• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Här är det trött på alla håll. A har haft en jobbig vecka med utdragna ledsna nattningar, orolig sömn, nattliga uppvak och sanslöst tidiga morgnar. 03.20 var rekordet... Jag hoppas verkligen att det bara är en fas... Vad hände med pojken som man lade ner i sängen, sa godnatt, gick ut klockan 19 och hämtade tidigast klockan 07 dagen efter? J har tack och lov gått i motsatt riktning och sov mellan 19.30 och 06.30 inatt. Jag stoppade visserligen in nappen några gånger men har ammade inte förrän 06.30. Nu sängen!

• Klockarbol

Tack för alla gratulationer!

Jag har haft en kanonfin dag och visst fick jag kaffe på sängen! Med tårta minsann Glad
    Dagen avrundades med 3-rätters på restaurang med familjen (jag, döttrarna och bonusbarnet aka Äldstas gamla klasskompis), jättegott och vi satt i hela tre timmar och hade hur kul som helst!
    Å massor med jättefina presenter har jag fått! Bl.a. så kommer jag att få min ytterdörr slipad av mitt fantastiska bonusbarn!

Då återstår bara att ena familjen om färg på ytterdörren - och det verkar lättare sagt än gjort...
    Stugan (från ~1850) är faluröd med linoljevita knutar och dörren finns innuti den likaledes linoljevita farstukvisten. I dag har dörren lackad furupanel och har mest sett ut som en friggeboddörr men när jag bytte låskista nyligen så fick jag byta handtag också så nu har vi ett "antik"-färgat krussidulligt handtag och dörren börjar likna en riktig dörr :)

Jag vill ha en sån där gammeldags grågrön färg på dörren, Yngsta vill ha en ganska mörk blå färg som kallas fjällblå och Äldsta vill ha en brunsvart färg som liknar de tjärade dörrarna vi har på ladan... suck.

Ninnis - fy vilka hundnätter ni har nu! 3.20 kan ju inte ens kallas för morgon!

Hvidis - jag må vara född och uppvuxen i storstan men har alltid vetat att det är på landet, i skogskanten, jag skulle bo! Hoppas du får maken med dig i flyttplanerna.

Syrinx - Å så spännande med makens provsplelningar! En av fem till två tjänster är ju en högvinst bara det Skål. Sen håller jag alla tummar för att det går hele vägen!

Blomman - Glass i solen låter inte dumt alls! Å då gillar jag inte ens glass Solig

Vi hörs i morgon Hjärta

• start september

Snabb titt in, jag läser och hänger med men skriver alltför sällan. Jag har nog inte varit inne sen du PB fick veta att du skulle opereras.  Jag vill önska dig lycka till av hela mitt hjärta. Försök känna lugn och trygghet, trots att det blev så mycket jobbigare runt omkring än vad det behövt bli. Jag beundrar dig som har så mycket styrka på så många plan och som kan uttrycka detså  vackert så att det går genom skärmen över hela landet.  Och som dessutom kör på med cross och annat trots att det är motigt. Tröga magar är ett elände, och still på sjukhus blir det inte lättare. Be om extra hjälp med en gång för det när du kommer dit. Stor stor kram!

• passionsblomman

Godermorgon i denna trååååd!

Hunden är promenerad, tvätt upphäng och islängd, kaffet är klart,Kaffe gröten står på spisen och det är strax dax att kavla upp ärmarne 8eller, det gör man inte-an vill ha dem långa i det här jobbet) och börja floa upp ved. Konstigt-jag tycker det är så svårt att öppna och stänga händerna idag...*lämmen*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

Blommis: heja, heja! Och så hoppas vi att allt du har framför dig nu går bättre än alla förväntningar!!

Ninnis: hoppas sömnen ordnar till sig!!

Start september: Hej!! Hur har du/ni det?

Klockis: låter som en härlig födelsedag!!

Idag glömde vi skicka med napp till L, och så har de lång dag på fsk.. :-/ Nåja, bara att hoppas att det går bra, när man har busstid att passa funkar det inte riktigt att åka och hämta när man kommer på det...

• Norrskensflamman

God morgon!

Vedstapling och allt som har med ved att göra är ju rena gympasset! Förstår att du är "limmen" (som vi säger här uppe).

Ninnis... det där med sömnen är så fruktansvärt jobbigt. Men det är förmodligen en utvecklingsfas som går över. Kram!

Flickorna har det bra med sin pappa till fjälls.

Däremot så har jag än en gång har jag blivit påmind om hur sant det gamla ordspråket är:

"Ärlighet är en dyr present, förvänta dig inte den av billiga människor".

Denna gång var det faktiskt inte ärkeaset, utan hans vänner, som ibland utger sig för att vara mina vänner också.

Jobbelijobba var det!

• Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2013-04-29 08:43:32 följande:

"Ärlighet är en dyr present, förvänta dig inte den av billiga människor"

Det ordspråket är nytt för mig, jag tar det tacksamt till mitt hjärta och delar det med äldsta dottern! Det kommer att hjälpa oss oerhört mycket!

Varje gång jag tittar på min elförbrukning och känner mig lite nedslagen så brukar jag påminna mig om hur lyckligt lottad jag är som slipper greja med ved eller släpa pelletssäckar!

Nu - lunch!
  • passionsblomman

Nu är vi på väg att dra åt säcken här. Ska käka lite, stapla lite mer ved, lämna över hunden, se till att soppåsen är kastad, köra diskmaskinen och allt det där ni vet. Lika bra att jag slår av datorn, för här hinner jag ändå inte sitta.

Se till att hålla igång lite här nu, så jag har ågot att läsa ikapp när jag kommer hem!

På torsdag gäller det-då får ni hålla tummarna, be en bön och hejja på mig.

Kram till er allihop!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård