• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Blompojken

Jag tror nog att, även om han kanske inte är medveten om det själv, så finns oron inför din situation Blomman någonstans därinne i pubertetshjärtat och gnager och att detta tillsammans med frustrationen över läxor,längtan efter kompisen och det man hade där borta, men ändå vill man inte tillbaks, det faktum som du beskriver att det faktiskt inte är så lattjolajban att bli vuxen, kan ta sig just såna uttryck som det gjorde för Blompojken. Det där med puberteten minns jag som en ständig känslomässig berg- och dalbana. Att vilja vara stor men ändå inte. Oron över ALLT samtidigt som man ska vara cool. Och allt tog sig väldigt stora proportioner, för mig iaf, när jag var i puberteten.

Tycker du är enastående som stöttar och kämpar med läxorna. Minns att jag också var så frustrerad över dessa läxor. Man ville ju bara vara FRI och LEVA. Man insåg inte vitsen med läxorna förrän sedan, när det var för sent. Jag hade inte heller svårt för mig, men... jag blev bara så j-a arg över att jag måste sitta och göra läxor...

Jag minns att jag hade jobbigt att sitta själv och göra läxorna, att själv strukturera upp jobbet. Jag hade behövt en mamma som du som suttit med mig och stöttat mig, inte med uppgifterna utan med att strukturera upp det hela. Planera. Kanske är det så att han oroar sig hur det ska gå med det iom din operation?

Ja, det är så j-a svårt att veta vad som rör sig inom barnen, svårare och svårare ju äldre de blir tror jag. Och ofta vet de inte själv heller tror jag.

Kan inte ge några råd, bara skicka styrkekramar!

• Norrskensflamman

Stackars min m!! Han har ju varit och joggat lätt tre ggr med sina vanliga promenadskor, Reebok i skinn med nån sorts dämpning i hälen. Han har inte fått ont. Däremot har han tyckt att de är klumpiga och varma.

Så han for till sportbutiken och de gjorde specialsulor till honom då de sa att han överpronerar grovt och har väldigt låga fotvalv (nästan plattfot)... Och en stabil löparsko. Allt detta för 2000 bagis. Igår provade han jogga lite lätt i dem. Fick så j-a ont i ena knät efter ett tag. Och sedan på kvällen och idag kan han knappt stödja på benet !!! Det värsta är ju att jag vet att han kommer inte få byta på affären, även om han nog kommer gå dit och försöka. Ska det verkligen vara så här?!?! Nu kommer han nog inte våga jogga mer alls...

• passionsblomman

Han ska visst få byta! Tror vissa av kedjorna tom har garanti på pengarna tillbaka just för att det är så speciellt m springskor. Grannfrun fick byta sina häromåret för att de inte funkade.
    Sedan kan man ju få ruggit värk i början när man rättar till ett fel och börjar belasta på annat sätt än kroppen vant sig vid, men det är ju bara en del i sammanhanget.

Är det intersport ni varit hos? Jag har för mig att det är de som har garantin. Och gör de specialsulor så bör de ju veta lite om det där med värkbild utifrån förändringar.
    Annars tycker jag det låter som att specialsulor hos en utbildad ortoped som "Team olmed" vore bra, eftersom de ju fattar vad som är vad på ett annat sätt kanske. (Där var vi med Blompojkens fötter, ja hela han var ju med, men det var fötterna som var huvud(!)saken)

Apropå Blompojken så tror jag typ som du. Och jag tror han själv faktiskt tycker att just läxorna här i livet, är en alldeles tillräckligt överjävlig och orättis sak för att han ska samla ihop till ett stilla bryt så här i slutet av terminen. -Det finns säkert högskolestudenter som gärna skulle gjort honom sällskap där på golvet...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Ja, det var Intersport. De valde ut och formade en sula just för hans fötter, "Foot balance" heter sulan. De varnade för att han kommer få ont i knän i början. Men hur mycket ont är normalt/acceptabelt. Man blir ju orolig att de som jobbar i affären kanske inte vet vad de pysslar med. De är ju inga ortopeder eller sjukgymnaster direkt. Jag bad honom iaf gå dit och prata med dem så de får chans att bemöta hans frågor/klagomål.

Ja, hade jag varit tvungen att studera hade jag nog också joinat Blompojken där på golvet...

• passionsblomman

Min sambo är ju deltidsbrandman här i byn. Senaste tiden har det faktiskt varit en hel rad utryckningar.
    När det börjar tjuta i hela huset av den lilla manicken som larmar, har jag tänkt på alla er som redan är gråtfärdiga av sömnbrist och med barn som vaknar om vartannat.
    Om det vore i era hus det dessutom plötsligt tjöt och larmade så att alla vaknar med ett ryck-undrar om det inte skulle kunna råka bli åverkan på larm-manicken då? Och kanske krav på att ha ett ljudisolerat sovrum, alternativt en larmmanick inmonterad enbart i mannens huvud?
    Man vaknar verkligen! Och det går ju inte att somna på en lång lång stund om ens alls.

• passionsblomman

Flamman, jag tror man måste ta det väldigt nätt i början när man ändrar fotens belastning sådär. Jag minns bara när jag skulle börja gå i mina MBT (som ju också förändrar hela belastningsmönstret). Man skulle börja med en kvart om dagen och öka sakta. Jag fick bla så ont i vaderna att jag inte kunde gå uppför en backe pålänge. Men det ska ju gå över!
    När mina knän blir överansträngda, kan jag varken sätta mig eller ställa mig utan att nästan skrika, och gå i trappor etc är hemskt. Jag upplever då att promenader hjälper-på mjukt underlag! För, är jag still så liksom stelnar allt till istället, medan lugn och snäll rörelse smörjer upp i lederna. Tycker han ska ha ett knäskydd som stöd nu och bara gå lite i skorna.
    Naturligtvis behöver varje individ få just sitt eget knä uppkollat, så man vet vad det beror på. Men eftersom han inte haft ont förut, så borde han ju egentligen inte rimligen få värsta skadan av en bättre anpassad sko-det borde kunna bero på att han för första gången på alla dessa år belastar rätt, men nu på helt otränade smådelar i knät. *funderar*

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2013-04-24 10:28:04 följande:

Glömde en grej; Blomman, hur gick det för vovven?!

Hos den tänkta hundvakten menar du?
    Isåfall, bra. Han fjäskade in sig hos alla tanterna på hembygdsgården och grannen sa bestämt till dem att de absolut inte får mata honom med sitt fikabröd, varpå alla ryckte åt sig händerna...haha! Det är det, nämligen, som är faran när man inte är med. I synnerhet när man har en liten hund med liten magsäck-folk älskar att stoppa till dem gobitar. Ofta helt utan att fråga, och jag vill varken ha en tiggarhund eller en med diarré, tack så mycket.
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2013-04-25 11:38:59 följande:
    Hos den tänkta hundvakten menar du?
    Isåfall, bra. Han fjäskade in sig hos alla tanterna på hembygdsgården och grannen sa bestämt till dem att de absolut inte får mata honom med sitt fikabröd, varpå alla ryckte åt sig händerna...haha! Det är det, nämligen, som är faran när man inte är med. I synnerhet när man har en liten hund med liten magsäck-folk älskar att stoppa till dem gobitar. Ofta helt utan att fråga, och jag vill varken ha en tiggarhund eller en med diarré, tack så mycket.
    Ja, det var det jag menade! Så skönt att det gick bra Lilla charmtrollet
  • Norrskensflamman

Jag tror precis som du att han har i 42 år gått "fel" eller med felbelastning. Nu har han fått sulor och skor som rätar upp fotvalvet och stöttar upp. Helt plötsligt börjar det stöta och blasta andra muskler runt knä och fot som är helt otränade förmodligen. Han tog det försiktigt säger han.

Har kollat Intersports websida. De har ju 30 dagar nöjd-kund-garanti på löparskor, så helt klart ska han kunna byta. Men det som förvånar mig är att det står att de gör löpanalys, man får springa på löpband och de filmar och utifrån bl a de så väljde sula och sko.

Jag VET att de har löpband och kamera i affären där han var. Men han fick inte springa på bandet när han var där. Det gjorde mig förvånad redan igår att han inte fått vara upp på bandet och prova... Kanske de var stressade och tyckte att det inte var så noga...

Nu har han ju så ont att han inte kan prova på något löpband Men det viktiga är att han går dit och talar om hur landet ligger. Kanske säger de att han ska fortsätta prova och ge det lite tid (jag förslog honom också att promenera till att börja med. Och att INTE lägga sig pall nu, utan försiktigt hålla igång knäna) och att han kan få bekräftat att han har rätt att byta dem sen om han inte är nöjd. Eller att han får komma in och göra en ordentlig löpanalys på löpbandet när smärtan är borta.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård