• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Men ååh Hvidis, vilken fin förlossningsberättelse! Hur du lyckades sova under krystfasen är mig ett mysterium, mina krystvärkar kom hela tiden så inte fick jag sova inte Visst är det häftigt att man använda sig endast av andningen! Jäklar i min lilla låda vad ont det gjorde dock men var så skönt i kroppen efteråt.
    Lille Elvis, 500g tyngre och 2 cm längre än Ellie var Det skulle vara kul att få se en liten bild av underverket sen

Vad skönt att ni får komma hem idag! Har lilla E fått träffa lillebror eller blir det första gången sen ikväll?

Många kramar och grattis igen till hela familjen!

• passionsblomman

...för här kommer alla bebisar på en och samma gång, ja här kommer  alla bebisar på en och samma gåhåhåhång! *sjunger*

Hihi!

HURRAAAAAAAA för Ada och Beda och Elvis!!!
    HURRAAAAA för mammorna som gjorde jobbet!
    HURRAAAAAA för makarna som backade upp!!!

Och konfirmation också mitt i allt! Jösses vilken händelserik trådhelg!

Bruttan, hälsa din lilla fjortis från oss och gratta!
    Jag vet att den där tårtan var god. Jag hade gärna varit på plats för avsmakning.

Flamman, vilken hemskt och avgrundsjobbig resa det är du är mitt i. Mitt hjärta värker med er allihop.

Heloise, vad står på?

I´m yours, vad KUL att se dig här! Kan du inte stanna? Tanttråden tror jag det blir svårt att få fart i igen. Jag filar på mail till dig förresten.

Aleta, kan du inte kika in med ett livstecken?
    Och Andbeyond med!!!

EA; är du i trädgården och krafsar, eller vad gör du? Bråkas det bland jobbpaprikorna fortfarande?

Hockeyn: När de är så dumma att de har hela grejen på kanaler jag inte har, då får de klara sig själva, utan mig. Och se hur det går...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Fru Bygg, du kommer sannerligen att göra skäl för ditt nick i sommar! Ta det försiktigt kvinna!

Syrinx, hej! Vad kul att du kikar in! Det kan du ju gärna göra om.

*mera kaffe*

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-05-16 11:59:22 följande:

Hockeyn: När de är så dumma att de har hela grejen på kanaler jag inte har, då får de klara sig själva, utan mig. Och se hur det går...

Jaså det var DÄRFÖR?? Jag visste väl att det fanns en bra anledning till att det gick som det gick...

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2011-05-16 12:07:12 följande:
    Jaså det var DÄRFÖR?? Jag visste väl att det fanns en bra anledning till att det gick som det gick...

Tungan ute Japp! Nåot annat kan det omöjligt vara.
  • passionsblomman

Men SHT! är klockan redan sådär mycket!! ag som ska promenera hunden innan vattengympan!

*sveper kaffet*

Seså, ändan av stolen och ut!

Jag återkommer senare i eftermiddag. Idag är det kallt, blåsigt och regnigt, så mer än en snigelrunda tarvas icke utomhus. Inne däremot, borde vi storstäda å det radikala.
    Men det kan man kanske ignorera en liten stund?

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-05-16 11:04:07 följande:
    Så, på bb nu till kl 5-6 när doktorn går ronden. Elvis sover i min famn och vi sov till jaöv nio. På rygg! Lyx!

Bruttan; han nog sova 20min innan vattnet gick.... Men jag sov nog mellan varannan värk, i två minuter...

Förlossningen: Vattnet gick kl 01.45. Ringdeförlossningen och de sa att jag skulle komma in direkt pga det instabila fosterläget. Ringde morfar som kom direkt med taxi som vi tog vidare till kk. Väl inne på prenatal så låg han fibt neråt men lite ruckbar och jag hade svaga värkar var 3-5min. Batman åkte hem och sov lite, jag sov på prenatal (lugnare utan snark, pappa och E) men fick ta värkar varannan minut. Kl 5 gjorde de riktigt ont och jag var bara öppen ett finger. Kl 6 ringde jag mamma och kl 8 kom Batman och jag var öppen tre cm. Han började massera länden och det var jätteskönt! Det tog 2/3 av smärtan. Hjärljuden gick ner när jag hade värkar, så vi blev körda till förlossningen i rullstol. Där fick jag sitta på pilatesboll och Batman masserade vidare. Barnmorskan insisterade på lustgas, men jag slängde bort den på första försöket. Blev bara förvirrad! Akupunktur nålarna skulle sitta där Batman masserade så det tog vi inte heller. Kl halvtvå fick jag hänga över sänggaveln och då började pressvärkarna. Aj aj aj! Precis i personalbytet, så det var 6 barnmorskor på en gång. Var inte helt öppen så jag fick flämta. Tio min senare var jag helt öppen och fick jag börja pressa. Teletubbie-nålen han hade för att mäter hjärtljuden hade losnat, så de ville byta ut den och mitt i rotande sa de, men här kommer ju huvudet redan! Jepp, det visste jag väl! Jag flämtade igenom en halv värk för jag ville inte pressa up honom för fort och spricka för mycket. Sen jäklar! Hela lilla babyn i en kläm! 13.45 var han ute! Var så öättad över att det onda var borta och att magen var tom! Han skrek så fint den lille... födde ut moderkakan och blev sydd lite i blygdläpparna. Fick mackor och te och födelsedagsflagga! 3710g och 53cm! Fina killen! Fick beröm av barnmorskorna och jag tycker också att det gick bra! Maken var fantastisk! Jag lyckades sova mellan pressvärkarna! Det ni... Och som jag halucinerade på träden i parken utanför... Ja, att föda barn är en stor upplevelse! Tacksam för min födelseförberedande kurs jag tog i dk, vet inte hur jag skulle klarat det utan min andning, fokus och Batman.
    Du, hvidis....DU är bäst! Wow vilken förlossning! Sova mellan krystvärkarna!! Jisses!
  • ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2011-05-16 10:31:47 följande:
    Bra att du och maken löser det tillsammans, även om det är jobbigt. Styrkekram!

Det är bara bra med mig, tack! På ett sätt känns det verkligen som att det närmar sig, samtidigt känns det som att det är jättelång tid kvar. Vecka 34 idag
    Inte långt kvar alls!
  • ingenjörsbruden

Fru Bygg: Herreegud...o du pratar om fika???? Det är en riktig byggare det! Har ni planerat för att ha stugan som året-runt-boende eller? Vi hade 8 veckors lev.tid på fönster.....men ni har kanske redan beställt....

När har ni tid för lite fika då? lör eller sön 28-29/5 är vi obokade....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård