• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Här är det tyst som i graven... Inte ett ljud från barnens pappa. Tur som är har de inte frågat efter honom ikväll, utan somnade utan att längta o sakna honom.

• Norrskensflamman

Fortsätter min monolog...
    Idag tog jag mig faktiskt friheten att göra... inte ett jävla skit!!!
    Förutom att laga middag.
    Skönt. Jag har inte ens dåligt samvete.
    Jag är så dränerad på tårar och energi. Blä, jag vet inte hur jag ska orka gå i duschen ens en gång.

• Daa

Blommis och Fru E: skönt att se er.

Flamman: det var verkligen gott att få träffa dig i lördags. Du och dina tjejer är verkligen underbara. Axel och Fälga verkar ha blivit rätt förtjusta de med. Tiden gick för fort och jag önskar att jag hade kramat dig mer. Tänker på er.

Jag är inne på min tredje natt med sömntabletter. Den första blev riktigt bra, åtta timmars sammanhängande sömn och jag vaknade med hopp om att det skulle ordna upp sig med sömnen. Den andra natten blev väldigt "sådär" och jag lyckades skrapa ihop kanske fem timmars sömn sammanlagt. Den tredje natten... tja, jag sitter ju här. Har kanske slumrat en kvart eller så.

Jag är yr av trötthet, sitter här och svajar och händerna skakar. Att stå och gå känns ostadigt. Antar att det är sömntabletten. Igår var jag så besviken över den uteblivna effekten att jag grät hela morgonen och förmiddagen. Den här natten är än värre, så jag vill inte tänka på morgondagen.

Åh, så roligt att tvillingarna ska till en fotograf! *bitter och sarkastisk*

Vad ska jag ta mig till? Om jag inte får sova när någon annan tar hand om barnen och jag är neddrogad för att få sova, när, NÄR i himmelens namn ska jag få sova? Har räknat efter: det är ungefär femtio dagar sedan den här skiten började. Femtio dagar, då jag har förlorat, tror jag, ungefär hälften av den sömnen jag kunde ha fått. Tänkte hela tiden att det borde lösa sig, men det blir bara värre.

Hur lång tid tar det innan man blir tokig av trötthet?

Hur mycket mer svammel kommer jag att skriva på internet innan mina nätter äntligen kan ägnas åt det de ska ägnas till?

• Ninnnis

Flamman, största och varmaste kramen till dig! ♥

Daa,  men hjälper inte tabletterna alltså? Usch vad fruktansvärt det måste vara att inte kunna sova. Sömnbrist pga vakna bebisar är ju en sak, men att inte kunna sova när de sover måste vara jättejobbigt. Stor kram!

• Ninnnis

Muggles, vilka bra nattrutiner tjejerna har skaffat sig! Har ni behövt kämpa för att få det så? Tar tacksamt emot tips...

Det hade varit jättekul att ses irl! Vi har setts i Helsingborg ett par gånger, är det för långt? Vi pratar ju om trådträff hos Blommis i september (sista helgen?), kan ni inte komma då? 

På tal om trådträff, Fru E hur har du det på torsdag? Lekdejt med vovvarna och lite fika? Är det någon annan som kan och vill? 

• Ninnnis

Heloise gumman, du får inte ta ut dig så! Bra att det blev lyckat i alla fall, när ni har ansträngt er så.

Här försöker vi enas om huruvida vi ska ha dop eller namngivningsceremoni, vi är inte alls överens... Tur att vi kunde enas om namnet åtminstone  

• Ninnnis

Vi har haft en härlig helg med bästisen med familj. Det ska bli så kul att se Mini och deras dotter (två månader äldre) växa upp och lära känna varandra. Nu sympatiskrek de mest

I lördags var vi nere vid havet och strosade, sedan fick vi fikabesök av en gemensam barndomskompis och hans familj. På kvällen grillade vi och skålade för våra fina barn i champagne som bästisen hade med sig

Igår var vi trötta efter en stökig natt (vovven var livrädd pga åskan). När bästisen & co åkt hem gick vi vår 8-kilometersrunda, sedan låg vi i soffan och tittade på film och sov restan av eftermiddagen.

I eftermiddag ska Mini på 4-veckors kontroll (fast han är 5 veckor idag). Maken har åkt till jobbet och både Mini och vovven sover igen, så jag funderar på om jag ska sova lite eller få något vettigt gjort.  

• Norrskensflamman

Nämen Daa-gumman   Usch vilken skit att inte få sova. Ja, man känner faktiskt att man blir tokig tillslut, när man inte får sova och dessutom har en bebis. Och du har... TVÅ!!!   Voj, voj så kämpigt. *kramar om*
    Kan du kontakta vården igen och fråga? Behöver du högre dos av insomningstabletterna? Eller en annan sort kanske? Önskar så jag kunde hjälpa.

Det var underbart mysigt att vara hos er! Flickorna stormtrivdes och pratar fortfarande om de söta Parvlarna ♥. Och det såg ut som att beundran var ömsesidig! Var först orolig att Parvlarna skulle bli rädda för mina flickor, för de tar rätt mycket plats när de kommer igång... Fälga var ju lite misstänksam till att börja med. Men sen såg det ut som att de uppskattade att det blev lite action i Parvel-nästet

• Ninnnis

Blommis, vad härligt för Blompojken att vara hos kompisen en vecka.

Jag ber om ursäkt för allt jag glömt kommentera förresten. Stor kram till Ingis, Fru Bygg, Leksi, Villemoa, Fru Sy och alla andra jag inte har kommenterat.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård