• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-05-16 12:14:57 följande:

Men SHT! är klockan redan sådär mycket!! ag som ska promenera hunden innan vattengympan!

*sveper kaffet*

Seså, ändan av stolen och ut!

Jag återkommer senare i eftermiddag. Idag är det kallt, blåsigt och regnigt, så mer än en snigelrunda tarvas icke utomhus. Inne däremot, borde vi storstäda å det radikala.
    Men det kan man kanske ignorera en liten stund?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ignorering bifalles!
  • ingenjörsbruden

Nu lunch.....kyckling med bladspenat, vitlök o soltorkade tomater i en härlig gräddsås o så har jag rättike-tagliatelle till....MUMS...var det igår iallafall!

• Hvidbrud

Ingis och Villemoa: ja, det var bara en minut kanske, men borta var jag, sov genom halva förlossningen, synd att man inte kunde sovit bort den smärtfyllda delen. För visst ini hvte vad ont det gör!

• Norrskensflamman

Hvidis: Underbar förlossningsberättelse. Så suveränt jobbat av dig o Batman! Ni är fantastiska. Pussa lilla Elvis från mig *kan förnimma doften av bebisfjunigt huvud* ♥

Blomman: Städning, särskilt storstädning är man alltid berättigad, enligt mig, att ignorera.Tills det inte finns något annat, trevligare att göra... och det finns det ju alltid

• Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-05-16 12:20:50 följande:
    Fru Bygg: Herreegud...o du pratar om fika???? Det är en riktig byggare det! Har ni planerat för att ha stugan som året-runt-boende eller? Vi hade 8 veckors lev.tid på fönster.....men ni har kanske redan beställt....

När har ni tid för lite fika då? lör eller sön 28-29/5 är vi obokade....
    Ja, hur man hinner med allt det vet jag inte. Varenda kväll denna veckan är uppbokad med planering av tillbyggnaden. Vi beställer fönster från Polen, det var 4 veckors lev.tid på dem, så det ska vi hinna.

Helgen den 28-29 är ännu obokad, men vi får se om vi måste åka till sommarstugan den helgen också, jag vet mer efter ikväll. Återkommer med besked.

Du är ju också en riktig byggare, med alla era projekt.
    Det är ju "bara" en sommarstuga, men vi vill kunna utnyttja den på vår och höst också. Så om ett par år så är allt tipptopp och då får vi ha en STOR BT-träff där!
  • Fru Bygg

Hvidis, tack för din förlossningshistoria. Du är ju fantastisk! Härligt med toppensupport från Batman och så mysigt att snusa bebis!
    Jag har ingen koll alls på namnförslagen, så du får gärna inboxa när ni har bestämt namn! *kramar om*

• Norrskensflamman

Tack för alla fina ord, mina vänner.

Jo, jag förstår vad ni menar med att vi förtjänar att vara lyckliga jag och flickorna. Men flickorna är ju lyckliga när mamma o pappa är tillsammans och håller sams. Kommer de vara lyckliga när vi slår sönder deras familj. Även om det blir lugnare för dem, så kommer det ju krossa deras hjärtan att pappa inte längre kommer vara en del av deras vardag ALLS. Att kanske bara få se honom en gång per år i bästa fall??? DET gör så himla ont i mig *torkar tårarna*.

Kommer JAG verkligen att bli lyckligare? Ja, lyckligare än jag är när han är sitt jobbigaste, vedervärdigaste jag. Ja. Men kommer jag någonsin bli så lycklig som jag är och har varit när han är sitt soligaste jag och vi är tillsammans hela familjen?? *fortsätter torka tårarna som inte vill sluta rinna*

Mitt förnuft säger mig att så här kan det inte fortsätta, men förstår ni hur sorgligt och hemskt det känns och hur rädd jag är för att vi slår sönder våra döttrars tillvaro? Jag VET att vi inte är de första som separerar, ej heller det sista, och att i slutänden så fixar barnen det och så vidare, bla-bla-bla. Men ändå. Situationen blir ju rätt så komplicerad iom att han flyttar 180 mil bort, till ett instabilt land och en mycket instabil tillvaro

Jag orkar inte ens tänka på hur vi ska säga det åt barnen och hur jag ska kunna trösta lilla K som verkligen avgudar sin far... Hennes sorg kommer vara avgrundslös. *brister ut i storgråt*  

• Norrskensflamman

En sak till: Min man förtjänar också att vara lycklig. Faktiskt. Därför släpper jag iväg honom nu. Men när han får den friheten verkar han rädd för att ta den. Han är livrädd att han gör fel, och det kan jag verkligen förstå. Men kan jag inte göra honom lycklig så kan vi ju inte fortsätta. Jag kan inte ändra på mig mer och bli den han vill att jag ska vara. Och han vill inte acceptera sina diagnoser och ta medicin. Så då är vi i en återvändsgränd liksom.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård