• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Yes! En radbrytning! Den ser förvisso skum ut, och det är inte så konstigt, för jag åstadkom den med hjälp av en hel massa mellanslag. Måste prova det en gång till.                                                                                                                                                                                                                                                                    Hm?

• passionsblomman

Vad konstigt Daa, både med radbryten och magsjukan.

Jag undrar om ni kanske borde kolla att det inte är någon bakterie ni fått in i familjen, alltså som någon ting man behöver ta död på med mediciner, man kan ju få sådant som amöbor, salmonella eller andra otrevliga inkräktare. Eller åtminstone fråga på 1177 om det är något de tycker man ska kolla? Tänk om ni smittats av någon utomlandsfarare av någon konstig grej ni annars inte har i norr?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

Det har jag inte tänkt på, Blommis. Just nu, av facebook-uppdateringar att döma, är det många av parvlarnas förskolekamrater med famijer som långsamt åker dit på magsjuka, en efter en. Jag har också tänkt att makens magsjuka kanske var en annan variant än den resten av familjen haft nu. Men om det fortsätter kan det absolut vara läge att kolla upp det.

• passionsblomman

Okej, om det är "något som går" runtikring, så lär de väl bara hänvisa till det skulle jag tro. Men det låter som en mycket otrevlig variant av bacill-hellre kort, intensivt och fruktansvärt men med ett tydligt slut, än en massa utdraget elände!

Själv försöker jag komma fram till F-kassan (eftersom jag inte fått någon sjukpenning-det kan mycket väl vara så att de inte godkänner min tumör som anledning att vara sjukskriven, så jag måste kolla upp det, och bävar för beskedet) men ""kundtjänst har för närvarande hög belastning-var god försök senare" *klick* och så bryts det helt enkelt!
    Än en gång påminns jag om hur myckte lättare det är att bara helt enkelt ha ett jobb, gå dit, få in lönen på kontot och leva därefter.
    nu har jag varken pengar till räkningarna eller något besked om varför inte, eller om det kommer och isåfall när???
    Precis vad man behöver när man ska opereras för en hjärntumör-lite ekonomisk katastrof som lök på laxen, grädde på moset och frosting på tårtan med ett körsbär på toppen.

Men, en liten strimma av hopp: om två timmar ska en kille titta på villavagnen-tänk hörni, om han inte bara tittar utan slår till och köper den! Vad jag skulle bli lättad då!

• lanovia 08

Blommis hur gick det med villavagnen? Tvärr är det så, för att vara sjuk gäller det att vara stark o pigg nog att orka rodda runt alla samtal o byråkrati.

• passionsblomman

Lanovia, tja, han var trevlig (fast han såg ut som ett troll ), ville pruta ganska mycket, skulle titta på två vagnar till i helgen och skulle ringa oss på måndag oavsett. Så, hoppas de andra vagnarna är mögliga, fula och deras ägare inte mycket lägre i pris...

...så får vi se då hur det går.

• lanovia 08

Blommis hoppas han väljer er villavagn!!

• lanovia 08

Hur gick det med försäkringskassan förresten?

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2013-04-07 09:56:12 följande:
    Hur gick det med försäkringskassan förresten?
    Det gick inte att komma fram dit, så det återstår också att se. Jag får ringa igen imorgon.
    Jag har ju inte fått något brev där de nekar, men jag har ju heller inte fått några pengar, så det jag får hoppas på är väl att det råkat hamna på fel brytdag för att jag skulle få det nu, men att pengar är på väg.

Han som kollade på vagnen ringde igen idag. Han vill ta med sig sin fru och titta på den igen nu klockan 12. *hoppas*
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård