• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Hoppas, hoppas Daa att du fått sova i natt!!

Här är en till som är trött, trött, tröttt........ jag kommer mig inte isäng. Jag VET att jag inte kan somna så jag sitter uppe in i det längsta tills ögonen ramlar igen. Typ kl. 02:00. Jag är helt död när väckaren ringer.
    Ikväll är det banne mig jag som ska gå och sova SENAST kl 22. Ska ta en insomningstablett innan, så jag vet säkert att jag somnar. Egentligen har jag massor att göra hemma, men nu måste jag prioritera att få sova ikapp lite tid.

• Daa

Jo tack, inatt har jag fått sova ganska många timmar. Men nog hade det kunnat vara bättre, med tanke på att jag tagit en starkare sömntablett...

Igår var jag så fruktansvärt trött att jag mådde riktigt dåligt. Det var som att kroppen inte riktigt ville hänga med och jag ville bara gråta hela tiden. Ringde min läkare på morgonen och vi pratade ganska länge. När jag fått ur mig "Jag tror inte att du förstår hur lite jag faktiskt sover" ordnade hon med sjukskrivning så att maken kan vara hemma.

Starkare sömntabletter för att bryta en ond cirkel och om det inte fungerar kan det bli aktuellt med antidepressiva. Det var otippat. Hon nämnde ordet panikångest när jag beskrev hur icke-insomnandet brukar te sig. Det lät lite väl dramatiskt, tyckte jag, för jag har alltid tänkt mig panikångest som hjärtklappning och hyperventilering med starka känslor av skräck. Men varför inte? En mage som knyter sig just innan sömnögonblicket och orsakar ett lätt adrenalinpåslag i en i övrigt avslappnad kropp, om och om igen, tills kroppen omöjligt kan slappna av ännu en gång och hjärnan går på högvarv. Och alla orosmoment som ter sig så mycket större på natten och pressen att jag måste somna.

Igår joggade jag en liten sväng och lyckades även tona ner mina katastrofscenarion en aning, så trots att jag är yr och trött idag också, mår jag bra mycket bättre än igår.

Klockarbol: tack för tipsen. Att fokusera på vila är något jag verkligen försöker göra, särskilt om jag får tillfälle till det under dagtid. Och oj, vad jag känner igen pressen att "prestera" när andra anstränger sig för att avlasta. Många kramar.

Flamman: kram! Det du har att göra hemma kan vänta ett tag.

Nu tänkte jag kommentera mer och inte vara så ego, men en liten Axel tycker att det verkar onödigt. Han försöker med allt han har att själv komma åt att klappa hårt på datorn med sina tjocka små händer. <3

Kram, alla.

• Norrskensflamman

Allra käraste Daa... Fy farao så jobbigt du har det med sömnen !! Så som du beskriver det har jag aldrig haft, men det låter ju fruktansvärt jobbigt
    Hoppas att det hjälper med starkare sömntabletter OCH att maken nu kan vara hemma. Kanske lite av pressen att "måste sova nu när de kommit hit och hjälper till med barnen"  släpper då.
    Annars så måste ju läkaren göra en utredning ang depression och panikångest.
    *kramar om försiktigt*

• Norrskensflamman

För mig handlar det mer om att jag bara inte somnar. Jag dvålar inte ens till eller är på väg att somna. Men jag är så trött så jag vill grina. Men det finns väl inget värre än när man precis är på väg in i slummern och så blir man väckt, så man rycker till. Då är det ju oftast yttre faktorer som är orsaken till att man vakanr Att din egen kropp Daa gör så mot dig, det låter ju inte alls nå kul!

• Ninnnis

Daa vännen, stor sympatikram! Bra att du ringde läkaren och att maken är hemma. Jag hoppas innerligt att det blir bättre nu.

Flamman, jag hoppas att du också får sova ordentligt inatt. Stor kram till dig också! 

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-08-08 20:45:47 följande:
    Vad mysigt!! Ni tänker väl på att Mini måste ut ur bilen och sträcka på sig mellan varven. Jag vet vissa ställen som är välidgt bra att stanna på.
    Vii får väl se
  • Ninnnis

*vinkar till Klockarbol*

Lanovia, stora lilla E som börjar dagis!

Blommis, men vilken "kompis"! Hoppas det löser sig för systerdottern.

Flamman, då gick jag inte miste om så mycket i kuvertet. 

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-08-08 20:43:54 följande:
    Oj! Det där har jag passerat redan... Sist jag vägde mig hade jag gått upp 8 kg och mer lär det ju bli. Hur gör man för att inte gå upp? Och inte har jag någon amning att hoppas på, gick knappt ner alls av att amma E, det var först när jag slutat med det som kilona rasade.
    Jag hade ju turen att kunna träna/motionera under hela graviditeten. Sen hade jag inga onyttiga cravings utan åt sunt. Dessutom hade jag inget busigt litet storasyskon att ta hänsyn till utan kunde spendera min tid som jag själv ville  
  • Ninnnis

På tal om vikt så sprängde Mini nästan 5-kilosgränsen hos BVC igår. Vid 5 veckors ålder väger han 4980 g och är 55 cm lång

• Heloise

Nu finns det lite kort för er i mitt galleri på Elise och lördagens festligheter. Har ajg glömt någon så hör av er så lägger jag till

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård