• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

En kram till alla från mig! Hoppas att ni har det under omständigheterna bra! Idag skiner solen och om det inte var så snöigt och kallt kunde man nästan tro att det var vår!

Blomman: så underbart att höra att flickan är vaken!

Ärkeas är inte så smarta...

• passionsblomman

Vad gör alla? Påskstädar ni?

Här pluggar vi till sonens kemiprov-jag har puschat honom till hans tålamods yttersta gräns nu igen. De har studiedag idag, och han tycker det stavas l e d i g, medan jag tycker att har man prov om två dagar så kan ledig även behöva innehålla lite plugg för att man ska kunna klara sitt prov. Nu har vi iallafall gått igenom allt ganska grundligt så nu får han X-boxa med sin kompis lite,sedan ska jag grädda våfflor och medan de käkar dem tänker jag förhöra dem lite. (polaren går ju i samma klass, så han kan gott repetera lite han med)

Flamman, underbara bilder i filmsnutten du la i inboxen-särskilt den lille åkaren som stakade så fint.
    Eftersom ditt Ex inte finns i riket längre och dessutom är dummare än de flesta jag hörtom, har han för länge sedan avancerat till globalpucko, och han fortsätter ju att stabilt jobba sig mot en medaljtitel även där. Nuff said.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, apropå träning, så får ni göra sådan där myrträning som Hellner och som Per Elofsson på den tiden det begav sig-binda ett bildäck i ett rep och knyta runt magen, och sedan kuta över en myr allt man kan...det verkar.......

......jobbigt......

Efter det kan man nog ta två öl-minst.

Annars har jag ju själv upptäckt till mins tora förvåning att det faktiskt kan finnas en viss trivsamhet även i att jogga, nu när jag kommit förbi den allra värsta fasen av "herregud jag dör jag dör!". Utöver det så är det väl pintjockt av olika vandringsleder även hos er är det inte? Ryggsäck med picknick och häriga dagar ute i markerna borde väl passa i er vackra miljö?

Eller så får ni skaffa en sådan där rockring som Hvidis har och rocka ute i trädgården.

• passionsblomman

Här är också strålande sol idag. SoligJag ska ta med jycken ut en sväng och lapa i mig energi från strålarna.
    Ett sant vårtecken är, att solen faktiskt värmer. Det innebär att man nu kan öppna dörrarna ut till verandan och sitta där och fika. Då vet man att det frusna kommer att få ge sig. Dessutom är de oisolerade tunna fönstren praktiska på så vis att man tydligt hör alla fåglarna fast man sitter inomhus. Det bidrar och förstärker vissheten om vår. 

• Syrinx

Hej på er alla fina! Nu har det varit sådär igen - jag har försökt hänga med via mobilen och så har jag formulerat tusen bra saker att skriva, som jag sedan aldrig skriver. Men nu!

Först och främst: Blomman, världens största kram. Jag har velat komma på något klokt och bra att skriva till dig, men jag kan inte komma på något. Så det blir bara en kram och massor av varma tankar till dig. Du är så stark! Förstår att det är massor av tankar och känslor som blandas hejvilt. Kram igen!!!

Leksi - HURRA och GRATTIS till er lilla flicka!!! {#emotions_dlg.flower} Vad härligt att allt gick så bra! Hur har det gått såhär första veckan med henne?  

Och ett nytt ansikte - hej Anne!

• Syrinx

Hvidis, grattis på födelsedagen! Hoppas du har en fantastisk dag! 

Flamman, ja, vad säger man... Jag håller med Blomman om att ärkeaset har nedgraderats till globalpucko! Varför finns det människor som bara är rena idioter?  
    Men vilken fantastiskt vacker video du skickade i inboxen! Så härligt det såg ut. Jag saknar att åka skidor, har alltid åkt så mycket fram till jag flyttade ner hit - fast just nu längtar jag allra mest till våren.  

• Syrinx

Här hemma har det varit många olika saker som tagit upp tankarna. Ekonomiskt har det varit väldigt kärvt hela vintern. Vi gnetar och sparar, letar erbjudanden och äter gröt, gnager av det numera väldigt lilla sparkontot och räknar dagarna till nästa löning - som tyvärr inte har haft mycket att ge. Det är ju så det är ibland som frilans i en tuff bransch, men det är jobbigt. Ja, ni är ju flera som vet precis hur det är. 

Denna månaden fick vi något bättre i lön, tack och lov. Lite av det åts upp av lille kattens kastrering nu igår. Det blev ett större (och dyrare) ingrepp än beräknat, eftersom ena testikeln inte hade "trillat ner" utan låg kvar i buken.  Så de behövde operera, och det blev ett ganska stort snitt. Nu går han runt här hemma och ser så ämlig ut med tratt på huvudet och rakad mage. Stackars min lilleman! 
    Och så andra katten då: damen hade haft diarréer under en längre tid när jag ringde djursjukhuset för ett par veckor sedan, orolig för att det skulle vara något med njurarna. "Sätt henne på diet" var deras råd, så jag fick åka iväg och handla specialfoder för väldigt mycket pengar. Nu är hon stabil i magen igen, så nu försöker vi sätta över henne på den vanliga maten... Det är inte alls populärt - specialmaten är tydligen mycket godare! 

Svägerskan totalignorerar mig på alla tänkbara fora. Maken är fly förbannad över beteendet och försöker återigen snacka med brorsan, som bara blir arg och förnekar att det finns ett problem. Svärmor märker också och upplever själv att kontakten inte alls fungerar med sin andra svärdotter. Det hela är en soppa! När jag var iväg i förmiddags pratade de om det alla tre - mor och söner alltså. 
    Jag önskar bara att man kunde ses och prata som vuxna människor, inte nonchalera, ignorera och göra narr av. Suck. 

Förberedelse inför provspelning om två veckor! Mycket övning och mycket fokus just nu.

På torsdag firar maken och jag sex år tillsammans. Vi jobbar en del båda två nu under påsk, men vi ska försöka få lite extra tid för varandra då! 

Ja, det var ju både kortfattat och korta meningar, men åtminstone något vad som händer här just nu.

• passionsblomman

Syrinx, vaddå svägerskan? Hjälp mig, kanske borde jag minnas vad det är fråga om, men jag minns just nu bara den där konstiga väninnan du berättade om förut. Svägerskan står det still om desvärre-hilfe!

• passionsblomman

Näääääje! Inte logga ut när jag just skickat! Skrikandes *ropar* komtillbaka!

jaaa förresten det är ju Hvidis födelsedag-ha den äran! HjärtaSkål{#emotions_dlg.flower}och det skulle väl fikas, så då är det väl det alla andra gör, åtminstone de i skåneland.

• Norrskensflamman

Först (utan inbördes ordning): Grattis Hvidisen!!! Massor av varma kramar från Norr!!!Sen: Synrix, jag hänger inte heller med... Svägerskan? Jag måste ha missat det. Minns bara väninnan som betedde sig konstigt.Sen: Blomman; Studiedag för mig är väl självstudier hemma? Jag håller med dig. Bra där!Och... Däck på myr måste jag prova i sommar... eller inte... Hahaha. Javisst har vi fina stigar och marker att ströva i. På den tiden jag hade häst, på stenåldern, så var jag jättemycket ute i skogen kring mitt föräldrahem. Massor med fina småvägar och stigar. Men nu de senaste tio åren har vi fått så mycket BJÖRN i dessa marker att jag VÅGAR inte!!! Knappt jag vågar jogga elljusspåret strax utanför centrum, för även där har de setts till. Det är jätteläskigt! Och kom inte och säg att de är rädda o skygga, för folk springer på dem titt som tätt och de syns allt närmare tätorten.Jogga/springa är verkligen skittråkigt... Men jag vet också att när man tagit sig förbi den första fasen då bli r det lättare. Jag funderar på att börja så fort skidföret är över. Kankse man anmäler sig till Vårruset? Så man har nåt att sträva efter. Visst ÄR den lille skideråkaren för gullig?! Hej bara vad han åker  Nu måste jag sova.Imorgon full tupp, och sen på torsdag drar vi till finska Lappland direkt kidsen slutar skolan och åker slalom över långfredag. Puss o hej!                       

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård