• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-23 08:56:29 följande:

Pappa tyckte alltid att blommorna var vackrast där de växte.

Där har du den självklara utgångspunkten känner jag spontant.

Ett arrangemang som känns naturnära och sådär smärtsamt vackert i sin enkelhet. Kanske en mossklädd krans, där själva stommen får vara väl synlig, med mossa och kanske några grenar som följer med kransens form. Och sedan liljekonvaljer i själva "blomrosetten". Sådant som kottar, blommande fruktgrenar, lökväxter, ranunkler och andra material som känns svenskt och nära, fungerar bra.

Arrangemanget kan likaväl vara en mer utpräglad bukett, gärna med lite mjuk "kuddformad" stil, än de mer strama formerna.

Men, nu har du väl redan varit hos floristen och förhoppningsvis fått god hjälp där.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Jo, tack! Vi har det bra! Med alla de prövningar som kommer med att dela tak med syster och moder, temprament och olika syn på barnuppfostran och vikten av andras uppfattning... Vi är olika. Så enkelt är det, men nu har vi stämt av varandra, lugnet har lagt sig och jeg har släppt tankarna om att ta in å hotell med MINA barn...:-O tänker med värme i hjärtat på min älskade make och det han står för som jag verkligen sätter pris på. I övrigt är alperna andlöst vackra och mäktiga. Våren är här!

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-04-23 19:15:04 följande:
    Där har du den självklara utgångspunkten känner jag spontant.

Ett arrangemang som känns naturnära och sådär smärtsamt vackert i sin enkelhet. Kanske en mossklädd krans, där själva stommen får vara väl synlig, med mossa och kanske några grenar som följer med kransens form. Och sedan liljekonvaljer i själva "blomrosetten". Sådant som kottar, blommande fruktgrenar, lökväxter, ranunkler och andra material som känns svenskt och nära, fungerar bra.

Arrangemanget kan likaväl vara en mer utpräglad bukett, gärna med lite mjuk "kuddformad" stil, än de mer strama formerna.

Men, nu har du väl redan varit hos floristen och förhoppningsvis fått god hjälp där.
    Tack blommis, det blidde något tuv-liknande med grenar och blommor som sticker upp....har lagt in ett foto bland starka bilder. Blir nog körsbärsgrenar istället för pil (?).
    Hade lite bry med att hitta ett arr som såg mer naturligt ut......
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-04-23 19:40:46 följande:
    Jo, tack! Vi har det bra! Med alla de prövningar som kommer med att dela tak med syster och moder, temprament och olika syn på barnuppfostran och vikten av andras uppfattning... Vi är olika. Så enkelt är det, men nu har vi stämt av varandra, lugnet har lagt sig och jeg har släppt tankarna om att ta in å hotell med MINA barn...:-O tänker med värme i hjärtat på min älskade make och det han står för som jag verkligen sätter pris på. I övrigt är alperna andlöst vackra och mäktiga. Våren är här!
    Oj! Det låter både väldigt tufft o jobbigt o samtidigt rätt härligt o gött. Skönt att stå enad med sin bättre (?) hälft när det dyker upp diskussioner om uppfostran osv.

* Edeilweiss, edeilweiss....trallalalalala...the hills are alive with the sound of music....trallala*
  • passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-24 08:39:08 följande:
    Hade lite bry med att hitta ett arr som såg mer naturligt ut......
    Jamen, hjälpte inte floristen dig att ta fram en egen form då?
    Man brukar ju kunna kika lite på bilder för att ha något att utgå ifrån, men sedan är det ju bara kreativiteten som sätter gränser, tänker jag.

Eller, var det en sådan där trist florist, som bara vill att man ska peka på en färdig bild och beställa, betala och gå?

Jag menar, just att hitta fram till ett arr som verkligen passar, är ju själva grejen, I synnerhet när det är de närmast anhöriga som kommer med sina funderingar.
  • lanovia 08

Oh jag orkar inte mer. Sjuka barn igen. Gräslig hosta på båda o lätt feber på E. A spydde nyss så han blev blå i ansiktet.Skrämde mig rätt bra.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård