• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Parvlarna och jag har varit en sväng på stan, för att fira den första feberfria dagen på ett tag. Och för att köpa gummistövlar till storfotade Axel. Det är många människor som tar sig tid att stanna eller gå några extra steg för att hålla upp dörren för någon med bred vagn. I parkeringshuset var det till och med en som kastade en blick på oss, där jag var i färd att betala (i efterhand),drog en slutsats, tryckte på hissknappen åt oss och stannade för att kunna hålla upp hissdörren när hissen väl kom fastän hans sällskap redan hade hunnit långt upp i trapphuset. Han är nog van vid att köra barnvagn eller kanske rullstol, tänkte jag.

• Daa

"Åker kana!" säger barnen glatt om bananbitarna som de låter glida nerför djuptallrikens sidor. Jaha ja. Nu är det fråga om sekunder innan det ballar ur och vi har youghurt över hela köksbordet. Måste gå.

• Klockarbol
    passionsblomman skrev 2013-04-25 12:24:37 följande:
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad skönt! Nu har mina pengar kommit retroaktivt från F-kassan och jag har dunkat in alla räkningarna i ett svep och har ändå en liten slant kvar till mat och förnödenheter! Fy fasiken vad skönt! Man går baske mig ner stentunga kilon rakt av bara av det! *lätt som en fäder*

HURRA för att jag slipper åka upp till op med obetalda räkningar! Jag är verkligen tacksam över det! Nu kan vi tom gå ut och äta lite mat på valborgsmässoafton, och kanske ha lite trevligt en stund, mitt i hela den här overkliga situationen. Det kan vi behöva!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    HURRA!
  • passionsblomman

Får jag fråga en sak?

Varför...

VARFÖR kan man inte få vara lad och känna sig lätt som en fjäder åtminstone en hel dag inann något ramlar ner som ett klippblock över en?
    Och jag vet, nu är jag ynklig, patetisk och vrålego, helt utan någon som helst minsta UNS av tacksamhet över det jag borde kunna se som bra.

Sambon fick börja jobba på sommarjobbet tidigare.
    Den 2 maj.

Den 2 maj är dagen jag ska opereras i huvudet och det var då jag inte skulle behöva vara ensam.
    Egentligen är det brottsligt att neka arbete om man går på a-kassa, men sambon sa att han inte kunde till dem på jobbet. Inte på helgen heller.
    Men, han sa att han kunde från och med måndagen den 6 maj.

Han skulle börja i juni.
    Jag skulle se meningen med hans arbetslöshet mitt iallt, som att det här var tiden då han skulle ta hand om och pyssla om mig. det var nu vi skulle gå igenom det här tillsammans och jag skulle kunna försöka vila i att eftersom han ändå var hemma, så skulle det inte vara en såååå hemsk belastning att han får rodda markservicen och jag skulle slippa vara ensam.

Nu kommer han inte att vara här.
    Jag vet inte ens om jag kommit hem från sjukhuset, emn oavsett när det blir, så kommer han från och med den 6 och hela resten av sommaren att arbeta 07-16 en timmes resväg härifrån. och man får inte ens ha telefon på det stället av säkerhetsskäl, så jag kan oavsett hur jag mår inte nå honom.

Istället får jag vara tacksam om han öht hinner hem så att Blompojken kommer iväg på sina träningar och kanske åtminstone får kvällsmat. Hinner han det, så är de två sedna inte hemma förrän vid 20-20.30, och sedan måste han ju lägga sig om han ska upp klockan 05.00. Ändå tror han på allvar att han ska hinna fixa mat, hålla undan disken och tvätten...och stapla upp veden som ska komma and so on and on and on. Sure!

Nu måste jag bli pigg nog på en gång så att jag kan
    gå ut med hunden
    laga mat åt mig själv,
    vara där  för min son
    Minst

Och jag måste vara stark-precis som vanligt- alldeles oavsett hur jag mår.
    Jag måste klara mig ensam.

Jaha. Ja, det är ju det enda jag vet och kan egentligen, så varför i helvete skulle det bli annorlunda den här gången?
    jag trodde att kanske var det en mening i livets skola, med att jag skulle vara tvungen att luta mig mot någon den här gången. Och kanske få ett bevis för att det finns plats för även mig att vara liten och svag och inte orka. Och få ta emot.
    För att jag behöver öva på det. För att jag är riktigt dålig på just det.

Jag är så ledsen och har sån ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen. all krfaten bara rann ur mig och jag har stått ute i skogen och skrikit rakt ut av mina lungors fulla kraft. Jag vill inte!
    Och jag vill inte ha hit någon annan-det skulle vara HAN för en enda gångs skull, som skulle finnas här fullt ut. Jag har levt med så mycket ensamhet genom stora delar av vår tillvaro, tvingats vara starkare än jag är och klara allt. Okrossbar.

Jag har försökt se en väg för oss att väga mer jämnt och komma närmre genom den här händelsen. Därför blir jag helt förtvivlad när det nu visar sig att jag måste vara lika käckt duktig som vanligt och att det inte alls finns någon här hemma hos mig när jag kommer hem. Inte för att jag vet att jag kommer att må kass, men bara känslan...

Jävla jävla jävla skit!GråterSkrikandes

Jag vet att jag är ett egoistiskt självupptaget kräk, och jag skäms redan, men jag kommer nog att posta detta ändå. och sedan dö skamdöden.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blommis... Finaste, goaste Blommis *kramar om länge, länge* Inte behöver du skämmas!!! Jag förstår faktiskt ganska så bra din känsla. Förb......... att det är då typiskt att livet inte tajmar in såna här grejer Men vet du vad. Nu efter op så MÅSTE du sätta dig själv och ditt tillfrisknande i första rummet. Önskar jag kunde komma på hur men jag är för vimmelkantigt trött just nu, men jag ska sova på saken. Eller låt sambon fundera ut hur. Låt honom lösa hunderiet, maten och allt det andra. Du måste vila och bli frisk efter op!!! Mina töser åker iväg imorgon bitti till Finska Lappland och ska åka slalom och umgås med sin far en vecka. Kommer längta ihjäl mig. Samtidigt som jag verkligen unnar dem tid med sin far. SOM de längtar efter honom!!! De åker med hans kompisar härifrån, för de ska också vara där. Det är K:s gudfar, så det är ju inte "vem som helst" de åker iväg.MÅSTE sova nu... Kram igen Blomman        

• MSW

Blomman: Men vad trist! (Och såklart bra av andra anledningar) Jag hade nog också reagerat som du ungefär! För det första så gillar jag inte när saker inte går/blir som planerat något vidare. Och jag tycker inte heller att det är konstigt att det blir extra oro för dig när du måste oroa dig över allt det praktiska också!

Flamman: Hoppas M's knä blir bra snart! Nu när ni har kommit igång så bra med allt!

Här är det annars mest strul med allt möjligt tycker jag, och jag är inne på tredje dagen med huvudvärk (jag har väldigt sällan det annars). Många lösa tråda och mycket strul när det gäller min utbildning (som jag är klar med i juni) och jobb som ska följa därefter. (Väntar på ett lönebud från ett jobb jag blivit erbjuden, så att vi kan komma vidare till att jag skriver på ett papper.

Annars har vi fram och tillbaka mest varit sjuka (förkylda) detta året. Men är förhållandevis friska allihop just nu.

SItter just nu och väntar på att få komma fram till f-kassan då jag varvar plugg och föräldraledighet just nu..(vilket gör att jag har fullt upp känner jag) Är på köplats 132 och har redan väntat en kvart..

Ska se om jag lyckas hålla mig lite mer här framöver. Men det är så besvärligt att skriva från mobilen så vi får se hur ofta det blir av. Skäms

Nu hoppas jag snart jag får prata med f-kassan så att jag kan hinna räkna lite matte också innan jag ska hämta barnen..

• Syrinx

Stor, stor kram till Blomman!!! Vilket otroligt oflyt och otur i turen! Jag förstår vad du menar med att känna sig egocentrerad för att man blir så besviken - men jag tror att vi alla hade reagerat på just det sättet! Jag känner så väl igen det från helt andra (och betydligt mindre viktiga!) situationer. Man känner sig rutten som människa, men jag tror att man MÅSTE få tillåta sig att känna så! Det är ingen konstig känsla, och det är inte egocentrerat. 

Och nejnejnej, du ska absolut inte skynda på att bli frisk för stressen att ingen annars staplar ved eller går ut med hunden! Det får sambon lösa! Jag säger som Flamman, du ska ta all din styrka och kraft till att bli frisk. Allt annat måste du släppa, och förlita dig på att det ordnas på ett eller annat sätt ändå - kanske inte så snabbt eller på det sätt som du skulle gjort det, men det får vara oviktigt nu. 

Kram igen!!!

• Daa

Åh, Blommis! Vilken as-taskig tajming. *kramar om*                                                                                                           *och skriver under på Syrinx inlägg* 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård