• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Mysig helg Klockarbol! Blir varm o glad när jag läser.

Här har det varit ömsom vin, ömsom vatten. Fast inte en droppe vin.

Fredag var jag tvungen att åka och köpa pyjamas, byxor och nån tröja åt T. Hon har rännt iväg på längden, särskilt benen, så hon har vuxit ur allt. Lilla K fick ett par byxor också, för även hon behöver få något nytt nån gång, och inte alltid ärvda saker som är nötta (T nöter väldigt mycket kläder och skor).

Schwisch sa det på kontot...

Lördag hade jag en tjej hos mig med sina barn (de har rötter i samma land som mina döttrar och de har gått på barnverksamhet tillsammans). Hon hjälpte mig att fylla i passansökan för lilla K. Hennes "andra" pass går ut 2 juni. Konslun kommer upp till norra landsänden slutet av maj, så jag MÅSTE få lämnat in passansökan då!!! Efter vi gjort pappersarbetet tog vi ungarna och for på badhuset och hade lite skoj där. Kvällen var också mysig; M hade vinylkväll med tema hårdrock hos sin kompis. Kompisens fru är en mycket god vän till mig och hon bjöd mig och flickorna på myskväll. Vi såg Fångarna på fortet, pratade, dippade grönsaker och åt digestivekex och nachos. Mycket trevligt!

På söndag vaknar jag med huvudvärk... Så hela dagen var i princip förstörd. Jag som planerat åka till päronen, som jag inte hann till förra helgen... Samvetet gnager... T hade fotbollsträning och K var på kalas. Till slut masade jag och m oss ut och promenera. Jag promenerade och joggade försiktigt i 8 km på en timme ungefär. Medan jag var ute var det skönt för det blåste svalt i pannnan, men sen när jag kom in kom huvudvärken tillbaka.

Det blev inte så mycket mer gjort annat än veckohandla, returstationen fick sig ett besök, tvätta en maskin.

Nu är det ny vecka och nya tag. Flickorna åker på fredag och blir borta med sin pappa i en vecka. Kommer kännas helt konstigt och tomt!!

• Hvidbrud

Godagens!
    Vilken action i tråden! Kul!
    Lanovia: grattis grattis till nya jobbet. Så himla roligt! Berätta mer! Vad ska du göra?
    Flamman: så bra ni är med att komma ut och röra på er! Heja er! Och ang kändisskap så tror jag på blommis råd. Att inte lyckan kommer från andras gillande utan att lyckan kommer från den inre glädjen i utförandet av det man älskar. Det inspirerar, det vill andra se mer av. Tror jag.
    Blommis: underbart med positiva besked från fk, annat besked och de skulle de skämmas! Klart du ska vara sjukskriven. *suckar* Och op snart. Bra! Hur hade det gått med blituren och kontoret i går för lille herr hund?
    Klocksi: Vad jobbigt med sömnen! Själv däckar jag oftare kl 20 när det är sommartid än vintertid. Bra att ha fixat så mycket mat!
    Jag avprovar ett nytt lätt recept just nu. Tog en kalvbog (69kr/kg på vår lyx-Ica ) gned in i salt och vitpeppar. Ner i gjutjärnsgrytan med ett knippe timjan ett par delade nya lökar och en vitlöksklyfta och på med en burk öl och svisch in i ugnen på 80grader tills i kväll. Pressa potatis till och reder till steksåsen med lite grädde. Ska nog bli gott!
    Ninnis: all styrka till dig. Det är en tuff period nu... Kram! J fick också ligga mycket, men han gillade att ligga på magen, i början protesterade han högt och tydligt, men i takt med att musklerna blev starkare ju nöjdare blev han Han lärde sig mycket själv och han är redan motoriskt längre fram än sin syster...
    ea: styrkekram till dig också!
    Ingis din bandit! Så härligt att läsa dina mastodontinlägg igen! Gratta maken! Hipp hipp hurra! Cyklar tjejen! Bravo! Vad har hon för cykel?
    Daa: kram!

I tisdags hade vi möte med husfrun på mitt hotell. Jag och den andra assisterande var med som vittnen. Och efter det har jag fått kallt bemötande minst sagt. Omoget värre. Blir så trött och överraskad. Har jag någon slags ideell fantasi bild på hur verkligheten ser ut? Eller borde se ut. Är vi inte vuxna människor som ska arbeta tillsammans? Äh, jag vet snart inte... Var och såg på tattoo stället, men det blir inget av det. Det är lite sorgligt men tiden går och jag och min väninna är inte på samma ställe i livet mer och det är dumt att anstränga vänskapen mer än den är. Bra att ha det bekräftat. Men samtidigt lite sorgligt.

Ska lämna in ett par ansökningar idag till utbildning och sen se om jag kan hitta något extra jobb i sommar. Kanske hyra in mig på ett lämpligare ställe

Kraaaaaaaaam!!!!

• passionsblomman

Hej tjejer!

Idag skulle jag stiga upp och få massor gjort var planen. Men min kropp vill inte.
    den är trött och har ont och vill vila sig. Har kört på väldigt väldigt tufft med tränandet sista veckan (mer än 2500 kcl mer än tidigare rekord) så det känns i kroppen. Jag har precis det där "nu håller jag på att bli förkyld-läget" och DET går inte att bli nu. Man lär ju knappast operera mig om jag är helt igensnorad.
    Alltså vilade jag. Och jag hade planerat vilodag från löpning och cross imorgon, men jag ska nog ta den idag istället och bara promenera lugnt med hunden.

I lördags var det dags för nya skol-skor, fotbollsskor och benskydd för Blompojken. Jag fick två träningsset som var på rea. Ett vindtätt/vattenavvsiande hellångt, och ett med funktionst-shirt och tights. Jag är skitglad över mina olika träningsoutfiter-jag har aldrig ägt sådana förut! Det är ju jättestor skillnad med springtights som inte skaver och overall som det inte blåser rakt igenom osv.

Vi har burit in ved för att göra plats för den nya som snart kommer. En och en halv flo igår och idag ska vi bära in den sista.

Annars har jag tvingat min son att plugga historia med mig, eftersom han har ett stort prov i veckan och det omfattar både Stormaktstiden och Frihetstiden och en lång radda kungar/drottningar. han har varit skitarg, men jag VET att han inte skulle hunnit allt annars, så en timme vardera lördag söndag behövdes. Och det är ju inte så att han inte hann spela sitt X-box bara för det...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, min syster, som bor i Jämtland, messade bild på små björntassar i lördags. Alldeles färska och precis där hon promenerar/joggar. "Eeeh...jag tror jag vänder..."
    Det är ju nämligen precis då man undrar "var är nallens mamma?"

• passionsblomman

Jag gläder mig åt alla inläggen -vad kul det är att se er!

• passionsblomman

Just ja, Daa, du undrade hur det känns med op. Jo-precis så som du skrev-skönt att äntligen få en tid! När det ändå är en sak som måste göras, dvs jag har inget val, kan det lika gärna ta och bli av nån gång, för att bara vänta gör ju att man får dels leva med skiten i huvudet längre, med dålig påverkan på både syn och psyke, och dessutom kan man ju inte komma vidare med andra saker förrän efteråt.

Däremot känns det overkligt att försök greppa att jag snart är där i Linköping och att allt ska hända. Konstigt!

Men, jag börjar ha fått undan en hel del saker som legat över mig, som vagnen, edbeställning, f-kassan och sådant där. Det ska deklareras, redovisas newbody-försäljning och beställas biljetter till dansuppvisning och lite sånt, annars börjar det väl vara så att det går att åka. Hund och barn är ju utlejt på andra och får vi nu också vårstädat bilen så ska jag ladda med ljudbok för resan och omsorgsfullt packad neccesär.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård