• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • dfk

Åh, lanovia, Vad jobbigt! Vad skönt att personalen är förstående. Känn dig inte fånig, det är inte lätt att bara lämna utan vidare. Man har burit barnen i magen, ammat och vaggat, nattat och pysslat med dom. Det är det käraste man har!

• lanovia 08

dfk, nej det var sannerligen inte lätt att lämna ifrån sig sitt barn. Hade iof inte räknat med det men hoppats att det skulle gå lite lättare.

Ninnis, vad fin bild på dig och Mini.

Hade tänkt att läsa och kommentera en del nu men jag orkar inte engagera mig just nu (ni vet att jag bryr mig om er!), får nog koncentrera mig på mina egna tårar och se till att ta hand om hunden. HOn behöver ut o gå.

• Ninnnis

Lanovia, vad jobbigt för dig! Det är väl inte ett dugg konstigt att du reagerar så. Tur att E verkar trivas iallafall.

*vinkar till dfk*

Vi har varit ute och gått och Mini sover kvar i vagnen, så jag ska sätta mig i solen på terrassen med en kopp kaffe och läsa Mama och Topphälsa. Vardagslyx!  

• muggles

Ninnis: vilken fin bild!

Står här och myser med Beda i famnen (Ada sover i babysittern). Vi ska strax iväg för vaccinering av tjejerna.Efter det blir det lite ärenden på stan. Försöker få tag i lite mer tapet till mitt gamla dockskåp som jag håller på att renovera (ny tapet, ny matta). Ev ska jag lämna tillbaka mina handledsskydd som jag slutat använda efter 6 mån...

Heloise: det går nog inte att tvinga sig att träna om man hatar det. Har du provat dans, zumba el indoor walking? Indoor w ska inte vara lika tungt som spinning men ändå effektivt och med musik. www.gbg.friskissvettis.se/traningsformer/indoor-walking

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-08-16 12:19:09 följande:
    Heloise: det går nog inte att tvinga sig att träna om man hatar det. Har du provat dans, zumba el indoor walking? Indoor w ska inte vara lika tungt som spinning men ändå effektivt och med musik. www.gbg.friskissvettis.se/traningsformer/indo...
    Jag tränar indoor walking och jag gillar det skarpt! Väldigt effektiv konditionsträning, men betydligt mindre belastning på knän etc än löpning. Jag kan inte jogga pga trasigt korsband och menisk i ena knät, men indoor walking funkar jättebra.

Zumba har jag bara testat en gång. Det var kul, men jag hade fullt sjå med att hålla reda på armar och ben så det blev inte så effektiv träning. Koordination har aldrig varit min starka sida
  • muggles

Jag har hatat löpning tidigare men när man har gjort det lite fler gånger så blir det som meditation, man måste bara kämpa sig igenom de första tunga gångerna. Samma med spinning - tungt i början men otroligt effektiv fettförbränning vilket sporrar. Spinning endast 3 gånger märks på vågen...

Just nu tränar jag gym för att bygga upp mina muskler igen så att jag orkar gå på pass som jag gillar (mest intensivgympa men även spinning och step). Step är hur kul som helst men ger mig mest lite kondis, inte tillräckligt tungt för att förbränna det jag vill. Indoor walking har jag velat testa länge nu men inte kommit till skott. Maken har testat nu i sommar och tyckte det var roligare än spinning.

I höstas när jag blev gravid var jag såpass tränad att jag gick på dubbelpass; först spinning i 60 min, sedan gympa 60 min

• Hvidbrud

Hej alla godingar! Börjar med att krama om det stackars bitoffret! Fy så hemskt! Snygg var du i allafall! Och en kram till blommis, hårt med morfar på sjukhus. Och en kram till Lanovia som kämpar med dagis. Nä, roligt är det inte att skola in. (men om ett år lovar jag dig att en liten del av dig tycker att det är ganska så himla skönt med avlastningen... Men hud, jag saknar henne fortfarande hela dagen, men det blir lättare och lättare varje dag, lovar! Och vad kul att hon har kul!

• Hvidbrud

Heloise: oh, jag vet preciiiiiis vad du menar! Att du gillar fotboll gör dig till en sportig en brevid mig! Simma är ok om det nu inte skulle vara så jävlaskitfuckingsnorbajskallt i vattnet alltid. Brukar locka mig med att basta i flera timmar efteråt, men ibland råkar jag glömma att simma i alla fall... Jogging... Ha ha! Jag är inte konstruerad till att springa. Maskiner och skit och pass och hurt hurt funkar inte på mitt psyke heller... Zumba har jag cdn hemma- i lådan. Använt den dagEN e vände sig första ggn. Men, att dansa hela nätter och rysta rumpan till sambatrummor kan jag göra i timmar. Det är ju skönt, spontant och befriande! Långa promenader utan mening eller mål fungerar också utmärkt... Och så längtar jag lite efter att komma igång med min pilates video- tråkigt? Ja, men effekten av just den videon jag har är så motiverande! Hållningen klickar på plats, så jag kan strunta i hängtuttar och dallermage och ridbyxelår- jag bär dem med styrka och stolthet! (ser det ut som... )

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård