• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Är trött och sliten just nu. Va hemma från jobbet igår med en fruktansvärd huvudvärk. Idag är det lite bättre, men den finns där hela tiden och jag fasar för att det ska bryta ut igen. Är iallafall på jobbet igen. Känns som om gubbarna här tror att hela bygget ska rasa när jag inte är på plats. (OBS! så viktig är jag verkligen inte).

• Fru Bygg

Villemoa, du kommer att vara så läcker på stranden. Det är jag övertygad om!

• lanovia 08
    Norrskensflamman skrev 2011-05-18 14:11:04 följande:
    Man vet aldrig... Nej, det är väl inte så stor risk.
    Du skrämmde mig lite där, för antar att det inte är det du skulle vilja nu?

Blir nyfiken över detta inboxandet...
  • lanovia 08

Villemoa tror du kommer bli jättefin på stranden. När är det ni åker på eran lilla tripp?

• Ninnnis

Fru Bygg, vad jobbigt med huvudvärk. Är den releterad till graviditeten tror du? Klart bygget rasar utan dig!

• lanovia 08
    Fru Bygg skrev 2011-05-18 14:33:34 följande:

Lanovia, jag kan torsdag nästa vecka och måndag och tisdag veckan därpå.
    Nu får du ett pussel att få ihop alla tiderna!

Jag älskar pussel så det skall nog gå bra!
    Då skall vi se om vi kan lista ut lite vad gäller vädret. Vi vill ju som sagt kunna njuta av trippen utan parablyn.
    Hade varit så kul om det gick att få ihop så jag kunde träffa er alla.
  • lanovia 08

Ninnis håller med dig om att det är tyst från andbeyond. Skulle vara kul att höra hur det går för henne? Men misstänker att hon inte läser här alls just nu eftersom inte svarar på dina efterlysningar. Hoppas hon tittar in här snart.

• lanovia 08

Just nu känner jag mig ovanligt uppåt så orkar nog skriva lite. Känner nog att vi hamnat lite väl mycket i ett hemmalunk där vi bara går runt varandra och inget blir gjort. Detta då vi inte fått så mycket gjort just sista 2 veckorna, men innan dess har vi ju hållit på för fullt.
    En del av mig är rastlös och vill bara iväg och jobba. En annan säger till mig att njuta, vi får ju vara hemma hela familjen med lön och bara vara tillsammans. Detta är ju en tid som aldrig kommer tillbaka.
    Men det är så emot hela samhällsnormen att få vara hemma så här. Blir så stressad när vissa i min närhet skall hålla på och i frågasätta och undrar om jag verkligen inte kommer bli uppsagd precis vilken dag som helst.
    Ähh, nej inte som det låter på min chef just nu, sedan kan givetvis allt hända, men det kan det för alla.
    Och jag blir ju inte mindre stressad över att jag är gravid och inte har uppdrag. Vad kommer hända när jag berättar det för chefen. Hon är verkligen kanon så jag tror inte henne om något ont men hon har ju ett företag bakom sig också. Kommer de då kicka mig så snart de får möjlighet för att de inte tror att de kommer kunna få uppdrag åt mig? Enligt typ ALLA i min närhet är detta vad som kommer hända.
    Jag är inte riktigt lika säker, vet att jag sitter på kompetens de kommer behöva även i framtiden....

Sedan är jag lite mammatrött just nu. Älskar E över allt. Men ibland känner jag att jag skulle vilja få släppa ALLT. Bara gå iväg på dagarna och låta maken ta hand om ALLT. Han är kanon, men han får ju inte någon inblick i hur det är att vara själv. Ok han har varit det i 5v, men det är skillnad mot att ta hand om allt månad ut och månad in. Nu delar vi på ansvaret och jag vill inte det. Jag vill vara med min dotter men jag vill få backa undan lite, det kommer en tid när jag skall ta hand om 2 barn SJÄLV hela dagarna. Just nu är jag orolig för att jag inte kommer orka det. Men jag vet ju att det är ett löjligt sätt att tänka. Jag är absolut svinlöjlig när jag tänker så här. Klart jag kommer orka med mina barn. Jag tycker ju egetligen inte ens att det är jobbigt nu, jag vill bara få känna att jag slipper huvudansvaret en stund.

• lanovia 08

Fru Bygg hoppas huvudvärken håller sig borta idag. Självklart är du superviktig på jobbet.

• Norrskensflamman

Lanovia; alla dina känslor känner jag så igen från när jag var gravid med 2:an!!  Rädslan, oron, tröttheten. Precis som du säger så kommer du klara av två barn, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte blir jobbigt. För det är svinjobbigt. Ett tag. Sen liksom kommer man in i det och då känns det lättare. Särskilt om man har en äkta hälft som ställer upp, och det verkar ju du ha (det hade inte jag för det mesta, bara när han ville).  Så ni fixar det! Det är jag helt övertygad om.

Och du: man FÅR tycka det är jobbigt och pest och att man bara vill släppa allt och RYMMA!! De flesta känner faktiskt så, fler än en gång, men ingen vågar säga det.

Jag har inte riktigt fattat vad du jobbar med men är det åt ett bemanningsföretag? Om det inte är hemligt.

Stor kram till dig!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård