• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-25 09:05:13 följande:
    Den var bra!!! Den lägger jag till mina favoritcitat omg
    Instämmer. Den är värd en förstoring:

Det är skit som är blomsternas gödning
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Urstressigt på jobbet.

Mitt i detta försöker jag hitta kraft att både röja i huset, baka inför pappas 80-årskalas och förbereda mig för vad som väntar min mor.
    Lyckas inte så bra kan jag säga.... Får inte mycket gjort hemma. Har kvar lite förkylning i kroppen och somnar som en stock på kvällarna sedan jag lagt barnen.

• Norrskensflamman

Blomman, skit med värken där hörru. Har du reumatiskt eller är det inte utrett?
    Du verkar ha goda förutsättningar att bli rätt gammal dock, verkar det som!
    MIn farmor blev 97. Och alla hennes syskon över 90.
    Dock på mammas sida har kvinnorna gått bort strax under 80 år.
    Mamma är 77...

Musikerns gener på pappans sida är inge bra.... Alla karlar har dött knall o fall mellan 60 och 70. Han far är 60 och har redan haft två infarkter. Inge kul alls.......
    Jag hoppas han slutar röka snart och drar ner på fett o socker, min käresta, för jag vill ha honom länge kvar!
    Han har iaf gått ner 10 kg sen vi träffades. Och jag har snart gått upp lika många!!
    Mindre kioskmat, mindre chips o cola, mindre öl och mera rörelse (bära pellets, skotta snö, fixa o dona).

• Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-25 11:32:14 följande:
    Mår så där idag....lite smått klabbig i bihålorna.....liiiiiite antydan till migrän.....o arbetsmoral i botten.....

Fru Bygg: hur har ni det? Hur går det med sömnen?

Hej Ingis!
    Jo, här är det sjukstuga IGEN. Precis när jag känner att jag har huvudet ovan ytan och faktiskt kan få lite tid för mig själv när N sover och kunna sitta här.

Om jag ska vara ärlig så är det rätt tugnt just nu. Inga stora saker, men så mycket små saker (som föräldrar, födelsedag, jobb, ensamhet,stugan, sjukdom mm). Det är inte bara en kväll i veckan som jag gråter ut mot makens axel. Jag vet att sömnbristen (fem katastrofala nätter nu i och med N:s förkylning) som är största orsaken.

Jag bara orkar inte hålla modet uppe just nu. Är inget vidare sällskap, så jag håller mig i bakgrunden och tittar fram sen igen när allt är bättre!

Tänker på er alla! Och håller tummarna så de är blå för fru E!
    Kramisar

• passionsblomman

Men Fru Bygg! Gumman! Det är ju nu du behöver hänga med oss, så du får lite fler axlar!
    Här! *lutar mig fram så du når min*

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-04-25 12:17:12 följande:
    Blomman, skit med värken där hörru. Har du reumatiskt eller är det inte utrett?
    Nä. Det är precis det som är så drygt och konstigt. det sas redan första gången en läkare klämde lite på mina knän att "ja du, PB, ibland är det ju så att man hittar faktiskt ingen egentlig orsak,till värken, utan man får lära sig att leva med och hantera smärtan"

Jaha?

men innan dess, kanske man kan tro att det undersöks på lite fler sätt än "kläm kläm-nej det syns ingen orsak"

Så, de har tagit blodprover. De har skickat mig till hudläkare för bedömning utifrån misstanken att det kan vara psoreasis (vilket kan medföra ledvärk). Men den läkaren trodde inte att jag har det. Hon sa docjk att hon tyckte jag skulle vidare till reumatologen för vidare bedömning "eftersom det finns massor av olika reumatiska saker".

men, i brevet från min läkare på VC, står det att "hon kan remittera mig dit om jag verkligen absolut vill, men hon tror inte det är någon idé, eftersom de inte kommer att at emot mig ändå, när nu hudläkaren inte fann någon psoreasis"

Va?

Nähä.

Ja, inte vet jag vart det är man ska bli skickad när VC gjort sitt, men nog tusan borde man få bli vidareutredd även om man uteslutit en sjukdom? Och inte vet jag om det då är den där reumatologen man ska bråka om att få komma till.

Det känns som om det hade hjälpt att vara läkare själv-minst, så man visste vad man skulle begära för något.
  • passionsblomman

Regnet öser ner.
    Med betoning på öser.

Mördarsniglarna har återvänt. Bara så ni vet. Säsongen har inletts och drabbning nummer tre stundar. Undrar hur många tusen jag plockar ihop i år?

• passionsblomman

Nu ska jag säga något roligt och positivt.

men jag säger det lite tyst och viskar försiktigt, så jag inte jinxar något eller ropar för högt.

Kanske är det så, att det verkar som om min sambo nog har fått ett nytt jobb. Iofs bara ett sommarjobb, men ett där det verkar kunna finnas fog för att tro att han i höst kan få vidareutbildning och sedan få riktigt jobb. men jag vågar inte tro det än. Inte förrän han har varit där och skrivit papper.
    OM det här är sant, så jobbar han idag sin sista dag på helvetesstället. Men det vet de inte än. För eftersom han bara har behovsanställning, så behöver han inte säga upp sig-barasäga att han inte tar emot timmar den här månaden typ. (precis som de kan skita i att ge honom timmar om det passar dem)

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-25 13:03:05 följande:
    Nu ska jag säga något roligt och positivt.

men jag säger det lite tyst och viskar försiktigt, så jag inte jinxar något eller ropar för högt.

Kanske är det så, att det verkar som om min sambo nog har fått ett nytt jobb. Iofs bara ett sommarjobb, men ett där det verkar kunna finnas fog för att tro att han i höst kan få vidareutbildning och sedan få riktigt jobb. men jag vågar inte tro det än. Inte förrän han har varit där och skrivit papper.
    OM det här är sant, så jobbar han idag sin sista dag på helvetesstället. Men det vet de inte än. För eftersom han bara har behovsanställning, så behöver han inte säga upp sig-barasäga att han inte tar emot timmar den här månaden typ. (precis som de kan skita i att ge honom timmar om det passar dem)
    *håller tummarna gula o blå, och blickar uppåt...* Hoppas, hoppas, h-o-p-p-a-s!!!!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård