• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Imorgon måste alla ni skåningar vara försiktiga i trafiken! Klass2-varning, vänner hör ni det! Gå inte ut i stormen om ni inte måste!
    Vi ska visst klara oss undan med klass1 här vad jag förstår.

Hvidis-jag skulle gärna pröva en sådan där rockring. faktiskt var jag en fena på just rockring när jag var liten. Jag kunde ha igång den hur länge som helst typ. Den där däremot, låter ju inte som något man kör på med i så värst långa stunder. men säkert nyttigt.
    Jag är lite lätt(ad)(are) nu, för nu har jag idag varit x2 på huset. det ÄR bara en sådan befrielse. Snacka om att basbehoven verkligen är bas. Om inte de grejorna funkar mår man apa! Sova, äta, skita. Precis som man checkar av bebis missnöjelista-faktum kvarstår livet ut....

Apropå bebis- jamen jag har ju undrat hur det gått för leksi! Tack för nyheter Flamman! Hoppas du kikar in snart Leksi och rapporterar lite!

Anne, jag försöker minnas de där utvecklingsfaserna, då saker och ting kan vara ltie extra känsligt vad gäller förändringar...
    ...men jag kommer inte ihåg! Man tror när man är där att man ska minnas allt alltid-och tolv år senare har man mest ett luddigt hum om hur allt var. Skäms
    Dock tror jag att det är högst individuellt både för barnet i fråga, men också på hur varje relation och varje familj som helhet fungerar. Vissa ungar reagerar ju knappt på någonting alls verkar det, och andra har helt andra reaktionsmönster.
    Idealet vore väl att passa på i ett läge där lilltjejen verkar i en lugn fas så att säga-men hur ska man kunna veta det någon längre tid i förväg liksom.
    vad jag däremot tro mycket på, är om man kan växla över på ett sätt så att båda är lediga med barnet lite i övergången. Har ni någon semester inplanerad? För att byta i samband med det tror jag kan vara bra.

Lanovia, det där beslutet låter verkligen asjobbigt! ObestämdVad bra att ni tycks landa i något bra. Det är inte alltid så himla lätt!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Hvidis, ja den där drömmen, den var mellan mig och min hjärntumör rakt av! Om jag opereras, så går de in via näsan och in bakom ögonen. skruvmejsel...
    Det är mitt vänstra öga som är påverkat i synfältet och det är bakom det och på vänster sida huvudet jag har min migrän. Klart han skulle sticka mig i ögat...
    Att sambon var upptagen med sitt, tror jag bara betyder att detta kan ingen hjälpa till med. det är min strid. Och att han inte fattade att det var så skarpt läge, är också lätt-det syns ju inte precis utanpå det här jag har. Det är lätt att möta mig och inte se alls.

Hoppas bara att i verkligheten ska blåselden räcka hela vägen-då ska jag jäklar i det dansa segerdans!!!

(Både jag och sambon drömmer för övrigt ofta drömmar där den andre av oss dyker upp som den som på något vis ffår representera den man kunde förväntas lita på, men även den är borta eller vill inte ha med en att göra, sviker eller bara inte ser att man finns ens-eller är med någon annan. Som att det undermedvetna testar av alla värstascenarion. Och sätter ett ansikte på hela ens behov av att ha någon att lita på.)

Har ni förresten sett den där förskräckliga nya serien "The following"? Jo, för har man det, så kan man utan vidare få mardrömmar om onda män i källaren-helt utan hjärntumörer, och bara med vanliga hjärnspöken så atts äga. Hujedamej!

Jag har slagit rekord idag, tänker jag avslutningsvis skryta med. Jag sprang i somras mina 5 km på sisådär en halvtimme. När jag gick på crossen första gången kom jag 6 km på 30min, dvs 5min/km. Idag klarade jag över 7km och hastigheten blev 4,07min/km. Det är faktiskt mycket snabbare än jag orkat förut. det ska bli roligt att se i sommar hur fort jag orkar kuta den där rundan. Jag tänker inbilla mig att jag kommer att springa som en gasell därute i skogen...

• passionsblomman

Förresten måste jag säga en skrytsak till. eller åtminstone riskerar det att hamna på skrythyllan. Blompojken kom hem med sin SO-bok där fröken skrivit kommentar till hans arbete (ni vet det där vi slet med under tårar och utbrott men som sedan blev bra). Han fick A på sitt arbete och otroligt fint beröm!!! Träffade fröken häromdagen och han sa då att "det var ett heeelt otroligt fint arbete och hans redovisning var helt lysande-helt klart bäst av alla!" (då ska vi komma ihåg att han abetar ihop med dels sin egen klass, alltså femman, men också med sexorna, så han hade visst impat rätt stort på de äldre)

Nu måste jag skynda mig att säga att jag verklgien skiter i det där med "bäst" för det är sig själv han ska utmana om sitt eget bästa-men det var roligt att hans ansträngningar räckte till att få känna känslan av att lysa. Och den behövs-för nu är det dags för kemiprov nästa vecka och det är ganska omfattande, och ungen vill inget annat än ha påsklov...
    ..då kan man behöva minnet av ett A i bakfickan att peppa lite med, medan man förhör om Alfred Nobel, Marie Curie och atomer, molekyler, ph-värde, homogena blandningar och allt vad det nu var.

• anne på grönkulla

Drömmar är ju ett sätt att hantera det man inte riktigt kan, vill eller orka ta itu med i vaket tillstånd. Drömsömnen är ju neurologiskt viktig också och en färutsättning för god sömn i längden, om jag minns rätt. Så dröm på du, klart du tar ut värsta-scenarierna där - de representerar ju dina farhågor, inte nån sorts profetior.

Inte avundsjuk på nollsummebesluten - dem har man sällan förtjänat. Kan man jobba sig genom det så är det ju bra, men ack så svårt. 

• MSW

Grattis Leksi-familjen!! Så underbart med en ny familjemedlem!!

Lanovia: oj, låter som en omtumlande helg, minst sagt!!

Passion: jag brukar ändå tycka det är skönt när man förstår varför man drömmer konstiga drömmar, även om det beror på tråkiga saker.. Heja, heja med crosstrainern och pluggandet med sonen!!

• passionsblomman

Ja, jag är glad att jag hör till dem som minns vad jag drömmer-även om det i perioder är konstiga grejor. Det värsta tycker jag nästan är att vakna och bara ha en fastklibbande känsla och veta att man drömt men inte vad. Det kan obehaget hänga i länge. Fast rena fasans mardrömmar är ju också hemskt. Sådana där man väcker sig själv genom att man skriker rakt ut, storgråter eller slåss.

• passionsblomman

Jaha-har det kommit någon storm till er i skåne än? Här blåser det rejlält, men ingen snö ännu.

• Ninnnis

Blåser lite grann?? Det känns som att hela huset ska flyga iväg. Vi hade besök av min bästis med familj i helgen, de har en dotter som är två månader äldre än A och en som är fem dagar äldre än J så det var full rulle Tyvärr slutade helgen med att båda killarna fick feber, A hög och J strax över 38. Eftersom sjukvårdsupplysningen tyckte vi skulle åka in för koll av J eftersom han är så liten så blev det ett nattligt besök på barnakuten för honom och mig. Allt verkade dock ok, troligtvis har han en förkylning med lite röd hals och snorigt. Bägge är feberfria idag så jag hoppas det har gått över. Jag är trött som ett ösregn, trots att jag gick och lade mig med J klockan 20 igår. Nu sover båda så jag ska passa på att vila lite.

• Ninnnis

Stor, varm kram Blommis. Det är fascinerande hur talande dina drömmar är. Fast jag gillar Hvidis positiva tolkningar Och BRA jobbat med crossandet! Heja!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård