• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Ingis en liten kille. *hjärtar* Vad nta att planeinhen inför bwgravningen går bra. När är dem?

• lanovia 08

Blommis du är så underbart pmtänksam. Jag känner mig rätt medveter om hur mycket tid jag lägger på barnen o är noga med att prioritera dem. Sedan är jag inte sådan att jag kan sitta i 2h o bara leka utan är vi hemma brukar kag försöka pilla med något, typ vika tvätt samtidigt som jag har barnen runt mig o ger dem uppmärksamjwt.

• Fru sy

Heloise: Härligt att det var oförändrat och att du kan pusta ut!

Fru E: Håller tummar och tår allt vad jag kan, det är er tur nu faktiskt!!

Flamman: Hoppas du och musikern får en härlig helg. Och att flickorna får en mysig helg med sin pappa. Tråkigt besked om din mamma.

• Fru sy

Här är vi trötta idag   E har fått magsjuka, kräktes ner vår säng tidigt  i morse och nu har vi bytt massa stinkblöjor här. Skönt att mannen är hemma idag så vi kan hjälpas åt.

På detta tillbringade vi hela kvällen i ladan igår. Mannen fick hjälpa till vid en lamning, sedan fick vi flaskmata lammet för att tackan brydde sig inte om lammet. Så vi har varit uppe var tredje timme i natt och flaskmatat lammet. Nu är det strax min tur att gå och mata lammet. Så sömn är väl inte det som natten och morgonen bestått av

• Im yours

Kikar in nu så här i Lets Dance -pausen. Usch, här ä det mer vinter än vårväder. Snöar, stora flingor, fingervantar på och kalla händer. Jag längtar efter sol och värme.

Flamman; Läste att du ska se på Takida på lördag, min dotter åkte till Umeå idag för att gå på konsert ikväll De är ju jättebra. Skönt att dina fina flickor verkar ha det bra med sin pappa, hoppas att det fortsätter så. Förstår att musikern blev rörd då tjejerna visar att de tycker om honom. Det är ju inte självklart att det funkar mellan barn och nya kärleken.

På söndag ska jag åka och pussa på mina busiga hjärtgryn, barnbarnen alltså De har haft den ena smittan efter den andra, ibland har hela familjen legat däckad. Så det var ett tag sedan ..... Smilla<3 ska ju fylla 4 år i sommar, det är banne mig inte klokt vad tiden går fort. Dexter är 2 år och värsta charmören<3

En härlig helg önskar jag er alla!!!

• lanovia 08

Heloise har helt glömt kommentera din vecka även om jag blev orolig med dig o satt här o höll tummarna i fredags. Vad skönt att det såg bra ut!! Men vad händer nu? Någon extra uppföljming? Sedan undrar jag som de andra om du inte kan bli avlöst lite? Du behöver ju få sova lite.

• Daa

Ingis: jag kan inte seeeee! *ylar*

Flamman: vilket tungt besked om din mamma. *kramar om*

Fru E: nu räcker orden inte till för hur mycket det hoppas nu *håller tummarna och allt som kan hållas*

Ninnis: så skönt att du och maken kunnat prata ut ordentligt. Allt känns så mycket lättare då.

Heloise: vilken lättnad att proverna var bra. Kommer de att hålla extra koll på dig? Stackars E med feber. Hoppas på vila för er båda.

Fru Sy: jobbigt med magsjuka. Mår han bättre nu? Hur länge kommer det att vara sådär intensivt med lammen?

BS: undrar hur det går för dig.

Här är det fullt indiankrig och det är ju skönt att slippa spekulera i varför de kan tänkas försvinna.

Parvlarna har fått förskoleplats i byn: gångavstånd! Det vågade jag inte hoppas på.

• ingenjörsbruden

Daa: fixat! Härligt med dagisplats nära! Yey!

I´m yours: har du laddat upp gos-puss-o-kram-kontot nu efter allt mysande igår med hjärtegrynen?

Flamman: hur var konserten?! Attans bra kan jag tänka mig! Har flickorna kommit hem än? Har de haft det bra?

Heloise: hur är det med dig?

Fru E: Hur mår du?

• ingenjörsbruden

Blommis: hur mår du? Hoppas att det inte blev ngn förkylning. Tänkte på dig i helgen när jag åt attans gott äppelmos! Äpple

Daa: *strålar upp värsta energiskölden så att alla indianpilar bara faller ner utan att göra skada* Hur mår du annars? Går det bättre med sovandet? När börjar parvlarna dagis? När ska du börja jobba igen?

• ingenjörsbruden

Var på tacksägelsegudstjänst igår i kyrkan där begravningen kommer att hållas nu på fredag. Roligt att sjunga, kantorn är min gamla körledare, sjöng för henne i 9 år!   Storbrorsans fru är ett kapitel för sig....brrrr....nåja det blir nog bra.

Skulle behöva lite inspiration ang blomsterarrangemanget till begravningen......
    Storbrorsan skall ha ett stort hjärta....annars hade den formen varit toppen.
    En traktor hade varit tuff, men kanske lite för mkt. En hästsko skulle också kunna fungera men är rädd att den går i sönder....

Pappa tyckte alltid att blommorna var vackrast där de växte.
    Men han tyckte om att odla, dock inte så mkt blommor, så ogräsblommorna går bort...
    Ax av vete eller korn är vackert o skulle jag gärna vilja ha med....men går det att få tag i?

Har ni lite inspirationsbilder eller goda idéer så tar jag tacksam emot dem. Ska till floristen i em tänkte jag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård