• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Hej! Vad underbart att titta in och upptäcka att det är en massa sidor att läsa ikapp! Jag vill absolut inte att tråden ska dförsvinna, fast jag vet att jag har varit dålig på att skriva själv. Lovar att skärpa mig! Fast nu får ni stå ut med ett inlägg utan radbrytningar för det orkar jag inte på telefonen. Angående Facebook så lägger jag inte upp några bilder på barnen där (i a f inte där ansiktet syns) eftersom maken inte vill det. Facebook äger ju rättigheterna till alla bilder man lägger upp. Kan man inte fixa ett stängt forum typ som andra tråden gjorde? Där man kan skriva öppet och dela bilder, fast bara så att vi själva ser? Är det någon datakunnig som vet?

• Ninnnis

Här flyger dagarna iväg. Lille J har feber efter gårdagens vaccinering men sover gott i vagnen. Store A har varit på ett riktigt jäkelhumör idag så mitt tålamod har verkligen prövats. Jag känner med dig Leksi Jag antar att det kan vara en begynnande 2-årstrots. Sömnbrist och huvudvärk gjorde att jag tappade tålamodet och skrek åt honom vid lunchen, vilket jag fick dåligt samvete för sedan. Hur mycket kan man förvänta sig att en snart 22-månaders förstår? Han pratar väldigt bra (5-6 ordsmeningar) det känns som att han borde fatta, men jag kanske blir lurad av hans talförmåga? Men visst borde jag kunna kräva att han lite ska dra den tåliga hunden i benet när hon ligger och sover, eller jaga den mindre vanliga hunden som försöker gå undan? Eller fattar han men gör det ändå? Jag inser att jag verkligen är novis här. I övrigt är maken borta en del i jobbet så det är ganska hektiskt här hemma med barn, hundar och allt annat som ska göras. A är på dagis 8-14 tre dagar i veckan, vilket är bra både för honom och mig. Och lillebror, som annars kommer lite i skymundan eftersom han inte är så krävande (peppar peppar) än och mest sover eller bara hänger med. Han har förresten fått platt bakhuvud och får inte ligga på rygg mer utan bara på sidan. Vi ska till sjukgymnast på onsdag. Får såklart dåligt samvete för att han ligger mycket i korg, vagn eller babysitter, men eftersom han sover mycket är det inte så lätt att göra annorlunda. Och magläge hatar han när han är vaken. Får väl ha honom mer i bärselen, men det är inte så lätt när A är hemma och jag måste böja mig efter leksaker etc. Postar mitt förvirrade inlägg utan att läsa igenom...

• Ninnnis

Inte dra i benet ska det såklart stå. Nu hinner jag inte mer, heja Blommis löpning och stor kram till alla!

• passionsblomman

Ninnis-han fattar, men gör det ändå. Det är för att han genom att göra det, får din uppmärksamhet. Om den så är negativ iform av att du blir irriterad, så är det ändå uppmärksamhet.
    Du kommer  (även när du ser dig omkring i världen) att förvånas över vad människor är beredda att ta sig till för att få just uppmärksamhet. Och att han vill ha mer än han får betyder INTE att han nödvändigtvis får för lite-det kommer ofta att betyda att han inte tycker brorsan/hunden/pappa/väninnorna som kommit på fika ska ha någon alls-han ska ha alltihop, precis när han vill i obegränsad mängd och jämt.

Barn förstår nej-och de testar vad dessa nej är värda intill sammanbrottets yttersta gräns. Sedan vet de. Fast sedan måste de visst repetera, "ifall hon kanske ändrat sig"
    Och en annan sak-när man satt en skarp gräns, och ungen tjuter rkt ut med hela ansiktet som ett stort vrålande hål och tusen enorma tårar, så betyder det inte att man själv är ond och skadat sin avkomma för livet. de gråter för att de inte gillar gränsen och att det inte var kul längre, när man inser att det visst var allvar och vem gillar att inse att man måste ge sig? Man är alltså inte nöjd med utfallet, känner sig arg och kanske lite rädd-för man gick för långt och nu blev mamma arg. Men det går över.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Två fredagsbesked att gå och lägga sig med:

Tisdag 30/5 Inskrivning i Linköping
    Onsdag 1/5 permission över dagen (första maj ni vet), på kvällen tillbaka och förereds
    Torsdag 2/5 operationdagen
    Medan jag satt och läste luntan med bifogade papper i brevet, ringde telefonen:

"hej det är X-X på F-kassan. Jag tänkte att jag gärna ville ringa dig så du fick höra innan helgen att ditt beslut är klart och att du kommer att få din ersättning tom 15 maj, varpå det blir förlängd sjukskrivning."

TREVLIG HELG!!!!!

Och utöver det har jag sprungit min 40-minutersrunda trots motvind som nästan gick att lägga sig mot. *dunkar in på pluskontot*

Godnatt, för nu är jag trött som en gnu.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

Passion: stort grattis till positivt besked från f-kassan!!! Och inte länge kvar tills operationen alltså! Stort lycka till!

• Daa

Blommis:vilken lättnad med beskedet från försäkringskassan! Och skönt att ha fått datum för operation. Eller? Hur känns det?

• Daa

Ninnis: det är otroligt jobbigt med sådana där frontalkrockar. Jag tror att barnen förstår bra mycket mer än det verkar, så ett mer eller mindre argt "Nej, du får inte göra så" här följs alltid av en förklaring i stil med "Han vill inte", "hon blir ledsen", "du kan göra illa dig", "mamma måste städa upp då, och jag vill inte behöva städa mer än nödvändigt". Om jag inte har förvandlats till den galna häxmamman alltså, och det är när jag inte har sovit ordentligt, har huvudvärk, PMS eller är på dåligt humör av någon annan anledning. Barnen förstår att de inte får, men tycker samtidigt att det är väldigt spännande med det mesta och eftersom deras impulskontroll kan vara ganska dålig i den här åldern så gör de det i alla fall.

• Daa

Platt bakhuvud... det dåliga samvetet kan jag mycket om. Parvlarna har fått ligga mycket när de var små och deras  bakhuvuden var väldigt platta. Vi försökte lägga dem på sida, när vi väl insåg att de var lite väl platta, men det var inte så lätt. Fälga hatade att vara på mage. Nu är de inte platta längre, skulle tro att ingen tänker på deras huvudform, men de kommer mest troligt aldrig att ha lika "oplatt" bakhuvud som deras jämnåriga kompis som var ensamt barn under bebistiden. Det händer att det känns jobbigt att jag lät dem ligga så mycket. *kramar till Ninnis*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård