• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa
    Heloise skrev 2011-08-09 19:26:49 följande:
    Otroligt irriterande

Nåväl om ingen kan se så kan jag maila om ni vill.

Villemoa: äsch jag kommer över det. Det är bara ibland jag blir så ledsen och Elise har varit ledsen också för att hon inte kan allt som hon vill. Hennes hjärna är ju på krypa stadiet och hennes kropp på wow kan precis vända mig stadiet.

Jag hoppas att ni förstår att jag aldrig på något sätt skulle missunna era bebisar en normal och stabil utveckling, eller att ni inte ska vara glada över deras framsteg inför mig! Jag lovar att ajg tycler att det är lika kul som alla andra. Men det är jobbigt ibland att bli påmind om hur efter Elise är i sin muskulära utveckling

Nåja, jag ska ta mig en lång promenad med henne medan Panzer leker med Elises gudfar( NHL 2011 tror jag). Det har varit skitväder här de senaste 2 dagarna så jag har inte kommit ut och det gör mig också puckad!
    Det är klart vi förstår det kära vän och klart vi förstår att du blir ledsen och att Elise också blir ledsen. Jag blir också ledsen för er skull.

Ibland har jag svårt att veta vad jag ska säga bara eftersom det är så många som har och har haft det så mycket kämpigare än mig så jag säger oftast ingenting istället för det sista jag vill är att trampa någon på tårna. Jag skickar kramar och Hjärta istället.
  • Norrskensflamman

Heloise, jag kommer inte heller in på ditt konto för att se bilderna. Men jag har ju sett dem på Fejjan och de är ju fantastiska
    Skickar också stora kramen till DIG. Förstår hur du menar när du beskriver dina känslor, och alla här fattar att du inte är missunsam, gumman. Det är tvärtom befriande att du kan skriva dina tankar o känslor exakt som du känner!! Man FÅR vara avundsjuk på andra barn som inte behöver kämpa på samma vis som lilla Elise. Det ÄR okej och helt förståeligt ♥

Jag skulle kommentera alla bebisar som växer och alla duktiga dagisbarn. Men ögonen håller på att ramla ihop. Nu ska jag verkligen passa på att gå och sova!!

Jag har lite smått gett mig ut i nätdejtingens värld... Inget att vänta på. Here I come Men jädrar i min lilla låda vilka muppar det finns på en del sajter   Men jag har hittat en sajt som passar mig bättre. Jag kollar bara hunkar från Norraste Norrland än så länge. Det FINNS faktiskt några... tro't eller ej. Jag trodde inte att det fanns några alls, ska jag vara ärlig.
    Just nu är det en brandman som är mest intressant. kan ju vara bra att ha nån som släcker eventuella bränder som kan uppstå här och där...  som kommer och sprutar med slangen ... tänkte jag...

God natt!

• Heloise
    Villemoa skrev 2011-08-09 22:19:13 följande:
    Det är klart vi förstår det kära vän och klart vi förstår att du blir ledsen och att Elise också blir ledsen. Jag blir också ledsen för er skull.

Ibland har jag svårt att veta vad jag ska säga bara eftersom det är så många som har och har haft det så mycket kämpigare än mig så jag säger oftast ingenting istället för det sista jag vill är att trampa någon på tårna. Jag skickar kramar och Hjärta istället.
    Fast alltså Villemoa, bara för att Elise fått en taskig hand i första given betyder det ju inte att du inte kan ha det jobbigt. Du är inte jag, jag är inte du( fast jag skulle gärna ha din fina trädgård och fina kropp) . Alla har vi problem, små som stora. Ibland är de "små" nästan större än de" stora". Vi har det ju så bra på så många sätt. Jag försöker verkligen ta mig an pws som om det vore en utmaning inte något utmattande svårt. Ungefär som att lära sig prata Mandarin elelr träna inför New York maran. Något jag gör som berikar mitt liv men idag har det varit gnälligt här hemma vilket jag iofs älskar, för då betyder det att hon orkar kämpa och visa humör. Däremot är det jobbigt att veta att hon är så missnöjd för att hon är otillfredställd, hon vill ju sitta och leka med sina leksaker, inte ligga på rygg som en liten bebis.

Fast utvecklingen är helt sanslös på henne, nu sitter hon med stöd, för 1 månad sen kunde hon knappt göra det om man höll i huvud och rygg, nu räcker det att man håller henne runt midjan. Hon sitter själv innan jul och går innan oktober 2012 Det är mitt mål!

Flamman: brandmän, alltså jag har alltid haft en svaghet för brandmän med fina slangar
  • Villemoa
    Heloise skrev 2011-08-09 22:51:01 följande:
    Fast alltså Villemoa, bara för att Elise fått en taskig hand i första given betyder det ju inte att du inte kan ha det jobbigt. Du är inte jag, jag är inte du( fast jag skulle gärna ha din fina trädgård och fina kropp) . Alla har vi problem, små som stora. Ibland är de "små" nästan större än de" stora". Vi har det ju så bra på så många sätt. Jag försöker verkligen ta mig an pws som om det vore en utmaning inte något utmattande svårt. Ungefär som att lära sig prata Mandarin elelr träna inför New York maran. Något jag gör som berikar mitt liv men idag har det varit gnälligt här hemma vilket jag iofs älskar, för då betyder det att hon orkar kämpa och visa humör. Däremot är det jobbigt att veta att hon är så missnöjd för att hon är otillfredställd, hon vill ju sitta och leka med sina leksaker, inte ligga på rygg som en liten bebis.

Fast utvecklingen är helt sanslös på henne, nu sitter hon med stöd, för 1 månad sen kunde hon knappt göra det om man höll i huvud och rygg, nu räcker det att man håller henne runt midjan. Hon sitter själv innan jul och går innan oktober 2012 Det är mitt mål!

Flamman: brandmän, alltså jag har alltid haft en svaghet för brandmän med fina slangar
    Det vet jag väl, men ibland vet jag inte vad jag ska säga ändå för när jag säger något vill jag att det ska vara meningsfullt och inte säga nåt för att ha nåt sagt, om du förstår vad jag menar. Känner mig heller inte så intressant i livet just nu, på olika plan men svackor är till för att ta sig ur!
    Fin trädgård kan jag hålla med om  men inte att jag har fin kropp! Har gått upp i vikt igen efter att jag slutade amma så det där med amma=kiloras stämmer inte alls på mig! Så därför har jag bestämt mig för att börja träna och göra Friskis osäkert! Ett sätt att ta sig ur svackan. Trivs inte alls i min kropp just nu så det måste jag göra något åt.

Härligt att Elise utvecklas så så snabbt, lilla härliga Skvätten!
  • Norrskensflamman

Men hallå?!?! Var ÄR alla???

God morgon!
    Hoppas ni fått sova hyfsat allihop.
    Jag somnade kl 24 ungefär, två timmar tidigare än annars...
    Men jag är helt död när väckaren ringer... Inte alls utsövd. Vad fasiken beror det på? Tror att hjärnan går på högvarv när jag sover, jag drömmer en massa.

Maken har inte ringt till barnen ännu, igår kväll ville T själv ringa honom, hon var väl less att vänta. Jag ser att han går in på Skype, och han ser ju förmodligen att jag är on line också, men han kontaktar oss inte. Antagligen för att HON är med hela tiden.
    Tillslut ringde T honom. Flickorna pratade med honom  och så hör jag när lilla K frågar om han vill prata med mamma... " Nähä... Okej... Hej då pappa"  Och så säger hon, "Mamma! Pappa vill inte prata med dig" Kändes konstigt. Sen ringde jag upp själv för jag behövde prata om en grej. Han var kort, kall och sen började han vara snäsig, ge order osv. Framför allt var han väldigt avståndstagande. Jag förstod att HON var med honom och att han inför henne ville visa att vi typ brutit all kontakt, eller har ett dåligt förhållande eller liknande. Tex behövde han få scannat och skickat till sin mejl viktiga dokument. Han började säga att han kan skicka en kompis som kommer och hämtar dokumenten och skannar dem till honom. Men hallå, sa jag, varför det? Jag tar dom till jobbet och skannar och skickar dig som jag brukar göra. Vad är problemet???
    Fan, sjuk i huvet är han!!! Vi har barn ihop för helvete  
    Nä, nu får han va. Jag tänker inte fälla en enda jävla tår till för hans skull (lättare sagt än gjort...) för jag behöver verkligen inte en sån man i mitt liv. Och frågan är om flickorna behöver en pappa som aldrig hör av sig, som prioriterar att vara med sin nya kvinna och inte ens kan ringa upp o fråga hur de har det.
    För jag tror detta är bara en försmak av hur det kommer bli.... Tyvärr

Nog med ego!!!
    Nu villjag veta hur ni har det allihop, hur hundar o ungar och bebisar på tillväxt och byggprojekt och trägårdsprojekt fortskrider????

• Villemoa

Flamman: fy fan vad ARG jag blir!! Demon Och så ledsen för din och flickornas skull! Svårigheter eller inte, han har ju för fanken barn som längtar efter sin pappa och så bemödar han sig inte ens att höra av sig för att nån jäkla slamkrypare sitter bredvid! Det gör ont ända in i hjärteroten över hur han behandlar dem!

Moa började dagis igen den här veckan och lämningarna har gått över förväntan! Hon är så glad för att hon är tillbaka till sitt älskade dagis
    Ellie har fått två tänder till och har numer sex stycken vassa små gaddar En bestämd liten dam är hon också, fast det visste jag ju redan att hon skulle bli

• Norrskensflamman
    Villemoa skrev 2011-08-11 09:51:26 följande:
    En bestämd liten dam är hon också, fast det visste jag ju redan att hon skulle bli
    Vet du, jag misstänkte det jag också
  • Norrskensflamman

Så skönt att Moa trivs på dagis. Hur går det att hämta? DET var nämligen det stora problemet för oss när T var på dagis 15 tim/v och vi var hemma med K. T ville aldrig hem!! Hon började storgrina och vrålade "Nääääää-ääääää, jag vill inte heeeeeeeeeeeem!!!!!!!!!!" när vi kom för att hämta henne
    Sen var det värsta scenen...

• Villemoa
    Norrskensflamman skrev 2011-08-11 09:58:50 följande:
    Så skönt att Moa trivs på dagis. Hur går det att hämta? DET var nämligen det stora problemet för oss när T var på dagis 15 tim/v och vi var hemma med K. T ville aldrig hem!! Hon började storgrina och vrålade "Nääääää-ääääää, jag vill inte heeeeeeeeeeeem!!!!!!!!!!" när vi kom för att hämta henne
    Sen var det värsta scenen...
    Det går jättebra att hämta! I början förstod hon inte varför hon inte fick vara kvar och äta mellis (de äter 14.00 och vi 15-timmarsmammor hämtade 13.45) för hon ville ju äta med sina kompisar. From den 22/8 har föräldralediga och arbetslösa rätt att ha sina barn 35h/veckan, de har äntligen ändrat det i vår kommun! Moa har gått tis-tors, och gör det nästa vecka också, men nu ska hon gå må, ons, fre 9-15 och tis, tors 7.30-15 (för att pappa också ska kunna lämna). Till att börja med gör vi så här och ser hur det funkar. Sen, när mörka november börjar och några månader framåt, funderar vi på att låta henne vara ledig på fredagar. Det bästa är att vi kan ändra hur vi vill och i princip när vi vill!
  • Villemoa
    Norrskensflamman skrev 2011-08-11 09:56:56 följande:
    Vet du, jag misstänkte det jag också
    Moa är också bestämd fast de är det på helt olika sätt. Moa har inget tålamod så hon blir arg direkt! Ellie har tålamod men sen när det tryter så blir hon jättearg!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård