• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Hvidis; Jaa vad ont det gör när brösten börjar spänna! Man vill bara att de ska vakna så man får amma. Kan du inte handmjölka ur lite så det värsta släpper? Det gjorde jag ofta med Ellie. Hoppas du inte behövde vänta alltför länge innan han vaknade!

• Daa
    muggles skrev 2011-05-17 16:53:18 följande:
    Dubbelamning nr 2 avklarad - går bättre och bättre! Tjejerna suger jättebra, vikten har stabiliserats, mina värden har äntligen vänt uppåt. Kanske hemgång snart...

Det låter toppen.
    Skönt att värdena vänt. Vi hoppas på hemgång snart.

Vad säger storasyster om sina små syskon?

• Daa

Lanovia: hoppas du mår bättre nu.

Flamman: kramar i massor! Hoppas du kan komma och hälsa på oss snart. Parvlarna frågar efter dig.

Ninnis: det närmar sig med stormsteg! Åh, så spännande det ska bli när Mininnis är på gång.
    Dopet är på söndag och vi har inte planerat någon speciell fest (man kan ju få hiskelig prestationsångest när man kollar om dop på nätet. Tur att det är själva dopet som är det viktiga för vår del!) utan bjuder på go'fika i församlingslokalen.
    Som jag skrev tidigare blev det ju lite större än vad vi tänkt, men det känns okej nu när vi har börjat få ihop fika och jag har hittat något att ha på mig (ringde en kompis som jobbar på en klädkedja. Hon blev väldigt ivrig och insisterade på att kolla i även andra affärer åt mig, ifall vi inte skulle hitta något hos dem. Gulligt )

Hvidis: hoppas att det inte dröjde alltför länge tills Elvis vaknade.
    Med mina små amningsstrulisar har det hänt ganska ofta att jag blivit sittande med ett eller två mjölkstinna bröst och ingen som vill äta. Senast i morse, faktiskt. Tack och lov för pumpen.
    De senaste veckorna har jag jobbat på att reglera ner produktionen.

Nu: en vaken och snart hungrig Fälga.

Kram på er.

• Norrskensflamman

Kraaaam Daa!
    Ja, gud vad man kan överarbeta ett dop om man vill...
    Vi har då bara haft vanligt fika i församlingsgården efteråt, vi också. För mig är det ju själva dopet som är det stora och viktiga.
    Önskar så jag kunde komma och pussa på Parvlarna OCH äta av go'fikat OCH se dig hur snygg du är i kläderna som kompisen valt ut Du måste ta foton så vi får se!!

Hvidisen, är jättenyfiken på namn till Elvis... visst inboxar du när ni bestämt er?

Grå och mulen morgon här. T ville inte ens cykla till skolan. Idag har de bad och hon skulle minsann hoppa från högsta trampolinen minst tio gånger meddelade hon. Men med dyna. TAck o lov!
    Igår vann hennes klass andra matchen i klassfotbollen med 6-2 och hon gjorde ett mål. Lyckat att det gick så bra när nu pappa hennes för en gångs skull var och tittade Han ringde faktiskt till mig så fort hon hade gjort mål och lät faktiskt lite stolt.

Blir helt villrådig, vet inte vad vi ska ge lilla K i present. När man frågar henne slår hon ut med armarna och säger att hon blir glad åt det hon får! Leksaker och kläder har jag iaf dragit ur henne, men vilka leksaker vill hon inte säga. Suck. Måste nog ta en sväng förbi leksaksaffären med henne för att pejla av läget.

• ingenjörsbruden

Naaaaw va härligt med så mumsande pluttebebisar o mjölkstinna tuttar...även om det gör ont!

Daa: Skippa prestationsångesten....det blir som det blir.....o det är ju som du skriver, själva dopet som är viktigt.
    Jag o maken blev tokdåliga natten till dopet....så hela dopdagen var vi som urvridna wettex...påminde nästan om kraftig bakfylla....fy så tråkigt det var....men hon blev döpt o slocknade till sov du lilla videung i kyrkan.....
    Det kommer säkert att gå tokbra med parvlarna!

Fru E: KRAAAAAAM!

Flamman: vojne vojen så svårt med presenter.....hoppas pejlingen i leksaksbutiken hjälper!

• ingenjörsbruden

Har sovit apdåligt o är helt färdig....busan har haft mardrömmar o gastat flera gånger o bara velat vara nära=dålig sömn för mamman....blä.....

Planerar för våra rabatter på baksidan....har kommit fram till följande växter:
    uppstammad ginst
    glaspärlsbuske
    Magnolia
    Skäggbuske
    Buddleja

Problem med att Buddlejan och Magnolian kan bli för stora/yviga....någon som vet om man kan hålla efter dem genom att trimma lite?
    Har tänkt ha rödbladig alunrot som marktäckare...iallafall på en bit o sen ha någon buxbomsklot i den röda mattan.... Sen vill jag ha någon vattensten där osså...sicka planer!

Nu ska jag försöka få ngt gjort på jobbet.....

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-05-17 16:53:18 följande:
    Dubbelamning nr 2 avklarad - går bättre och bättre! Tjejerna suger jättebra, vikten har stabiliserats, mina värden har äntligen vänt uppåt. Kanske hemgång snart...
    Vad härligt! Duktiga du och duktiga små tjejer Hoppas ni får komma hem snart.
  • Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-05-17 15:58:27 följande:
    Japp det är "din" stad jag varit i, eller vi var inte inne i centrum utan på ett nyöppnat köpcenter precis utanför. Det blev en hel del shoppat till lillkillen Och han va så duktig, sov sött i vagnen hela tiden. Ammade honom en gång och sen fortsatte han sova sött. Duktig kille!
    Vad skönt att det gick så bra. Duktiga lilla Orvar

Jag såg på FB vilket köpcenter det var
  • Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-05-17 19:18:27 följande:
    Idag fick jag möjligheten att åka in till city för lite shopping och träffa en kompis från hemstaden. Det var såå skönt att få åka iväg utan barn och bara få vara jag!
    Härligt! Blev det någon shopping till dig själv?
  • Ninnnis

Hvidis, hoppas lillen har vaknat och att du har fått lätta på trycket Vilken fin bild jag fick på syskonen, tack! Hjärta

Daa, just det, det blev ju fler inbjudna än ni hade tänkt. Bra att ni lägger det på er nivå. Det låter jättetrevligt med gofika i församlingshemmet. Vad blir det för kläder för dig?

Flamman, heja T som gjorde mål! Men hoppa från trampolinen med dyna?

Ingis, det låter som er rabatt kommer att bli jättefin Jag har dock inga råd att ge, det är maken som är trädgårdsexperten hos oss... 

Fru E, försvinn inte!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård