• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

Tack.

Jag hoppas att sovabiten ska hyfsa till sig snart, det borde lugna ner sig till nästa vecka kan tänka. Om inte så får jag väl prioritera om på nåt sätt för du har helt rätt att det inte är helt nyttigt så här.
    Dessutom så tar jag jättemycket stryk av tidsomställningen så på klassiskt vis så är det sämsta möjliga tajming på det mesta nu!

Men snön börjar äntligen tina undan även här och småfåglarne har fnatt både utomhus och inomhus!
    Inomhus ruggar dessutom 12 av 15 undulater så har jag fuskat med dammsugandet så känns det lite som att sitta i en sån där snöglob ^.^
    Än så länge bor alla 5 undulatungarna kvar här men tre är sålda och ska flytta. Kvar blir den "förstfödde" och en albinohona. Yngsta har önskat sig en vit undulat hur länge som helst så lyckan blev fullkomlig när det tom blev två albino i kullen Glad.

Man kan titta hur länge som helt på undulatungarna! De leker en massa underhållande lekar såsom
    - hur många undulater kan sitta på samma gungstege innan stegen ramlar i golvet? (fyra, den femte sitter på burtaket och hakar loss stegen!)
    - hur många fågelungar får det plats i en foderskål? (tre, fast då är all mat urkrafsad och på golvet...)
    - vem kan skrika högst? (alla... helst samtidigt...)

nä, tvätten var det...

Puss på er alla!

• passionsblomman

Femton undulater!!!

"hur många undulater blir det kvar när PB tappat tålamodet efter allas gemensamma skrikövning?"

-Ingen! {#emotions_dlg.djavulsk}

Kanske kan man skylla på katterna då? Oskyldig

Kanariefågel kanske? Sjunger inte de bara och enbart, ljuvt och i lagom doser på rätt tider på dygnet?

Nähä-en mugg med min magmedicin (varm mjölk, psyllisskal, linfrön och lite honung) och så kanske komma i vettig tid i säng?

Puss fantastiska kvinnor!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Leksi: stor kram till dig! Och hallövning har jag inte haft lust till i tre år nästan. Men nu när j äntligen sover hela natten och knipövningar varje dag så har lusten smugit sig tillbaka. (wiha!)
    Och som jag känner igen sorgen att inte hinna med den första och rädslan av att den andre ska komma till skada. Nu, när j nästan är två, känner jag att e och jag kommer nära varandra igen. Med stor sorg i mitt hjärta men med ännu mer kärlek!

Nu måste jag sova! Ska ta tjuren vid hornen i morgon! Och jobba jobba jobba jobba...

• Klockarbol

Nåvars, det blev åtminstone ett nytt umgängesavtal med pappahelg varannan vecka, 1 + 1 semestervecka, valborg o nyår hos pappa (mest fyrverkerier där) och julhelg enligt döttrarnas önskemål.
    Kommer att gälla från 1/6 och tillsvidare under förutsättning att exet lämnar in sitt arbetschema till familjerättsbyrån så det kan följa med som bilaga.

Men han som bor i sin mammas källare, sket i att tala om att han börjat arbeta på annan ort (varken till oss eller skolan...), som kört barnet i bil belagd med körförbud, som "glömde bort" att tala om att han inte hade nån bil alls och istället tycket att yngsta på egen hand kunde korsa riksvägen för att ta bussen in till station på fredagkvällen och där sitta och vänta på att pappas tåg i bästa fall kom i tid, som i 1,5 års tid har varit avkrävd ett intyg på genomförd behandling för sitt porr- och sexmissbruk (med fabless för det mycket unga) - självklart har han inte åstadkommit något intyg, han "förstår inte vad det ska vara bra för" - som inte har visat sig på ett enda utvecklingssamtal eller föräldramöte i skolan och tycker att "runt 20.30" på fredagkvällen är eftermiddag och lämplig tid att hämta yngsta osv...

HAN ville inte att JAG ska ha enskild vårdnad "för då kan ju jag flytta med barnet utan att han kan påverka och han vill kunna påverka Yngstas skolval till 6:an så att jag inte sätter henne i en frireligös skola".
    Citat: "Jag säger inte att hon kommer att göra det men jag vill inte ge henne möjligheten"

Så jag får väl gå till advokat då.

Sen hann jag inte utanför dörren innen begravningsbyrån ringde.

Var jag nu trött i går kväll så är det inget emot vad jag är nu.

• passionsblomman

En rejäl kram till dig Klockis. Vilket energidränage! Död

*håller varsamt om så du kan känna hur du tankas av kraft och värme*

• Norrskensflamman

Stor kram till Klockis!! Fy fabian så jobbigt du har det just nu... Hoppas du finner tid till lite återhämtning snart.

Och stor kram till Blomman också! Klart att det måste ut det du går och bär på. Jag tror nog att FK hade "slagit till" innan om de hade för avsikt att neka dig ersättning. Skönt iaf att du har läkarna på din sida.

Leksi; skickar styrka till dig. Jag känner såååååå väl igen det där!!! En klen tröst kanske... men det BLIR bättre. Frågan är hur långt isär man hunnit glida med sin äkta hälft tills dess... Man försöker bara överleva en dag i taget. Och helt naturligt så går mesta energin åt till den yngsta och till den trotsiga treåringen. Samlivet med sin partner får pausa under en tid.

Hvidis  Så härligt!!!

Själv försöker jag styra upp mitt jobb kontra fritid och familj. Svårt pussel det där.
    Har iaf sagt till att jag täker f-n inte jobba över timme mot timme när det är toppar utan att jag vill faktistk ha övertid som de andra. När det är absolut nödvändigt alltså. Jag vill kunna ta ut komp och vara ledigt efter en sån topp!

I fredags hände det en grej med T som var iväg till en kompis i en by efter skolan. Så det har varit träff med föräldrar och så. Och även om T vart utsatt för en obehaglig handling, så var hon själv inte alls så oskyldig som hon hävdade gentemot mig. Och lögner och undanhållande av sanning när man verkligen uttryckligen säger att det är jätteviktigt att lägga alla kort på borden, ja det gör mig så fruktansvärt besviken. Så tjejen har lite restriktioner nu ett tag framöver...

Skidföret har farit Så i söndagsmorse klev jag upp och joggade/gick 5 km. Asjobbigt. Men nu är jag och ett gäng tanter anmälda till Vårruset, så jag måste försöka ta mig ut.
    Igår var jag första gången på länge på fyspass. Våndades innan, men det gick förvånansvärt bra! Jag var starkare och uthålligare än innan. Skidåkningen och promenaderna + gym en gång i veckan har nog ändå gett lite grann

M mår bra! Han har inte rökt sedan "det där" hände och han har åkt skidor nästan varje dag. -10 cm i midjan och -9 kg sedan han blev inskriven hos hjärtsköterskan. Men nu är frågan... VAD ska han syssla med nu när skidsäsongen är över?

Med mamma är det skröpligt. Inte alls bra. Och jobbigt för min far. Som själv har en muskelsjukdom som nu har satt sig på lungorna...

Men hörni! Det är vår T o m här märker man det, för fåglarna sjunger och snön smälter.  

• Norrskensflamman

Jag undar om någon av er har erfarenhet av bloggande? Jag vet ju att I'm Yours bloggar. Men ni andra? 
    Ibland är jag sugen, men ändå inte...
    Blomman, DU borde verkligen starta en blogg för du är så fantastiskt bra på att skriva och har så många finurliga, kloka tankar och är kreativ!!! Har du aldrig funderat på det?

Ang mejladresser och mejlgrupp; det är ju en bra tanke. För mig är det inga problem att dela med sig av min mejladress till er

Vill inte att umgänget med er ska ta slut!!! 

• passionsblomman

Flamman, nä. Flera har ju sagt så under åren "du borde blogga" men själv har jag aldrig känt mig manad inifrån mig själv vill säga. Kanske för att jag inte läser bloggar själv i någon nämnvärd utsträckning, jag vet inte.

Angående mailgrupp vill jag understryka att min tanke är att det skulle kanske underlätta umgänget i själva tråden om man snabbare får ut "inboxmässiga info" ivia mail, bara för att boxen är så seg. Jag tror det vore förödande om man istället för samtalen mailledes, för då blir effekten den motsatta.

Jag sprang min första riktiga runda i förrgår-och jag hade satt 20 min som minimum, men sprang 30 och kände att det hade varit möjligt att fortsätta en bit till-hurra! Det har hjälpt att crossa! Jag sneglar också på lopp som vårrus, blodomlopp och liknande, men med op i vardande, så är det ju bortkastade pengar att anmäla sig till något man inte vet om det blir genomför.

Apropå lopp: fy tusan vad onödigt skithemskt och vedervärdigt med bomberna mot Bostonmaraton! Vad är det för fel på världen? Nu blir det meck igen, var så säkra! Hoppas det är någon enskild idiot, inte något som eldar på redan pyrande skit.

Musikern, jamen han ska ju knyta bildäck och löpa myr med munspel har jag ju sagt! . Hälsa honom, att har JAG, den mest stillsamt strosande Blomman i hela världen, börjat springa, då kan minsann han med göra det. För livet och hälsans skull till att börja med, helt utan att det måste vara roligt. Sedan, efter ett tag, kan man upptäcka att det till ens häpnad tilloch med kan vara lite roligt.
    Jag utmanar honom på 3x30 minuter i veckan från och med nu! Skrattande Han har min tillåtelse att börja med 3x15 och köra "rekordtänket" dvs förlänga med en minut eller en viss sträcka vartefter. det tog mig 6 veckor att komma från 15 minuter (och nära dödenupplevelse) till 30 minuter och insikten att trägen vinner.
    Alla de där centimetrarna och kilona är förresten värda en applåd*klappar*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård