• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    kärlekensbrudpar skrev 2013-04-10 12:47:44 följande:
    Tänker på dig passionsblomnan!!!
    Tack ska du ha!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Leksi
    lanovia 08 skrev 2013-04-10 14:03:54 följande:
    Anledning till tumhållandet var att jag varit på en anst.intervju idag på ett uppdrag jag verkligen verkligen vill ha. Precis sådant jag vill göra. Det gick kanon och jag fick jobbet på plats! Så nu vet jag vad jag gör året ut. Jaag är så jäkla nöjd och glad.
    GRATTIS!! Så roligt!! Skål

Det är ju verkligen underbara nyheter!
  • Leksi

Kram till dig Blomman som har så mycket ovisst hängande över dig. Först och främst hoppas jag ni får villavagnen såld (vad är det för något förresten? En typ av husvagn?), så ni får lite pengar och bara kan släppa den där surdegen eller vad man ska kalla det. Energitjuv kanske? Nåväl, bort med den! Sedan håller jag tummarna för att du får ett positivt besked från Försäkringskassan så du inte behöver den oron också! Herregud, ibland blir jag så arg på hur det funkar i det här landet!!

• Leksi
    passionsblomman skrev 2013-04-08 14:20:36 följande:
    Leksi-jo, jätteskön låt. Jag har faktiskt aldrig fattat att det är det den handlar om förut-det där med lyricsversioner är ganska bra...
    Ja visst är det? Jag har kommit på att jag har jättesvårt att förstå vad engelska låtar handlar om... Tycker inte jag är så himla dålig på engelska, men jag hör liksom inte vad de sjunger. När A var liten och hade svårt att somna började vi se på TV med lågt ljud och med text-tv på. Det var kanon när det var Så ska det låta, Doobido eller Melodifestivalen kom jag på! Så jag har nästan jämt text-tv på fortfarande även om vi har normalhögt ljud numera.

Och yes, han skrev låten till sin dotter och den är ju sååå fin! Vi har turen att ha två unga tjejer i släkten som är fantastiskt duktiga på att sjunga så jag hoppas någon av dem är tillgängliga när det blir dags för dop i sommar.
  • Leksi
    Norrskensflamman skrev 2013-04-08 16:01:54 följande:

Leksi, den låten är underbar! Men säkert inte så lätt att sjunga för vem som helst.

Har för mig att Stevie skrev den till sin dotter när hon föddes.

Nej det kanske är svårt att få till ett bra arrangemang på den låten i kyrkan? Jag kan totalt ingenting om musik & sång. Tror du den blir bra med bara pianokomp t.ex.? Tänkte att den blir fin i slutet på cermonin så det blir lite glad stämning så där när alla ska gå ut.

Tar tacksamt emot andra tips på dopsånger, tänkte ha en till (förutom psalmerna, så långt har jag inte kommit än).

När A döptes hade vi "Välkommen till jorden" av Lotta Ahlin och "Livet i min famn" av Linda Andersson Burström som solosånger. Jättefina båda två!
  • Norrskensflamman

GRATTIS Lanovia!!! Gud så SKÖNT!!! *high five*

Blomman, hoppas verkligen att FK-handläggaren kan få till det så att du slipper oroa dig över den biten OCKSÅ...

Har de hört av sig nå mer ang villavagnen, skulle frugan komma och titta också? Vore ju skönt att få iväg den dels för att få loss cash och sedan, som Leksi nämner, en grej mindre som suger energi... Energi som du behöver till dig själv och det du går igenom just nu.

Leksi, jag tror visst den passar i kyrkan och går att göra på piano, arret kanske blir lite annorlunda, beroende på den som spelar. Kul att du har två duktiga sångerskor i bekantskapskretsen, de fixar det säkert Googla runt lite t ex på You tube på låttiteln och dop, så brukar det komma upp en massa olika varianter och arrangemang.

Ikväll är det kör! Halleluja! Som jag längtat. Har abstinens.

Kram!

• Ninnnis

Grattis här också, Lanovia! Och stor kram till Blommis. Tittar in snart igen, kram till alla så länge!

• Daa

lanovia 08 skrev 2013-04-10 14:03:54 följande:Anledning till tumhållandet var att jag varit på en anst.intervju idag på ett uppdrag jag verkligen verkligen vill ha. Precis sådant jag vill göra. Det gick kanon och jag fick jobbet på plats! Så nu vet jag vad jag gör året ut. Jaag är så jäkla nöjd och glad.Grattis, Lanovia! Åh, så roligt att få ett uppdrag du så gärna ville ha. Och grattis, Lanovias arbetsgivare.

• Daa

Och mina citat och inlägg ser lika knäppa ut som vanligt....

• Daa

Blommis: håller tummarna för dig att det ordnar sig med FK. Inte det roligaste att behöva oroa sig för det till råga på allt. *massa kramar*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård