• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Dagens plan har en lång stund varit att komma ut och springa. Men min mage säger annorlunda och jag måste invänta att den säger "färdiga" inann det går att göra slag i saken.
    (jag är mycket trött på min trilskande mage-jag vill göra som JAG vill, inte rätta mig efter opålitlig och lynnig magapparat)

Så, om en liten stund kanske...*avvaktar*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Dagens plan var att lämna A på dagis och träna mamma-bebis pass med J. Det blir dock ingen träning för mig, är så trött att jag mår illa. A har krånglat vid läggning de senaste dagarna, vaknat tidigt och till och med vägrat sova middag någon dag. Igår var läggningen jobbig, han somnade till slut kl.20.30, men vaknade 03.20 (precis när jag ammat J) och vägrade somna om. Efter 1,5 timmes kämpande gick maken och han upp. Precis när jag somnade om ville J amma och kl.7 körde maken till Gbg och kommer hem imorgon kväll efter läggdags. Nu är A på dagis och J sover så jag måste vila lite innan hämtning.. A som alltid har somnat glatt på egen hand och sovit typ 19-07. Är det inte den ena så är det den andra...

• Ninnnis

Vilken snygg make har platt bakhuvud? Jag upplever inte att bvc - sköterskan skuldbelade mig alls, det är nog bara jag själv som gör. Jaja, vi får se om sjukgymnasten har några bra tips imorgon. Han kanske bara måste acceptera att ligga på mage. Men han protesterar också högljutt.

• Ninnnis

Och för att klaga lite till så vaknar J till precis tillräckligt ofta för att jag inte ska hinna sova. Idag är jag ingen bra mamma

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2013-04-23 12:18:07 följande:
    Och för att klaga lite till så vaknar J till precis tillräckligt ofta för att jag inte ska hinna sova. Idag är jag ingen bra mamma
    Det är du visst! En bra och fin mamma med en alldeles förskräckligt trött dag. Det är omständigheterna som inte är de optimala-inte du! Du är lika bra alla dagarna.

Nu ska jag se om jag kan springa.
  • ingenjörsbruden

Klockis, härlig helg! Oj va ni fått mkt gjort! Skönt med färdiglagad mat i frysen! Vilket härligt hav med penseer i skottkärran!

Hvidis, blä för människor som inte kan uppföra sig! Busan har en liten cykel med två städhjälp, inköpt på team sportia. Den har ett bra handtag man kan lätt koppla på, både till att putta på, styra o bromsa med.

Ninnis, köriga dagar! Typiskt när maken ska vara iväg. Sov o vila allt du kan! Hoppas denna kväll blir bättre!

• ingenjörsbruden

Flamman, låter som ni haft en riktigt härlig helg förutom huvudvärken! Tycker ni är duktiga som kämpar er ut trots huvudvärk.

Blomman, skön runda? Hu r känns det med förkylningen? Just det, deklarationen....... Hmm.

Har kompletteringshandlat inför festen på lördag tillsammans med båda bsrnen, magsjuka går på dagis så jag hållet stora hemma. Liiiiiiite omständligt med veckans fullspäckade schema. Nu härjar busungarna under köksbordet, verkar ha riktigt roligt. Nu disk o tvätt! Tjohooo........zzzzzzz

• passionsblomman

Ingis-skön? Nej, jag är inte tillräckligt vältränad för att kunna påstå att det är skönt att springa-det är mindre av dösdkänning numera, men ganska mycket "här kommer jag på mina telefonstolpar till ben", mer än "ååååh här var det långa lätta steg"
    Men, nu är det gjort, och DET är skönt!

En liten omelett med fetaost, skinka, tomater och färsk sparris var en god påfyllnad så här efteråt.

Nu kommer strax Blompojken hem, och det ska åter tas itu med historiaplugget. Få se hur pass arg han är över det idag. Igår var han...ganska arg...

Hvidis, jag undrar fortfarande över din rockring-använder du den? Är du nöjd?

Ingis, den där städhjälpen din dotter har, är den något du kan låna ut?

• ingenjörsbruden

Rek varmt Busans städhjälp, är dock inte helt säker på det sanitära resultatet, men våtmoppat av dregel är senaste städflugan i detta huset.

Jaja, det var känslan efteråt som jag fiskade efter. Den där dödskänningen under tiden ska vi iiiiiiinte lägga fokus på! :-8

Nä nu är picknicken packad.....nu ska vi ut o leka o cykla. Alvedon i lilleman först bara.....attans vad nya tänder gör ont, I morgon ska han fotograferas! Blir så söt med sitt lilla risgryn i mun!

• passionsblomman

Här är det inte något picknickväder. Det ser väldigt mycket ut som om kvällen kommer att innebära ett ösregn. Jag hoppas Blompojken hinner ha merparten av sin träning klart förts, för det är svalt nog utan att de blir sjöblöta också.

Vi har fått vitsippor nu, men det är så kallt att de helt dragit igen kjolarna om sig, så de syns knappt där de i backarna stå.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård