genom slottsparken med de nödvändiga glasspausen, fikapausen och gungapausen. (amningspauserna tog vi samtidigt) vi var ute i nästan fen timmar och det var så skönt! 
    Vad härligt det lät!
  • Ninnnis

Mugglan, hoppas vaccineringen gick bra. Vad säger Moa och småsystrarna, förresten?

• Norrskensflamman

Hej alla!

Tack Hvidisen

Lanovia! Jag vet hur det känns... Huvva vad man får separations-klippa-navelsträngen-ångest när man ska skola in dem på dagis. Men efter en månad eller två ska du se att du känner att det är skönt att lämna, när du ser hur hon trivs bland andra barn

*hjärtar Mini som somnat själv i sin egen säng*
    Ninnis, jag önskar jag hade jobbat på ditt jobb... just imorgon i alla fall
    *dreglar*

Brorsan och hans fru har varit hit ikväll. Vi har börjat ställa iordning T:s rum i källaren. Flyttat om skåp, hyllor, skrivbord. Skruvat ihop sängram. Måste en sväng på Ikea och köpa madrass, skrivbordsstol och en matta.
    Skönt att få börja ända lite... Ärkeasets alla toalettartiklar som han lämnat kvar i toalettskåpet har jag slängt ner i hans necessär och lagt i hans kartong med grejer. Skönt!!
    Synd att jag inte hinner bekanta mig tillräckligt med brandmannen innan Ärkeaset kommer tillbaka. Hade varit rätt kul om en 192 cm lång, 105 kg tung, välbyggd, blond brandman hade öppnat i bara kalsingarna och sagt. "Jaha är det du som är X...?. Du dina grejer står nere i källaren i en kartong.... eller hur Älskling...? *ropandes till mig som ligger i sovrummet* Visst står skrotet där nere, till vänster...?"
    Fan jag är nästan redo att BETALA någon för att ställa upp på att göra en sån grej!!!

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-08-16 22:00:29 följande:
    Synd att jag inte hinner bekanta mig tillräckligt med brandmannen innan Ärkeaset kommer tillbaka. Hade varit rätt kul om en 192 cm lång, 105 kg tung, välbyggd, blond brandman hade öppnat i bara kalsingarna och sagt. "Jaha är det du som är X...?. Du dina grejer står nere i källaren i en kartong.... eller hur Älskling...? *ropandes till mig som ligger i sovrummet* Visst står skrotet där nere, till vänster...?"
    Fan jag är nästan redo att BETALA någon för att ställa upp på att göra en sån grej!!!
    Då hade jag velat vara en fluga på väggen!
  • Hvidbrud

Ninnis: drömde om dig och lilla mini och din mamma i nat! Söt var han i allafall och din mamma var lite sträng :-O Fredag är e's födelsedag. Sk förbereda lite inför kalaset på lördag, men en snabbfika har jag helt klart tid till! Måste ju få lite luft...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård