• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Exet planerar komma till grannlandet och att flickorna ska komma dit och åka slalom med honom. Hans kompisar härifrån ska tydligen också dit och ta med sig tjejerna... Bara det att exet vägrar prata/mejla/sms med mig, ang vilka datum jag behöver söka ledigt för barnen från skolan...

• BrudSommar2006

PB, jag ser att du råkat ut för tråkigheter, jag skickar en stor, stor kram! Slumpen gjorde att jag råkade titta förbi här och fick läsa om detta, jag får återkomma och höra mera hur det går för dig för nu blev det så sent i kväll. Kram igen!

• Klockarbol
    Norrskensflamman skrev 2013-03-22 14:05:41 följande:
    Exet planerar komma till grannlandet och att flickorna ska komma dit och åka slalom med honom. Hans kompisar härifrån ska tydligen också dit och ta med sig tjejerna... Bara det att exet vägrar prata/mejla/sms med mig, ang vilka datum jag behöver söka ledigt för barnen från skolan...
    Konsekvensen av det blir ju tyvärr att dina flickor inte kan ta ledigt från skolan och då inte kan åka till grannlandet för att åka skidor med sin pappa.

För konsekvens blir det.
    Och ja allra sötaste Flamman, det kommer att gå ut över flickorna och de kommer att bli besvikna.
    De kommer att bli besvikna på sin pappa för att han inte gör det som behövs för att de ska kunna träffa honom.

För oavsett hur mycket de längtar efter honom så är ansvaret hans. Du får inte tillgång till den information som behövs för att du ska KUNNA ta din del av ansvaret.
    Och den informationen ska komma från HONOM. Inte från hans kompisar. Jag är helt övertygad om att hans kompisar förstår det även om ärkeexet  har fullt upp med sitt ego.

Varken dom eller du har någon skyldighet att curla exet längre. I synnerhet inte du.

Missförstå mig rätt men dina flickor är värda så mycket bättre än att lära sig att det är helt ok att bete sig som deras pappa gör utan att det blir konsekvenser.
    Han har styrt ert liv i så många år och till alldeles för stora delar vill han göra det fortfarande.
    Jag beundrar helhjärtat ditt fantastiska arbete under den här tiden för att dina flickor ska ha rätten till bägge sina föräldrar. Men nu är det HAN och bara han som nekar flickorna den rätten.

Det är ett fruktansvärt beskt äpple att bita i när man tvingas inse att en förälder inte nödvändigtvis är den trygga hjälten man trott. Och det gör så vansinnigt ont i mammahjärtat när det händer.
    Men någonstans måste det ta stopp.

Hjärta
  • Klockarbol

I morse gick min åldrige far bort.

96 år gammal, totalt dement sedan många år, en kroppsvikt på kanske 40 kilo och andra lunginflammationen på en månad.

Oavsett min - inte helt okomplicerade -relation med honom under min uppväxt så känner jag nog bara en stor tacksamhet just nu. Ingen, oavsett hur illa man har betett sig, ska behöva leva ett ett sån't "icke-liv" så länge som han har gjort.

Sörjt har jag för länge sedan gjort klart till så stor del som möjligt var.
    Och för många år sedan gjorde jag upp "räkningen" med honom så jag vilar tryggt i att han gjorde vad han kunde för att kompensera genom att vara en bra morfar för mina döttrar.

Jag är också mycket tacksam för den kloka kollega (på en tidigare arbetsplats) som i min gröna ungdom sa att man inte behövde älska sina föräldrar - men att man behövde "göra klart" medan tid var för att slippa leva ett liv i skuld över det som aldrig blev sagt. 

God natt på er alla, nu ska jag gå och knyta mig så jag orkar upp i morgon när jag ska till huvudstaden.

• passionsblomman
    BrudSommar2006 skrev 2013-03-22 22:43:30 följande:
    PB, jag ser att du råkat ut för tråkigheter, jag skickar en stor, stor kram! Slumpen gjorde att jag råkade titta förbi här och fick läsa om detta, jag får återkomma och höra mera hur det går för dig för nu blev det så sent i kväll. Kram igen!
    HEJ BS!!! Vad KUL att se dig! hur har du det? Hur har det gått med behandlingen av MS-skiten och hur har du det förövrigt? Saknat dig här!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Klockarbol skrev 2013-03-22 22:55:15 följande:
    Konsekvensen av det blir ju tyvärr att dina flickor inte kan ta ledigt från skolan och då inte kan åka till grannlandet för att åka skidor med sin pappa.

För konsekvens blir det.
    Och ja allra sötaste Flamman, det kommer att gå ut över flickorna och de kommer att bli besvikna.
    De kommer att bli besvikna på sin pappa för att han inte gör det som behövs för att de ska kunna träffa honom.

För oavsett hur mycket de längtar efter honom så är ansvaret hans. Du får inte tillgång till den information som behövs för att du ska KUNNA ta din del av ansvaret.
    Och den informationen ska komma från HONOM. Inte från hans kompisar. Jag är helt övertygad om att hans kompisar förstår det även om ärkeexet  har fullt upp med sitt ego.

Varken dom eller du har någon skyldighet att curla exet längre. I synnerhet inte du.

Missförstå mig rätt men dina flickor är värda så mycket bättre än att lära sig att det är helt ok att bete sig som deras pappa gör utan att det blir konsekvenser.
    Han har styrt ert liv i så många år och till alldeles för stora delar vill han göra det fortfarande.
    Jag beundrar helhjärtat ditt fantastiska arbete under den här tiden för att dina flickor ska ha rätten till bägge sina föräldrar. Men nu är det HAN och bara han som nekar flickorna den rätten.

Det är ett fruktansvärt beskt äpple att bita i när man tvingas inse att en förälder inte nödvändigtvis är den trygga hjälten man trott. Och det gör så vansinnigt ont i mammahjärtat när det händer.
    Men någonstans måste det ta stopp.

Hjärta
    Alltså, jag brukar aldrig citera in hela stycken när det är mer än ett par rader-men nu jäklar gör jag det. för det här Falmman, skriver jag uder på rakt av och med dubbla understrykningar. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv-varenda ord är spot on!

Hear hear, word, amen och I second that!
  • passionsblomman

Klockis, man kan ändå-trots att det var en befrielse för den som fått lämna, få esig en kram när ens pappa just dött-här har du en kram! #==Kyss==# med vantar, för det är så ininorden kallt!

• passionsblomman

Utöver alla andra stora saker i dagens trådinlägg, så måste jag bara berätta att:

Flickan som blev överkörd och har legat nersövd är vaken. Jag fick en bild i telefonen där hon sitter med bandage om huvudet men lägger pussel. Hon känner igen hela sin familj  och har pratat.

Alltså fattar ni vilket helt otroligt mirakel det är? Man KAN inte var två år och bli överkörd över huvudet av en minibuss och överleva till att börja med. och att hon åtminstone hittills verkar ha klarat sig såpass välbehållen är ju inte riktigt klokt! Nu vet vi föralldel inte något alls om vad hon har för skador och kan få leva med för men, men man ser ju på den där bilden att det åtminstone inte är fråg om "vårdpaketgrejen" om ni fattar vad jag menar med mitt slarviga uttryck. HOPPAS nu att hon får bli så återställd att hon kan leva ett så normalt liv det bara går.

Jag kan faktiskt knappt tro att detta är sant!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård