• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Ikväll har vi haft huset fullt!
    Sonen har haft sitt kalas sent omsider och hade bestämt "filmkväll med grabbarna och massa godis!" Och det skulle vara skräckfilm. Jaha. Inte min genre precis. Och han åkte och hyrde med sin far-tror ni inte de tog "fredagen den 13:e"? Jodå.
    Jag sa att jag tvår mina händer och evetuella men får någonannan ta hand om.
    fast sen vet ni vad jag gjorde? Jo, vi vuxna hade också besök, och jag och min kompis klädde ut oss i läskiga masker -den ena just Jason-masken-och smög uppför trappan, slet upp dörren till tv-rummet och hoppade in och skrek. Jag lovar att ungarna skrek rätt ut och det kan nog hända att en eller anann av dem behöver byta kallingar nu. {#emotions_dlg.djavulsk} Gud vad roligt-vi skrattade så vi vek oss-både vi och barnen.
    Hoppas de inte får skador för livet nu...Oskyldig

Jättekul att min kompis äntligen om hit med sin familj-vi träffades på kursen jag gick ifjol vid den här tiden och jag är så glad att hon finns här på orten. vi har hållit god kontakt, emn detta var första gången vi träffades ihop med våra respektive. Jättemysigt med en hel skock grabbar på övervåningen och så vi här nere.
    Nu har alla åkt hem och sambon är på dörrjobb och blompojken vill av någon anledning inte vara ensam uppe-jag kan inte förstå? kan det vara något han sett kanske?Tungan ute

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blomman . Förstår att de blev rädda! Jag har nu haft ont i huvudet i två dygn, vid höger öga. Inga tabletter hjälper, inte vatten, inte kaffe, inte frisk luft o lättare aktivitet. Inte sömn hller. Jag håller på att bli prillig

• passionsblomman

Flamman, nä-för den där huvudvärken är väl en permanent skada efter exet-och mot sådana rikspuckon hjälper inga droger.  

Men, lite hårbottensmassage med huvudet i knät på en musiker, det tror jag är bra och på sikt självläkande.

• MSW

Passion: åh, vad hoppfullt det verkar för flickan (var det väl)!

Skickar lite styrka åt flammans håll, att orka ha med exet att göra.

Och en kram till klockis!

Och heja, heja för träning och vikt! Jag har tänkt (med start idag) följa Olga (Rönnberg)s bok för nyblivna mammor (även om jag inte riktigt är nybliven..) och hoppas få upp styrkan med hjälp av den..

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2013-03-24 11:42:21 följande:

Flamman, nä-för den där huvudvärken är väl en permanent skada efter exet-och mot sådana rikspuckon hjälper inga droger.

Men, lite hårbottensmassage med huvudet i knät på en musiker, det tror jag är bra och på sikt självläkande.

Exakt!!!
  • Norrskensflamman

Igår blev jag snudd på friskluftförgiftad... Var ute nästan hela dagen. Grillade korv, åkte tefat, eller..ja... barnen åkte. Jag stod i djupsnön och fotograferade. Åkte längdskidor. Promenerade. Kånkade pellets. Så på kvällen en härlig bastu på det. Och ÖL... {#emotions_dlg.tongue-out}

Här uppe är vintern den mest aktiva perioden känns det som... Med snöskottning, skidåkning och pelletsbärande. VAD ska vi göra när skidföret är över?! Jogga är ju inte alls lika kul som att åka skidor.

• Norrskensflamman

Godmorgon!

Idag har jag lite träningsvärk...

Igår hade vi friluftskväll med jobbet. Triathlon... Först slalom på riktig bana med portar, sedan luftgevärsskytte och sist längdskidåkning. Jättekul var det!! Och så korvgrillning förstås

Så många som ställde upp och vi hade verkligen en trevlig kväll i underbart väder.

Ibland är livet ovanligt gott Det är tur det, mellan alla vedermödor som man tampas med i övrigt.

• Norrskensflamman

Och så kan jag meddela att exet meddelat datum skriftligt på dotterns Skype. Så. Det var väl för väl. Nu får vi hoppas att de får ledigt från skolan. De kräver ju underskrift av båda vårdnadshavarna, men det är ju lite svårt... särskilt som jag skickade några ledighetsansökanblanketter med hans bror som var här i julas, som jag tänkte att exet kunde skriva under "in blanko" och skicka tillbaka med en annan bekant som brukar åka mellan våra orter. Dessa rev han och slängde inför ögonen brorsan sin och sa att han skriver minsann inte under något papper från mig som är oinfyllt, bla, bla, bla, trots att brodern försökte förklara att det är ju för att barnen ska få ledigt från skolan när det behövs. T ex för att kunna träffa sin pappa...

Men som sagt, intelligensnivån är inte så hög. Det ska bli roligt att förklara för rektorn att pappa vill att barnen ska ha ledigt för att träffa honom, men att han vägrade skriva på ledighetsansökan... Smart!!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård