• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg
    Ninnnis skrev 2011-05-18 14:48:51 följande:
    Fru Bygg, vad jobbigt med huvudvärk. Är den releterad till graviditeten tror du? Klart bygget rasar utan dig!
    Ja, den är relaterad till graviditieten. Var ju sjukskriven på 50 % sista två månaderna med Ella. Men nu känns det som om den är under kontroll iallafall. Jobbar ju bara ett par veckor till (7st).
    Men det hade varit toppen med lite förståelse på jobb, men det finns inte alls tyvärr.
  • Norrskensflamman

Jag minns att jag var nästan helt befriad från huvudvärk när jag var gravid. Och ingen migrän heller.
    Men det där är ju helt individuellt. Är det nåt hormongrejs som gör att du får huvudvärk?

• Ninnnis

Lanovia, det är inte så konstigt att du har dubbla känslor om såväl jobbet som mammaskapet. Jag tror absolut inte att du kommer att bli uppsagd när du berättar att du är gravid. Det får de väl inte göra? Du har ju inte direkt tackat nej till uppdrag, eller hur?

Nej, njut av att ni är hemma hela familjen och skit i vad alla andra säger.  

Det är nog ganska naturligt att vilja slippa allt föräldraansvar ibland också. Klart du kommer att klara av två barn! Kram på dig, det glädjer mig att du är lite mer uppåt trots allt.  

• Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-05-18 15:03:45 följande:
    Just nu känner jag mig ovanligt uppåt så orkar nog skriva lite. Känner nog att vi hamnat lite väl mycket i ett hemmalunk där vi bara går runt varandra och inget blir gjort. Detta då vi inte fått så mycket gjort just sista 2 veckorna, men innan dess har vi ju hållit på för fullt.
    En del av mig är rastlös och vill bara iväg och jobba. En annan säger till mig att njuta, vi får ju vara hemma hela familjen med lön och bara vara tillsammans. Detta är ju en tid som aldrig kommer tillbaka.
    Men det är så emot hela samhällsnormen att få vara hemma så här. Blir så stressad när vissa i min närhet skall hålla på och i frågasätta och undrar om jag verkligen inte kommer bli uppsagd precis vilken dag som helst.
    Ähh, nej inte som det låter på min chef just nu, sedan kan givetvis allt hända, men det kan det för alla.
    Och jag blir ju inte mindre stressad över att jag är gravid och inte har uppdrag. Vad kommer hända när jag berättar det för chefen. Hon är verkligen kanon så jag tror inte henne om något ont men hon har ju ett företag bakom sig också. Kommer de då kicka mig så snart de får möjlighet för att de inte tror att de kommer kunna få uppdrag åt mig? Enligt typ ALLA i min närhet är detta vad som kommer hända.
    Jag är inte riktigt lika säker, vet att jag sitter på kompetens de kommer behöva även i framtiden....

Sedan är jag lite mammatrött just nu. Älskar E över allt. Men ibland känner jag att jag skulle vilja få släppa ALLT. Bara gå iväg på dagarna och låta maken ta hand om ALLT. Han är kanon, men han får ju inte någon inblick i hur det är att vara själv. Ok han har varit det i 5v, men det är skillnad mot att ta hand om allt månad ut och månad in. Nu delar vi på ansvaret och jag vill inte det. Jag vill vara med min dotter men jag vill få backa undan lite, det kommer en tid när jag skall ta hand om 2 barn SJÄLV hela dagarna. Just nu är jag orolig för att jag inte kommer orka det. Men jag vet ju att det är ett löjligt sätt att tänka. Jag är absolut svinlöjlig när jag tänker så här. Klart jag kommer orka med mina barn. Jag tycker ju egetligen inte ens att det är jobbigt nu, jag vill bara få känna att jag slipper huvudansvaret en stund.
    Känner verkligen igen mig i dina tankar. Maken började ju på nytt jobb nyligen (som tar ännu mer av hans tid än hans förra gjorde) och vi pratade mkt om det innan han tackade ja. Jag sa att jag inte ville vara hemma med två barn ensam hela dagarna och kvällarna. Men med detta nya jobbet, så kan han jobba hemifrån minst två dagar i veckan (för de förstod att det var viktigt för oss, när vi kommer ha två barn). Vi kommer att ha E på dagis 15 timmar per vecka, så det blir lite avlastning för mig och Pricken och att E kommer att få del av det sociala och uppmärksamhet om dagarna.

Du kommer att klara det galant, men det är helt ok att känna så. Du har din make som stöttar dig och ibland får man bara rensa luften och prata om allt. Det jag tycker är jobbigast är att jag alltid har det yttersta ansvaret för E, när vi ska iväg ngnstans. Jag ser till att allt är med i packningen mm.

Oj, vad jag flummar, men ni kanske förstår lite av det hela.
  • Fru Bygg
    Norrskensflamman skrev 2011-05-18 15:18:59 följande:
    Fru Bygg: ska vi slå våra onda skallar ihop så det blir en riktig "big bang"  
    Det gör vi!
  • Ninnnis
    Fru Bygg skrev 2011-05-18 15:18:58 följande:
    Ja, den är relaterad till graviditieten. Var ju sjukskriven på 50 % sista två månaderna med Ella. Men nu känns det som om den är under kontroll iallafall. Jobbar ju bara ett par veckor till (7st).
    Men det hade varit toppen med lite förståelse på jobb, men det finns inte alls tyvärr.
    Usch vad jobbigt för dig. Jag hade ju kraftig huvudvärk nästan dagligen under mitten av graviditeten, men nu har det blivit både lindrigare och mer sällan. 

Kan du inte få något som hjälper? Det måste väl finnas något receptbelagt som fungerar men som är ofarligt för bebben? Kram på dig!

för oförstående kollegor!
  • Fru Bygg
    Norrskensflamman skrev 2011-05-18 15:20:22 följande:

Jag minns att jag var nästan helt befriad från huvudvärk när jag var gravid. Och ingen migrän heller.
    Men det där är ju helt individuellt. Är det nåt hormongrejs som gör att du får huvudvärk?

Ja, enligt BM är det mkt hormoner, men också spänningar i nacken för att man har lite dumma arbetsställningar. Är ju en stor mage ivägen för skrivbordet. Känns som om det är mkt stressrelaterat också. Har ju sjukt mkt privat just nu med sommarstugeplanering och sedan är det mkt på jobb. Blir förhoppningsvis lugnare i juni när min "ersättare" kommer hit.
  • Fru Bygg
    Ninnnis skrev 2011-05-18 15:24:46 följande:
    Usch vad jobbigt för dig. Jag hade ju kraftig huvudvärk nästan dagligen under mitten av graviditeten, men nu har det blivit både lindrigare och mer sällan. 

Kan du inte få något som hjälper? Det måste väl finnas något receptbelagt som fungerar men som är ofarligt för bebben? Kram på dig!

för oförstående kollegor!
    Det har faktiskt blivit bättre. Innan var det nästan varje dag och då hjälpte inte alls alvedon. Nu kommer det mkt mer sällan och ibland kan tom alvedon hjälpa.
    Är inte alls glad för att äta tabletter när jag är gravid, så jag försöker undvika dem i möjligaste mån.
    Hade nog varit lättare att göra många andra förebyggande åtgärder om man bara hade haft en förstående chef (min chef är dock toppen, men inte chefen för bygget jag är på) och kollegor.
  • lanovia 08

Ninnis nej de får inte säga upp på grund av graviditet. Det de kan göra är ju att säga upp pga att de inte har något jobb till mig (precis som alla andra företag). Men många har svårt att bemanningsföretag går under samma regler som alla andra de tror att de hantar sina anställda hur de vill. Och det har de verkligen inte gjort med mig.

Flamman du har fattat rätt och området är forskning och läkemedel.

Tack för era förstående ord. Jo det är väl så att man blir trött ibland och bara vill slippa undan. Självklart kommer det bli körigt med 2 barn det förstår jag ju. Men det är liksom inte det jag är mest rädd för utan bara att jag inte kommer orka vara själv hemma och ta tag i allt själv. Men jag skall sluta tänka så nu, jag älskade ju att vara mammaledig sist. Och nu skall jag försöka njuta av lyxen vi unnas i familjen just nu.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård