• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

jo, jag förstod att mejlen var mer en tanke för snabbare inboxinfo. Självklart måste tråden här leva vidare. Det är ju här vi "umgås". Jag tycker också att inboxfunktionen är så  jädrans omständig och seg.

Just det, hade glömt det där med däcken på myren!! Ska genast föreslå det för honom... Eller kanske bättre att ge honom din utmaning!! Nu är han ju noll tävlingsmänniska och kan för sitt liv inte förstå mig när jag säger att jag var sugen på att delta i ett lokalt "byalopp" på skidor 3 km. Eller det här med att springa/lunka/gå ett litet lopp. Han frågar varför jag måste vara med i tävling liksom... Jag är inte heller en utpräglad tävlingsmänniska, jag tävlar och utmanar mig själv mer. Sätter upp mål osv. En inre tävling. Men just små lopp kan vara en motivtionshöjare när det går segt. För mig iaf. Han har ju däremot sin hälsobild som största motivation och då kanske tävlingar och utmaningar är överflödiga. Kanske nåt sånt.

Ja, det är en fin prestation han gjort. Jag har förseslagit promenader med inslag av jogging. Han skyller hela tiden på knäna. Igår frågade jag vad han har för problem med knäna, om han får ont när han springer eller så. Nä, det har han ju aldrig fått. Nähä? Men vad är problemet? Ja men man KAN ju få... var svaret. "De knakar ju så jävulskt när jag böjer på dem". Hm, det gör mina knän också, och jag känner inte något direkt ont när jag joggar. OM man har tendens till ont i knäna så tror jag att slalom är något där man rätt snabbt känner av taskiga knän. Och det har han inte känt av nåt. Så jag misstänker att det är en dålig ursäkt bara

• Norrskensflamman

Blomman, såklart crossandet har gett effekt! Du gör det så himla bra som hållit igång det även med en förestående op i faggorna. Lätt hade man ju kunnat tänka att "nä, det där tar jag tag i efter op". Du är fantastisk vännen

• passionsblomman

Flamman-jag tävlar heller inte med andra. Men jag kan vara förbaskat envis mot mig själv. Vet jag om att jag bestämt att jag ska crossa i en timme så kliver jag baske mig inte av crossen förrän jag svimmar liksom. Sambon tycker jag är imponerande på så vis-han hittar orsaker att stanna och vila lite, stanna i förtid eller så hela tiden.
    tycker däremot att "kunde hon springa med de där knäna, så har inte jag heller någon ursäkt" kan vara bra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Hejhej alla! Tittar in jag också. Är helt slut nu,idag är en sådan dag då jag o maken ses i dörren då vi avlöser varandra mellan jobb och olika aktiviteter. Som tur är hör inte detta till vanligheten i denna familj, för då hade jag inte orkat. Helt ärligt börjar min motivation att skiva här tryta av två anledningar. 1. Alla andra har ju försvunnit. Varför sitta här och skriva, jubla och gråta ut det som händer i livet, responsen är ju typ noll. 2. Jag är verkligen inte bekväm längre med att allt o alla som jag inte känner läser om mitt liv.Samtidigt vill jag inte tappa bort er så jag kämpar på här.        

• lanovia 08

Blommis hur och äntligen! Byebye till den där förbenade villavagnen!Jag tänker på dig och hoppas verkligen läkaren lyckas komma igenom systemet på något vis. Vad duktig du är med träningen.   

• lanovia 08

Klockis, fy vad jobbigt med vårdnadstvisten. Verkar inte vara guds smartaste barn du har att kämpa mot...

• lanovia 08

Leksi, det är INTE lätt när man siter med de små som pockar på uppmärksamhet precis hela tiden- skrik och gap, blöjor, sömnlöshet etcetc- att mitt i detta föra en normal diskussion och reda ut något.  Man tappar ju tillslut tålamodet mot både partnern och barnen. "Men fatta vad jag försöker säga" "och sluta skrik jag o pappa försöker faktiskt prata" Någon som känner igen sig?Jag förstår fullt ut tröttheten och det gör vi nog de flesta. Däremot tror jag väldigt hårt på att reda ut problemen. Inte vänta tills klyftan och missförstånden är för stort.   

• lanovia 08

Nej vet ni vad nu skall jag försöka komma i säng. Har varit på rep ikväll så är lite uppe i varv, men det är en dag imorgon. Tyvärr en dag på kontoret för papprena är inte klara vad gäller mitt uppdrag så jag får så snällt samla motivationen lite till. Vill bara ut o göra det jag är utbildad till och älskar! 

• lanovia 08

Blommis förresten, jag delar gärna med mig av min mail. Men du skaffa Facebook annars. (du kan ha en bara för vår skull . Där finns redan en sida enbart för oss där man snabbt och lätt kan skriva ner det som finns på hjärtat utan att alla kan läsa det.

• Norrskensflamman

Ja det glömde jag ju GRATTIS Blomman till försäljningen av villavagnen!!! Skål Skål Så skönt att bli av med den!!!

Bara det är ju värt att fira

Lanovia; härligt att du är igång med orkestern. Är också så himla glad för din skull ang jobbet. Förstår att det kliar i fingrarna att få komma igång

Jag känner också en viss begränsning här på öppet forum, kan inte riktigt skriva allt jag vill. Det är segt att lägga ut foton och bilder här också, länkar mm. Det är enklare på Facebook. Som sagt, där har vi en egen, sluten grupp och man behöver inte göra annat än vara där om man inte vill. Just nu är inte aktiviteten där så stor (från min sida) mest pga att inte alla här är med där... och då blir det att man måste skriva både här och där. Men om vi alla kunde samlas på vår egen sida på FB så vore allt så mycket enklare! Där finns dessutom flera av dem som fallit bort härifrån!

På något vis känns det enklare att snabbt gå in på FB och slänga in en kommentar, en bild, en länk, "gilla" och även att skriva längre inlägg. Där finns dessutom möjligheten att skriva privata meddelanden också.

Så ni som inte har FB, fundera på saken

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård