• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Glädjer mig att höra att allt är bra med Blommis. Saknar dig här. Men tycker mig just nu se en grön plupp.

• lanovia 08

Oh vi har just nu en liten spillevink som gått in i en vägrar somna period. Tar henne 1½-2h att somna varje kväll. För det mesta är hon bara glad o sitter i sängen och leker, sjunger o kanske till och med står upp o sjunger. Så det är ju skönt men önskar ändå att hon kunde somna liiite fortare. Ikväll har börjat storgråta några gånger. Vet inte om hon lyckats klämma sig mellan spjälorna och väggen eller vad hon gjort. Eller så börjar hon skrika för att alla nappar mystiskt hamnat på golvet...

• Norrskensflamman

Hej! Idag när jag kom hem från jobbet var maken på väg precis. Jag bröt ihop. Sen fick jag samla mig lite här hemma innan jag åkte till brorsan där flickorna var. Blev bjuden på middag där och har haft gott samtal med brorsan och hans fru, medans flickorna kollat tv.
    Nu känner jag mig lite lugnare. Kanske för att jag tagit en halv tablett också.
    Hoppas jag kan sova inatt så jag orkar sätta mig i bilen och köra till Daa imorgon Ser fram emot det, verkligen!

• Heloise
    Daa skrev 2011-08-05 16:48:53 följande:
    Heloise: tack. Det tycker vi också.
    Lycka till med förberedelserna.

Förresten, under någon av de timmar jag sov härom natten drömde jag att jag var på en fest som du ordnat. Det enda jag minns är att det var väldigt kul att träffa dig och din familj och att det hände mycket, men du hade allt under kontroll. Tror det är tredje gången jag drömmer nåt liknande. Vad ska det betyda?
    Att vi måste ha en till fest för familjen Daa
  • Heloise

Jag är helt slut, men allt är nästan klart, ska bara stryka 10 lakan och en dopklänning, en finklänning och min klänning samt PAnzers skjorta. Imorgon ska jag dammsuga överallt och torka golven, duka och dekorera alla faten.

• Norrskensflamman
    Heloise skrev 2011-08-05 21:29:32 följande:
    Jag är helt slut, men allt är nästan klart, ska bara stryka 10 lakan och en dopklänning, en finklänning och min klänning samt PAnzers skjorta. Imorgon ska jag dammsuga överallt och torka golven, duka och dekorera alla faten.
    HerreGUD, kvinna!! Så du går an... Jag blir alldeles schluuuuut av att läsa bara... ! Hur orkar du. Och dessutom har du lill-Skvätten att serva också. Har du ingen som kan hjälpa dig med dammsugning o skurninen eller  strykningen??
    Hade jag bott närmare hade jag banne mig kommit över och ryckt in. Mina töser sover och jag är ensam med en vinflarra. Hade hellre varit och hjälp dig Heloise!
  • muggles

Ninnis: har läst din fina berättelse och de här orden skriver jag under på:

"Det känns overkligt och självklart på samma gång, och vi inser att livet aldrig någonsin kommer att bli sig likt igen. Jag minns att jag stod och tittade ut genom fönstret och förundrades över att människorna där nere gick runt som om ingenting hade hänt..."

Väldigt bra formulerat, precis så har jag också känt!

• muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-08-05 20:09:17 följande:
    Hej! Idag när jag kom hem från jobbet var maken på väg precis. Jag bröt ihop. Sen fick jag samla mig lite här hemma innan jag åkte till brorsan där flickorna var. Blev bjuden på middag där och har haft gott samtal med brorsan och hans fru, medans flickorna kollat tv.
    Nu känner jag mig lite lugnare. Kanske för att jag tagit en halv tablett också.
    Hoppas jag kan sova inatt så jag orkar sätta mig i bilen och köra till Daa imorgon Ser fram emot det, verkligen!
    Det gör riktigt ont att läsa om din smärta. Jag tror att vi alla känner igen oss i de gånger när vi blivit lämnade, ratade och haft en olycklig kärlek. För det har vi nog alla haft. Stor stor kram!
  • muggles

Nu har jag sett parvlarna och Mini!!! Söta som socker alla 3

Minis örngott, I love mum-body och babysitter känns igen, vi har dem vi också

Tillbaka från sommarstugan där vi haft härliga dagar och solat och badat massor. Våra småtjejer har helt klart skaffat sig en dygnsrytm och somnar för natten vid 20-tiden efter en matning. De sover sedan ca 5-6h och så matar vi och så somnar de om med en gång. Sedan sover de igen till ung 5-6 på morgonen när de börjar gnöla och då lyfter vi in dem i vår säng och ligger och gosar med dem så de håller sig tills ung kl 8 innan de är tokhungriga. Så vi tycker vi har hyfsade nätter nu faktiskt. En nattmatning när de inte ens är 3 månader är ju helt ok. Och att få sova till 8...

Däremot sover de lite sisådär på dagarna nu. Oftast i skift så att en av dem alltid är vaken. Jag skulle vilja få till två riktiga sovtider på dagen - en på förmiddagen och en på eftermiddagen men får se om det lyckas. Min make börjar jobba om en vecka (då har han varit hemma i exakt 3 månader - tänk vad fort det har gått!!!).

Clara tog tag i ett papper härom dagen så det verkar som om de börjar greppa saker snart.

Om ni har en trådträff någorlunda i närheten (sist var jag på granntrådträff i Värnamo...) skulle jag gärna vilja vara med! Jag skulle kunna ta med småtjejerna och kvista dit. Vore så kul att träffa er irl.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård